Nice Girl Wrong Place skrev 2013-10-18 08:59:07 följande:
Du försökte inte provocera genom att skriva (om en bevisligen ganska hardcore, hårig feminist),
"Ännu en kvinna som inte har förstått att de bokstavligen sitter på makten

.
Hon borde förtryckas och tvingad till närmaste vax-salong för en brazilian."?
Jag orkar inte bli så jättearg, jag har aldrig känt mig förtryckt på grund av att jag är kvinna, det som då gör mig lite sur är kanske över att jag då ses som "icke-upplyst" eller lite dum för att jag är så hjärntvättad av samhället att jag inte "ser" sanningen.
Jag får bara dåliga vibbar. Visst kan det provocera lite att fler män innehar maktpositioner i samhället och inom politik, definitivt. Men beror det på att vi kvinnor är förtryckta?
Dessutom tror jag faktiskt att kvinnor kommer att ta över världen. Så all is well.
Det där med att sitta på makten var kanske en smula provokativt. Men det finns en sanning i det. Oavsett hur maktpositioner fördelas i samhället så behöver män kvinnor och tvärtom. Även i verkligt kvinnoförtryckande kulturer så har många gånger kvinnor större inflytande i realiteten (iaf hos normalt funtade män; bland avarterna är en kvinnoförtryckande kultur drömmen). Det gör det ju inte ok för det givetvis.
Jag tycker det är en kvasidebatt hon för. Det finns många andra anledningar än förtryck att kvinnor har färre maktpositioner. Tradition, nätverk (män som redan har makt för fram andra som de känner via sina nätverk som kanske är mansdominerade), intresse (många kvinnor har kanske inte intresse av makt för maktens egen skull som en del män har).
För att gå tillbaka till mitt provocerande uttalande om att kvinnorna sitter på makten så är det så att makt är sex ("Power is sexy" för att citera Kissinger; som var en kvinnokarl av rang) och många män skaffar sig makt för att få sex. Kvinnor får sex ändå alltså har de redan makten

.
Jag tror också faktiskt att kvinnor kommer att ta över världen. Jag och en kompis diskuterade för ett tag sedan ett fenomen vi båda observerat var för sig. Kan till viss del låta lite rasistiskt men det är det inte. Ser man i skolan mm så kan man observera att kvinnor med invandrarbakgrund är väldigt ambitiösa och flitiga. äldsta dottern går i en av malmös bättre gymnasieskolor på en av de svåraste linjerna och det är en väldigt hög andel med invandrarbakgrund. En del från Rosengård och andra "misär"-områden. De är extremt målmedvetna och flitiga. Men det är förhållandevis väldigt få killar med invandrarbakgrund och de som finns är inte alls lika målmedvetna.
Ser man (och nu generaliserar jag rätt grovt) så är många killar med invandrarbakgrund mer fokuserad på "respekt" och tror det räcker att vara man för att uppnå något, att man har en fribiljett tack vare sitt kön. Deras uppvaknande kommer att bli brutalt när de inser att de inte får något gratis. Att de stängt sig själva ute från samhället och kriminalitet är deras framtid.
jag tror att många kvinnor med invandrarbakgrund ser sina chanser i det svenska samhället. Att de kan bryta sig fria från sitt förtryck och traditioner av egen kraft. Genom att vara flitiga och ambitiösa. De kommer att uppnå positioner, antagligen får de kämpa hårdare än andra för det. Men de har drivkraften.
Det kommer bli tufft för många invandrarmän när de inser att de nu välutbildade kvinnorna inte är ett dugg intresserade av att ha en relation med en man som knappt klarat sig igenom grundskolan. Eller att de inte har något att hämta i samhället heller. Jag tror vi kommer att se en väldigt sned könsfördelning inom underklassen.
(ja jag vet; jag generaliserar massor och är på gränsen till rasistisk. Men det har inte med folkgrupp att göra utan snarare att ett privilegium kan ha en baksida också)