Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester
Grattis till plus! :)
Tack alla med lugnande ord
Grattis till plus! :)
Tack alla med lugnande ord
Alltså en liten fråga; är inte det en myt detta med att om man sett hjärtslag så minskar risken för MF! Vet artiga läst detta på en FAKTAsida och inte bara på FL men nån annan kanske också har sett den? Är det inte så att hjärtat börjar slå och fungera LÅNGT föra andra minst lika viktiga organ och störst risk för MF är när mellan vecka 9-11 alltså långt efter hjärtat börjat slå?
Var nån här på FL som frågat en läkare och fått detta till svar:
FRÅGA Hej! Jag har på VUL sett vår "lilla skatts" hjärta slå (var i v7, är i v9 nu) och allt såg bra ut enligt barnmorskan. Minskar risken för missfall om man har sett hjärtat slå?! Hälsningar en blivande mamma.
SVAR: Nej, så kan man inte resonera. Under de första tre månaderna formas barnets livsviktiga organ, vilka också ?provkörs? under denna period. Hjärtat börjar slå väldigt tidigt under utvecklingen, eftersom cirkulationen av näring och syre blir viktig redan då fostret är några enstaka millimeter stort. Även om hjärtat fungerar bra, kan det vara andra organ som inte fungerar som de ska, varför hjärtat inte är en indikator för detta. När tre månader har passerat är systemen i kroppen färdiga och behöver bara växa till, varför man anser att den största risken för missfall är över efter den tredje månaden. Om barnmorskan säger att allt ser bra ut, finns ingen orsak att tvivla på detta.
Lillis: håller med ang oron, den har kommit för att stanna livet ut nu! ;) men det finns inget häftigare än att bli mamma så det e värt det!! :))
håller HELT med!!!! samma oro som jag hade ... och nu oroa mig sig för att hom ska skada sig osv .... men just under graviditetet och första året då det är som vanligast med psd.. fy alltså ,det är underbart att bli mamma men det är också ett orosmoment .. men jag hade inte bytt det mot nåt annat
Bim idag eller imorn och negativt. Så ja, ännu mera väntan! Kanske lika bra dock med tanke på äggblåsan/cystan jag ska tillbaks och kolla om 2 månader.. :/