Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester
"Ägglossningstest är egentligen ett sätt att mäta ett hormon som stimulerar ägglossningen. Detta hormon, LH, bildas alltså i ökad mängd i kroppen ett till tre dygn innan ägglossningen sker. Man kan säga att LH-ökningen är en signal till äggstocken att släppa ifrån sig ägget. Hur pass snabbt LH-mängden i kroppen går tillbaka kan sedan variera lite från kvinna till kvinna. LH utsöndras ur kroppen med urinen, där man alltså kan mäta mängden av hormonet."
Hur länge LH finns kvar i urinen och kan mätas har alltså inget att göra med NÄR ägget släpper.
Så av detta så säger positivt streck i två dagar inget om att ÄL inte skett ännu utan det är bara individuellt från kvinna till kvinna hur länge LH stannar i kroppen. Det säger inte att ägget släpper när LH sjunkit.
http://www.1177.se/Stockholm/Fraga-1177se/Fragor/Hur-vet-jag-nar-jag-har-storst-chans-att-bli-gravid/?ar=True
Nä strunta i ÄL testen efter man fått första positiva utslaget och fokusera på sexet istället. Jag har kört så när jag försökt bli gravid och det har fungerat på första försöken bägge gånger.
Jag har aldrig hört talas om på de fertilitetskliniker jag varit på/går på nu att man ska testa tills man får negativt för att det är då ÄL sker. Utan de säger alltid att NÄR du får positivt så är det dags för insemination alt. samlag.
Och jag tror inte heller på att företagen som säljer/tillverkar testen skulle undanhålla någon sån information för att tjäna mer pengar. Även oberonde faktasidor säger samma sak. Man ska gå efter det första positiva utslaget, att du får positivt dagen efter betyder bara att du har hormoner kvar i kroppen inte att ÄL inte skett ännu.