• Mila11

Funkar röda kläder på en pojke?

Hejsan!

Undrar vad ni tycker om den röda färgen? Tycker ni den är tjejig eller funkar det på en pojke?

Skulle ni kunna tänka er att klä en pojke i röda kläder? Tex en röd jacka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-10 20:29
    Anledningen till att jag undrar har jg nämnt i tråden, men lika bra att nämna den här eftersom ni kanske inte orkar backa och leta svaret på varför jag undrar.

Det är så att jag älskar den röda färgen och speciellt så tycker jag att min son passar väldigt bra i den färgen. Därför bestämde jag mig för att köpa en röd overall till honom. När jag sa det till min väninna så sa hon att hon aldrig skulle köpa något röd plagg till sin son för att det minsann är en färg för tjejer.

Jag blev så paff eftersom jag inte alls tycker det, tycker inte att det finns killfärger och tjejfärger, men det tycker hon.

Därför ville jag se här hur folk tänker och jag blir så glad över att se att ingen tänker som henne :)

• Svar på tråden Funkar röda kläder på en pojke?
  • Mumselumsan

Har inte läst alla svar du fått men självklart kan en pojk ha rött! Egentligen kan vem som helst, oavsett kön eller något annat ha vilken färg som helst. Men är man väldigt noga med det där rosa till flickor och blått till pojkar så är ändå röd en färg som båda kan ha.

Jag har två tjejer och två killar och jag älskar rött till mina små killar. Dels passar de så bra i den färgen och sen är röd en färg som sätter färg på allt om det så bara är en liten detalj i rött. Min minsta som är 6 månader har flera helröda tröjor och bodies. Skulle aldrig en blinka, även om någon annan påpekade det, att sätta på honom dessa för de är jättefina!

juwilo.blogg.se

• cloudberry79

Min fyraåring har valt sin vinteroverallsfärg själv. Han tog en chockrosa. Och varför inte? Den var helt klart snyggast av alla färgerna! Just för tillfället går det en väldigt grå-armygrön-svart trend på de stora kedjornas pojkavdelningar, så alla inköp blir antingen av dyrare kläder eller kläder från flickavdelningen. Puffärmar tycker jag är fult i allmänhet, så det är lite synd att varenda t-shirt och tröja på HMs och Lindex flickavdelningar numera är upp-puffade...

If you love me - please don't feed me!
  • SailorGirl

När vi väntade barn, så köpte vi mest rött, eftersom det skulle passa bra till både en tjej och en kille. Mannen avskyr blått eftersom han upplever att det är "den enda färgen" som herrkläder görs i. Sen blev det en tjej som passar jättefint i blått (och rött, grönt, gult orange, rosa osv, för en skönhet klär ju i allt ), men vi undviker fortfarande könsstereotypa kläder och färger i möjligaste mån. När hon själv kan säga till att hon vill ha ditten och datten, så kanske det ändras. Tills dess, så ser vi ingen anledning att erbjuda något annat än regnbågens alla färger till henne; lekvänliga material och storlekar därtill. Varför skulle man inte göra detsamma för en pojke?

• sofiesofie

det borde nästan vara fängelsestraff på din väninnas kommentar! En grannpojke frågade mig om min son var en tjej, för han hade rosa på sig. nej han är kille sa jag. det är ju bögigt med rosa sa han. ja han är ju bög sa jag. Grannen blev tyst. Vi borde göra allt för att våra barn ska bli mer gay. Sätt på pojkarna allt rosa ni kan hitta. eller rött för ja, många läser röda kläder som att det är en tjej. Gay= glad och vi vill ju ha glada barn.
     Vi måste sluta köpa dessa fula killkläder så butikerna slutar sälja skiten.  

• ako75

Oavsett om man delar in i "tjejkläder" och "killkäder" eller ej (det ska man väl inte göra heller, alla ska ju kunna ha allt, men nej, jag köper inte rosablommigt med volanger till sonen - inte så länge han inte ber om det själv, i så fall kommer det i annan dager) så tycker jag att rött är en neutral färg. Snyggt på alla barn! Vår son har massor av röda kläder.

• jannah

Självklart kan killar ha rött! Glad

¤ Othilia 080524 ¤ Astrid 110121 ¤
  • Pondus

min kille som snart är 6 älskar rött!
    Det enda jag inte klär honom i är tröjor med volang, tryck som säger pretty girl i glitter och osv. Men o andra sidan har inte min 4 åriga dotter sådana kläder heller..

• Krake

Här hemma får ongen (pojke, btw) äta det som står på bordet och ha på sig de kläder som finns. Vi har nästan bara ärvt, lånat, och köpt begagnat, så någon större engergi på att välja vissa färger har det inte varit tal om. Rätt storlek och vettiga modeller, så är jag nöjd.

Just nu har vi fått en hög från bekanta som har en flicka, så det är rosa för hela slanten. Tycker det är lite enformigt och försöker blanda upp lite, inte ta både rosa byxor och rosa tröja utan kombinera med någon annan färg. Men det hade jag gjort om 80% av hans kläder varit gröna också.

Moster, inte monster.
  • Aakashan

Oj, min pappa (han är 67) har en röd jacka. Inte bara det, han har röda jeans med.....

Min 4-åriga son gillar rött han med! Om han väljer kläder i affären själv så är det ofta röda grejer. 

Svar på tråden Funkar röda kläder på en pojke?