• slemtorsk i din bralla

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

Alyssa skrev 2012-01-04 13:08:29 följande:
    Nej det har jag aldrig hört! Har aldrig gjort så när jag testat med ÄL test, har alltid gått efter första positiva utslaget för att vara säker på att inte missa ÄL. Och det har funkat klockrent.
    fast ägget släpper verkligen inte förrän ganska långt efter positivt utslag och då har du haft tur för det är ju också så att spermierna lever upp till 7 dygn i slidan så har man sex "för tidigt" så finns det ju goda chanser att det ska funka iaf.

Läser du instruktionerna på ägglossningstesterna så står det klart och tydligt att ägget släpper 24-36 timmar (med en variation ner till 12 och upp till 48) EFTER ett positivt utslag.. får man flera positiva utslag flera dagar i rad släpper ägget efter det sista.

DOCK får inte alla positivt flera dagar i rad.. vissa missar sitt posivita utslag och tror att de inte ägglossat alls eftersom de har en kort hormonstegring (2 timmar tex)
  • Choccolat
    Knasten83 skrev 2012-01-04 12:55:40 följande:
    Alyssa: uppskattar ärlighet så det e lugnt!! :)
    Fått många berättelser/erfarenheter av andra som fått som mina test och sen fått bekräftat genom blodprov att de ägglossat. Jag tror det är individuellt hur starkt det visar... Det är iaf skillnad från hur det brukar se ut då jag inte ägglossar och det kan ju självklart va så att jag har fel men alla fysiska tecken finns och det känns pos!!
    Det är just därför man ska testa ett par månader för att "lära sig" hur ens egna test ser ut, som slemmis skrev..
  • Zelmilainen
    sweasmamma skrev 2012-01-04 12:35:59 följande:
    men jag har fått info om det är en mkt lite chans när man gör så ...
    chansen är inte mindre för det. så får i princip alla homopar göra. ja har gjort så och blivit gravid (att det sen slutade me mf har ej me själva sätte ja gjorde det på att göra). inboxa mig så kan ja förklara mer.
    nehepp...
  • sweasmamma

jag har bara använt äl test EN gång .. neg i 2 dagar ,positivt kl 10 och 15 och neg kl 21, fortsatte testa ett par dagar och det va neg ...

• Zelmilainen
    sweasmamma skrev 2012-01-04 13:20:06 följande:
    jag har bara använt äl test EN gång .. neg i 2 dagar ,positivt kl 10 och 15 och neg kl 21, fortsatte testa ett par dagar och det va neg ...
    lh hormonet produceras bara i skvättar under dygnet. viktigt att ej testa för ofta, ha hållt sig länge innan man kissar osv....
    nehepp...
  • Alyssa
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-04 13:08:24 följande:
    nä det ska man inte.. man ska fortsätta tills stegringen avtar egentligen- underligt nog så skriver inte tillverkarna detta men de vill väl att man ska misslyckas ett tag så de tjänar in pengarna.

Eftersom ägget släpper upp till 2 dygn EFTER stegringen och stegringen kan ligga kvar allt från 2 timmar till 36 timmar och ägget släpper först därefter så kan det vara en god idé att fortsätta testa tills det avtar

Vad är det för förvirring som kan uppstå om man vet hur hypofysen fungerar
    Jo ägget släpper ju efter stegringen det vet jag, det kan släppa 12-48 timmar efter men om det tex släpper 12 timmar efter utslag och man slösar tid med att testa för att se när tegringen sjunker så kan man redan hunnit missa ÄL. Eftersom ägget släpper efter stegringen och inte efter stegringen sjunker. Från att östradiol ökar markant (24h) innan ÄL för att signalera till hypotalamus att frisätta LH från hypofysen. Sen sjunker det drastiskt efter det.

Det menar nog att när man väl fått stegring så ska man fokusera på att ha samlag istället för att kolla stickorna. I regel kommer ÄL 24h efter stegringen. Så har vi fått lära oss på endokronologin iaf.

• Soffiie

Hur skulle ni tolka mina äl test ??
    Det översta är från i måndags det andra och tredje från igår och det längst ner från i dag

• slemtorsk i din bralla
    Alyssa skrev 2012-01-04 13:23:31 följande:
    Jo ägget släpper ju efter stegringen det vet jag, det kan släppa 12-48 timmar efter men om det tex släpper 12 timmar efter utslag och man slösar tid med att testa för att se när tegringen sjunker så kan man redan hunnit missa ÄL. Eftersom ägget släpper efter stegringen och inte efter stegringen sjunker. Från att östradiol ökar markant (24h) innan ÄL för att signalera till hypotalamus att frisätta LH från hypofysen. Sen sjunker det drastiskt efter det.

Det menar nog att när man väl fått stegring så ska man fokusera på att ha samlag istället för att kolla stickorna. I regel kommer ÄL 24h efter stegringen. Så har vi fått lära oss på endokronologin iaf.
    det stämmer inte riktigt med vad min endokrinolog (heter det så) sa till mig och läkaren som utförde IVF-behandlingen höll med.. men PRECIS som du säger är det ju bara att fokusera på tillverkning så fort man får utslag.. eller som i vårat fall... FÖRE man får utslag (hur man nu ska göra det???) för efter ägglossnig är det ju väldigt liten chans att lyckas men har man sex FÖRE så finns det stor chans att lyckas
  • Alyssa
    slemtorsk i din bralla skrev 2012-01-04 13:11:29 följande:
    fast ägget släpper verkligen inte förrän ganska långt efter positivt utslag och då har du haft tur för det är ju också så att spermierna lever upp till 7 dygn i slidan så har man sex "för tidigt" så finns det ju goda chanser att det ska funka iaf.

Läser du instruktionerna på ägglossningstesterna så står det klart och tydligt att ägget släpper 24-36 timmar (med en variation ner till 12 och upp till 48) EFTER ett positivt utslag.. får man flera positiva utslag flera dagar i rad släpper ägget efter det sista.

DOCK får inte alla positivt flera dagar i rad.. vissa missar sitt posivita utslag och tror att de inte ägglossat alls eftersom de har en kort hormonstegring (2 timmar tex)
    Visst kan man ha STEGRING i flera dagar, alltså nästan positivt men man ska ju gå efter positivt utslag. Man får väl inte positivt utslad flera dagar i rad?

Får jag positivt på ÄL sticka så kör jag på med sex och lägger ner stickorna och sexar 3-5 dagar efter positivt utslag.  
    Är äggdonator http://chaufformamman.blogspot.com/
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester