Nice Girl Wrong Place skrev 2013-10-14 07:42:57 följande:
Objektifiering är även det något intimt om du frågat mig. Att behandlas som ett objekt kan vara underbart under rätt förutsättningar, t ex som att jag vet att mannen i fråga respekterar mig som som sin jämlike och respekterar mig. Då finner de ställen man mentalt kan besöka nästan inga gränser. Han kan vända ut och in på min själ och jag älskar att ibland objektifieras. Där finns då alla aspekter, spektrumet av känslor är enormt.
Att på bild eller i ett rum fullt av okända män objektifieras är något jag säkert tidigare skulle menat var skithäftigt och att min "enorma" styrka och "självrespekt" bar upp mig i en sådan situation. Trygghet var för mesar och ju mer skrämmande något var desto bättre. Numer vet jag att inget, absolut inget, slår att uppleva skam, objektifiering, smärta, njutning, tillsammans med någon som ser hela mig. Det är då man inte lämnas med en känsla av tomhet, utan av kärlek.
Med det sagt så tror jag absolut att det finns kvinnor som triggas av mer anonyma former av objektifiering, men jag tror att de som gör det av destruktiva skäl är fler än vad som erkänns. Jag blir numer mest till och med provocerad över män som slänger uppskattande blickar.
Sedan så är t ex manskroppas och kukstorlekar så himla känsligt bland män. Man vågar knappt prata om det med män som kvinna. Men kvinnor får hela tiden "stå ut" med att den kvinnliga kroppen och dess delikatesser fläks ut lite här och där för allmän åskådning (och indirekt jämförelse)?
Mitt i detta tycker jag erkänt att den kvinnliga kroppen är otroligt vacker.
Men efter 1319191755 bilder och kommentaren "öööhhh rumpaaaaaaa" liksom, så blir det tröttsamt.
Men will be men?
Detta är ingen pik. Jag har för längesedan lämnat utgångspunkten som var några fula bilder haha...
Och dubbelmoralen finns säkert också representerad, då jag själv lägger upp bilder.
Men jag känner att det finns en stor skillnad på en objektifierande och ful bild och en bild som förmedlar mer än rumpan som objekt.
Ett intressant och tänkvärt inlägg som vanligt. Det brukar bli det när man provocerar dig lite när du har PMS

.
Den objektifiering vi pratar om här (dvs den lite mer privata/intima varianten snarare än tex massmedias objektifiering av kvinnokroppar) tycker jag hör lite ihop med "förnedring". Att kvinnan blir reducerad till ett föremål för mannens/männens njutning är en form av förnedring, sen att den "förtryckta" kvinnan vill och njuter av det är en annan sak. Sen kan "förnedring" ta uttryck på betydligt grövre sätt än det.
Men oavsett vad man lägger i innebörden av "förnedring" så anser jag det, iaf för min egen del som den som utför den "förnedrande" handlingen, det som otänkbart att utföra det med någon som jag inte respekterar och tycker om (från "uppskatta" till älska). Nu har jag iof aldrig haft sex (vanilj el annat) med någon jag sett ned på. Men det skulle kännas väldigt fel och få mig att känna mig som världens skitstövel. Kan kanske låta paradoxalt för en del. Lite av min käpphäst, att det hårda och brutala måste kombineras med det mjuka, omvårdande och kärleksfulla.
Ja jag tror också att många kvinnor kan tända på att bli objektiviserade och "utnyttjade" av en eller flera män, men ifall omtanken saknas så är det destruktivt i längden. Tex de två killkompisarna som knullar "kåta villiga slampor" tillsammans är långt ifrån samma upplevelse som en partner som ger henne en upplevelse baserad på hennes egna fantasier.
Det där med att känna sig provocerad eller inte av mäns "uppskattande" blickar eller inte tror jag beror på person. Det är en sak att vara en snygg kvinna som du som antagligen är van att få uppmärksamhet för ditt utseende och det kanske känns "låt mig vara ifred, har hört alla komplimanger redan" jämfört med "Fula Bettan" som bara får uppmärksamhet från uteliggaren "Pisse-Nisse".
Sen är ju frågan vad som är en bra uppskattande blick och vad som är en dålig sådan. Förutom att bra är det om det kommer från någon man är intresserad av.
Blickar och att bli raggad på är den dåliga sidan av att vara kvinna. Den goda sidan är att ni får blickar och blir raggade på utan att behöva anstränga er.