• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • mba12

Hej tjejer,

Jag är 41 år, ska träffa läkaren på Sophia Hemmet imån! mycket nervöst, sekreteraren har sagt att det är inte självklart att jag får nån behandling!?! Eftersom mina prover har visat "för högt Östrogen" (3:e mensdag), fattar noll!
    Jag ställde frågor om vad det innebär och varför och annat men hon sa att läkaren får bedöma!
    Nån som vet nåt som kan hjälpa mig lite??

Tacksam

• finafina

Woo ja det var jätte trevligt med en fika Myran roligt att jag sprang på dig i dag också, hoppas det gick bra

Maryhe, håller tummarna att ruvningen går bra{#emotions_dlg.flower} 

Såg precis en dokumentär på 1 an om en holländsk tjej som insett att det kunde ta tid att hitta den rätta och ville frysa ner sina ägg...(detta var 2009) och fasen vad hon fick jobba för det, hon hade en liten ägg bank på 20 st efter 2 hormon omgångar... önskar man hade tänkt så.. men men...

Kram på er 

• finafina
    mba12 skrev 2012-04-11 22:37:40 följande:
    Hej tjejer,

Jag är 41 år, ska träffa läkaren på Sophia Hemmet imån! mycket nervöst, sekreteraren har sagt att det är inte självklart att jag får nån behandling!?! Eftersom mina prover har visat "för högt Östrogen" (3:e mensdag), fattar noll!
    Jag ställde frågor om vad det innebär och varför och annat men hon sa att läkaren får bedöma!
    Nån som vet nåt som kan hjälpa mig lite??

Tacksam
    Hej Mba12, hoppas det går bra i morgon, är själv lite dålig på värden och sånt, finns en tlll tråd som heter liknande som denna men där det står ivf och 40 något, många tjejer där har super koll på allt sånt...

Men om sopia hemmet är dumma- svåra, så finns det andra som är både trevligare och bätttre, många av oss går i danmark, på CFC och dom är jätte bra

Lycka till i morgon{#emotions_dlg.flower} Kram

• myran6801

Finafina, kul att vi stötte ihop igår. Liten värld det här Gick jätte bra tack.

Woo, jag kan följa med om du vill ang upplägg prover.

Mba12, välkommen hit! Jag kan inte referensvärde för östradiol i huvudet men fråga läkaren vad ditt värde är och inom vilka referensvärden det ska vara. Fråga oxå efter ditt Fsh och LH och amh värde. Dessa brukar tas samtidigt och även prolaktin. Sen kan vi hjälpa dig att reda ut hur dina värden förhåller sig. Kom ihåg låt dig inte nedslås av negativa läkare!!!! Vi finns här!

• Lully Hill
    myran6801 skrev 2012-04-12 06:59:07 följande:
    Finafina, kul att vi stötte ihop igår. Liten värld det här Gick jätte bra tack.

Woo, jag kan följa med om du vill ang upplägg prover.

Mba12, välkommen hit! Jag kan inte referensvärde för östradiol i huvudet men fråga läkaren vad ditt värde är och inom vilka referensvärden det ska vara. Fråga oxå efter ditt Fsh och LH och amh värde. Dessa brukar tas samtidigt och även prolaktin. Sen kan vi hjälpa dig att reda ut hur dina värden förhåller sig. Kom ihåg låt dig inte nedslås av negativa läkare!!!! Vi finns här!
    Gränsvärdet är under 25 och 15 men kommer inte ihåg på vilken av dem. Tror FSH under 25 (men det verkar högt)  och östradiol under 15 men är ej säker.  Det står i " Is your body babyfriendly" boken. Utomlands kallas Östradiol för E2.
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • Nefernefer
    finafina skrev 2012-04-11 23:56:18 följande:
    Såg precis en dokumentär på 1 an om en holländsk tjej som insett att det kunde ta tid att hitta den rätta och ville frysa ner sina ägg...(detta var 2009) och fasen vad hon fick jobba för det, hon hade en liten ägg bank på 20 st efter 2 hormon omgångar... önskar man hade tänkt så.. men men...
    Jag tänkte så, men möjligheterna fanns inte. När jag var 36-38 så letade jag överallt efter en möjlighet att få frysa ner ägg. Sverige, Estland, Danmark mm. Alla snäste av mig med att de inte gjorde sånt.

Senaste året så startade det upp ett sånt företag t o m i Sverige. Men jag får fortsätta försöka hoppas att det här ska lyckas istället.
    Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Nefernefer
    Lully Hill skrev 2012-04-12 08:28:23 följande:
    Gränsvärdet är under 25 och 15 men kommer inte ihåg på vilken av dem. Tror FSH under 25 (men det verkar högt)  och östradiol under 15 men är ej säker.  Det står i " Is your body babyfriendly" boken. Utomlands kallas Östradiol för E2.
    En gynekolog jag träffade påstod att FSH 14 var för högt för att få vård i Sverige.
  • Nefernefer
    Maryhe - jag hoppas också för dig. Det var ju ändå ett väldigt envist embryo. :)

Snart lycklig - beklagar igen. :( 
  • finafina

Hej alla tjejer hoppas dagen är bra trots det gråa ute...

Jo jag inser att nu på morgonen när jag ska ta alla (?) mina tillskott, att jag bara äter infolic och omega 3... hm vad ska jag ta mer för att göra det extra bra framtill nästa försök?

kan inte ta d vitamin eller e vitamin... men kanske man ska beställa dhea (eller vad det nu heter) bitdrottings gele? läste att i någon tråd att man skulle ta det på kvällen? något annat... vill inte ta för mycket men... något mer kanske...

kram 

• finafina
    Nefernefer skrev 2012-04-12 09:22:50 följande:
    Jag tänkte så, men möjligheterna fanns inte. När jag var 36-38 så letade jag överallt efter en möjlighet att få frysa ner ägg. Sverige, Estland, Danmark mm. Alla snäste av mig med att de inte gjorde sånt.

Senaste året så startade det upp ett sånt företag t o m i Sverige. Men jag får fortsätta försöka hoppas att det här ska lyckas istället.
    Så tänkte jag också... redan när jag var 35-36 ( 8 år sedan i dag) men samma som du, hitta inte något då... som sagt vi SKA lyckas på något sätt

kram 
Svar på tråden 45 år och planerar IVF