Nice Girl Wrong Place skrev 2011-10-14 11:12:34 följande:
Du inleder med "Svenskar behöver verkligen inte..."
Och fortsätter med; "Nu är det du som använder ordet svenskar". Jag citerade dig Rose.
Nej jag tycker inte alls att svenskar som är nitiska över bilbältesanvändning borde stanna kvar i Sverige.
Samma argument, exakt samma, används av SD-anhängare i invandringsdebatter där "Om man inte gillar vår mat/våra traditioner/vår kultur, bör man hålla sig hemma"
Jag vet inte varifrån du får dina exempel Rose.
Vilken svensk kallar en thailändare för barnmisshandlare för att denne inte använder bälte, för att sedan dra till Thailand och kasta sig ut i trafiken?
Vem gör det?
Och ponera att någon gör det, använder denne möjligtvis bälte då?
Eller har du hört någon säga "jag är nitisk med bälte i Sverige men skiter i det utomlands"?
Tills du visat mig den svensken, ser jag inte alls hur man ska ta ställning till det. Kan vi komma överens om att det är nitiska svenskar vi pratar om så behöver vi inte bry oss om ordet svensk?
Men det kan du inte jämföra. Invandrarna i Sverige har verkligen inte självmant flyttat till Sverige. Det har jag jävligt svårt att tro att man mitt i en krigszon tar fram jordens karta och prickar in nordpolen (Sverige) av alla länder. Så gör man verkligen inte.
Nu tog jag bara en thailändare som ett exempel eftersom thailand är det land som drar till sig flest svenskar. Reagerade bara på en tråd här på Fl där det tydligt framgår att man det är just utlänningar man menar när man idiotförklarar en som inte använt bälte på sitt barn.
Men låt mig fråga dig en sak? Du skrev att det handlar om ditt barns säkerhet när du använder bilbälte och det är det argumentet som man brukar få. Menar man då att säkerheten blir mindre viktigt när man är utomlands eller vad? Jag förstår verkligen inte hur man resonerar.