• Nice Girl Wrong Place

Trash-tråden

Det händer mig ofta (och med dåligt samvete) att jag trashar en tråd med snack om sex, mat, musik eller kanske Gaddafi när TS tänkt sig att tråden ska handla om något helt annat. Sidospår kan visserligen vara relevanta och rent av nödvändiga fär trådens ämne, men ibland är de just bara sidospår. 

Här är tråden, där vi följer alla dessa sidospår, oavsett ämne. Alla är välkomna, det enda kravet är att du har ett sidospår... Solig    

• Svar på tråden Trash-tråden
  • Nice Girl Wrong Place
    lille Birger skrev 2012-11-28 12:24:10 följande:
    Nej, precis män får inte vistas i samma lokaler som kvinnor, utöver fall med omklädningsrum alltså.

Den likheten Sverige har med Apartheidsamhället är ju att en utvald grupp har fått oförtjänta privilegier över en annan. I ena fallet handlar det om påstådd ras, i det andra könstillhörighet.

Därav formuleringen "Apartheidliknande", som förutsätter ju att kön i det här sammanhanget motsvarar ras.

Som du skriver så tar ju diskrimineringen dock inte exakt samma form i de båda samhällena.

Vilken lokal känner du nödvändigheten att besöka där du som man (?) förbjuds inträde?
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • Nice Girl Wrong Place
    Anton Chigurh skrev 2012-11-28 12:23:03 följande:
    Du bråkar inte, Älskling, vi kommer aldrig tycka du är jobbig bara för att du avregegerarrar dig lite. Eller......hur fan det nu heter. Du får själv rätta till det där.....

Men vi kommer dock aldrig sluta Älska dig. Aldrig. Så du vet det.Hjärta
    Tack Anton {#emotions_dlg.flower}
    'Come to the edge', He said. They said, 'We are afraid'. 'Come to the edge' He said. They came, He pushed them...and they flew.
  • PrimitivMan
    Nice Girl Wrong Place skrev 2012-11-28 12:17:57 följande:
    Japp, jag tänkte faktiskt på det när jag skrev. Läste lite i den tråden igår tror jag.

Jag har länge sagt att Birger är en slags extremist av något slag men ingen lyssnar ju. De ser bara nallen och alla rumpor.

Känner du dig, som man, förtryckt i Sverige PM? 

Nallefront(r) .

Nej jag känner mig inte direkt förtryckt. Dock finns det vissa orättvisor riktade mot män men de är ganska marginella och kan ha ändrats redan. Det är tex att kvinnor i avsvärt högre utsträckning tilldelas enskild vårdnad av barn än vad det görs för män. Men det är ju inte lagstiftning utan tillämpning. 

Is sex dirty? Only if it's done right
  • lille Birger
    PrimitivMan skrev 2012-11-28 12:30:09 följande:

Nallefront(r) .

Nej jag känner mig inte direkt förtryckt. Dock finns det vissa orättvisor riktade mot män men de är ganska marginella och kan ha ändrats redan. Det är tex att kvinnor i avsvärt högre utsträckning tilldelas enskild vårdnad av barn än vad det görs för män. Men det är ju inte lagstiftning utan tillämpning.
    Jag håller definitivt med dig om att det sexistiska myndighetsutövandet i Sverige är värre än de sexistiska lagarna.
  • Nice Girl Wrong Place
    PrimitivMan skrev 2012-11-28 12:30:09 följande:

Nallefront(r) .

arbetet.se/2012/10/24/lonegapet-mellan-konen-okar/

Det kan jämföras med orättvisor som i länken ovan.

Ett känsligt ämne men jag kan tycka att det inte är jättekonstigt att kvinnor i större utsträckning får vårdnaden. Det är ju betydligt vanligare att en man lämnar familjen och barnen (då menar jag inte lämnar äktenskapet, utan bokstavligen drar), eller lämnar kvinnan innan barnet ens är fött och inte alls engagerar sig, än att kvinnor gör det. Det måste ju avspeglas i statistiken.

Jag har ensam vårdnad.  
  • Anton Chigurh

Jag kan förresten tipsa om en boktävling som pågår här på FL, du kan vinna bakböcker å grejer. Jag är med i tävlingen.

Önska mig lycka till. Vinner jag skänker jag priset till Kakaa, vår egen bagarmästare. 

The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • Anton Chigurh
    Anton Chigurh skrev 2012-11-28 12:40:56 följande:
    Jag kan förresten tipsa om en boktävling som pågår här på FL, du kan vinna bakböcker å grejer. Jag är med i tävlingen.

Önska mig lycka till. Vinner jag skänker jag priset till Kakaa, vår egen bagarmästare. 
    Nu har ju inte det här så jävla mycket med Apartheid att göra. Men i alle fall !!!
    The dumber people think you are, the more surprised they're going to be when you kill them.
  • PrimitivMan
    lille Birger skrev 2012-11-28 12:32:10 följande:
    vps-55749.cloudnet.se/nyheter/kvinnogym-inte-...

Om en svart i Apartheid hade anmält det systemets rassegregerande system hade ju det inte lett någonvart heller.

Det kännsa väl lite som storm i ett vattenglas?

Jag kan se anledningen att man inför "bara kvinnor" träningslokal. Finns nog många kvinnor som känner sig exponerade när de har män omkring sig eller för den delen även obekväma att de kanske måste känna sig som sexobjekt (även om de vill vara det men kanske inte just då). Jag skulle heller inte tykca det vore konstigt att man inför en avdelning för bara män av samma anledning. De kanske inte vill visa inför kvinnorna hur lite de orkar i bänkpress tex.
    Is sex dirty? Only if it's done right
  • Nice Girl Wrong Place
    lille Birger skrev 2012-11-28 12:32:10 följande:
    vps-55749.cloudnet.se/nyheter/kvinnogym-inte-...

Om en svart i Apartheid hade anmält det systemets rassegregerande system hade ju det inte lett någonvart heller.
    Det där tycker jag är helt ok. Nu till en obehaglig sanning Birger.
    Det skulle inte behövas, inte efterfrågas, inte ens föreslås om kvinnor kände sig trygga och väl till mods av att gymma tillsammans med män.
    Många gör det inte.
    Varför?
    För att man inte alltid orkar få rumpan stirrad på på crosstrainern, eller de studsande tuttarna utstirrade på löpbandet. För det händer och det kommenteras och det är väldigt ofta väldigt obehagligt.
    Jag skulle kunna skriva en bok om sådana upplevelser. Inte bara på gymmet, på gatan, på arbetsplatser, där män helt ogenererat och skamlöst tar sig friheten att kanske inte bara kommentera, utan röra, peka.

Jag var på ett möte på min dotters skola förra veckan. Man tog upp tryggheten på skolan. Det som gjorde tjejer i klass 5-6 mest otrygga i en anonym enkät, var kapprummet där pojkarna tafsade. 

Så snart en kvinna börjar utvecklas, få bröst, rumpa, så börjar många män sakta men säkert ta sig friheter.

Gym för kvinnor finns ju nästan överallt nu, speciella delar av gymmet där enbart kvinnor får vara. Men det är inte på grund av att männen (till skillnad mot hur svarta ansågs) är mindre värda, smutsiga, lägre stående.
    Utan för att de (männen) själva skapat en miljö där kvinnor känner sig så otrygga att de efterfrågat att kunna träna med enbart kvinnor.

Jag har FULL, full förståelse för detta. 

Skulle inte röra mig i ryggen om männen fick en egen del av gymmet.