• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • woo
    Maryhe skrev 2012-04-12 11:16:57 följande:
    Här i Italien så ska estradiolvärdet ligga på 25-75 pg/ml på dag 3., FSH får ligga på 3-15 mIU/ml.
    LH ska ligga under 7 mIU/ml.
    Tack Maryhe! Hjärta 
  • Snart lycklig

Mba12, med facit i hand skulle jag vända mig direkt till CFC i Danmark (eller motsvarande) och inte välja en svensk klinik.

Det är betydligt billigare, visst, man får inte glömma resor och ev boende som kan tillkomma.
    Man kan få AHA om man så önskar och det har jag aldrig fått i Sverige, även fast jag bett om det. Det är bra på äldre ägg och för oss som sprutar lite högre dos. 
    Min tidigare svenska klinik har envisats med att alltid göra långa metoden, men det verkar som för oss lite äldre är det bättre med korta metoden.
    De anser att man kan stödja genom att sänka immunförsvaret lite med Prednisolon/Medrol. Det var de i Sverige absolut emot. Knappt att jag fick Trombyl den sista gången. Hade aldrig blivit erbjuden det om jag inte frågat och verkligen bett om det.

Framförallt, de är vänligt inställda och man får göra försök tills man fyller 46 år i Danmark. En omöjlighet i Sverige.

De är betydligt mer öppna för alternativ i Danmark än i Sverige.

Nä, fy vad jag ångrar att jag inte vände mig direkt till CFC!!

Det är en hemsk känsla att hela tiden känna att man gjort fel och hela tiden är lite för sen för allt. Så känner jag.

Kram och lycka till!

• Snart lycklig

Idag har varit en än mer ledsam dag. Svårt att hålla tårarna borta. Kändes redan imorse.

Medan jag kämpade och svalde gråten, för att överhuvudtaget klara att vara på jobbet, kom en nära kollega förbi i fm. Vi pratade lite jobb och lite annat. Vi har inte hunnit prata på länge. Vi har många gånger pratat om huruvida man kan leva lycklig om det inte blir några barn, så jag ställer den frågan till henne idag. Hon visste inget om vårt senaste försök och mina tankar. 

Hon svarade att hon är gravid!

Vi har många gånger fantiserat om att få vara gravida och lediga ihop. Hon är 7 år yngre än mig och inte försökt alls länge, så de har inte haft några problem. Bara lite sen i starten.

Jag är jätteglad för hennes skull, men det blev lite jobbigt när jag då berättade att vi gjort ännu ett försök och misslyckats. Sedan kunde jag inte alls hålla mig och började gråta.

Sedan hon gått, bröt jag nästan ihop, gömde mig inne på ett annat kontor och storgrät.

Hon var ändå  varm och förstående och vi har även talats vid på telefon ikväll.

Men......, hon är ändå i den bubbla, den värld, som jag så innerligen vill vara i. Får uppleva precis det som jag längtar så efter. Det blev på ngt sätt ännu mera påtagligt, min sorg och saknad.

Jag har sådan klump i halsen och bara gråter och gråter. Allt känns så meningslöst.

F ö ingen mens, bara lite lite brunt, ingen mensvärk. Varit på akupunktur i em, så hoppas det kommer igång snart. Sörjer vårt "gratis"-försök.

Jag förstår om ni inte tycker att det är så roligt att läsa vad jag skriver.......

Kram

• finafina

Snart lycklig inte konstigt att du deppar det gör jag oxå... Men tror det är bra ( om du vill orkar) ha en plan b. Min kompis som fyllt 46 i januari som gick på cfc fick rekommenderat att testa av Riga . Hon är nu på g för sitt ivf där... Så om man orkar finns det alternativ även om sorgen ångesten finns där...

Skälv har jag varit på yoga å det var såååå skönt precis det jag behövde nu ett varmt bad. Stor kram alla

• mba12

Finfina, Myran tack för er svar, Jag ser att ni har gjort flera försök :( Gud hoppas att jag ska vara lika stark som ni och jag visste inte att det finns olika metoder när det gäller IVF. Måste läsa mer om det kanske för att vara påläst när jag pratar med nån läkare nästa gång.

SnartLycklig, jag känner med dig, tårarna rann när jag läste ditt inlägg :(
    Vet du hur många gger jag har brutit ihop utan att nån på jobbet eller hemma har märkt det.
    Det är inte avundsjukan utan man tycker synd om sig själv, det är inte så mycket begär, ett naturlig längtan/begär, man vill ha bara sin egen bebis!
    Detta är första ggen jag känner att jag kan prata med er. Kanske för att ni har också samma sits som jag och man kan vara anonym.

En fråga till er, hur gamla var ni när ni gjorde IVF första gången och vad hade ni för värde då på era prover?

I och med att jag har tagit Pergotime nu, (jag läste nånstans att man får ÄL mellan 4-10 dagar efter man har tagit sista tabletten). Idag såg Kerstin att jag hade 2 blåsor jag frågade henne när får jag ÄL, om 1-2 dagar svarade hon. Jag testade med ÄL-test det visade minus fast vi såg dem.
    Mitt problem: min man reser till Taipei imån på tjänsteresa och jag vill gärna följa med bara för sakens skull, han kan inte avboka, han säger att han har mycket att göra, jag vet att han har mycket att göra och mycket ansvar men min längtan att Jag vill bli med barn är SÅÅÅÅ STOR, ni förstår men han förstår inte att man kan bete sig så, alltså jag inte går på jobbet, tar ett dyrt flygbiljet och bara följer med honom!! Han tycker jag bara stressar upp mig och tar det inte lungt!!!

• myran6801

Mba12, ja många försök har det blivit Jag trodde i min enfald när vi kontaktade SH för vårt första försök att Ivf var lika med bebis. Om jag bara vetat att jag 4 år senare skulle vara lika barnlös fortfarande....

Jag gjorde min första Ivf då jag var 40 år och mitt Fsh var 8 tror jag. Amh tog man inte då på SH, men när jag bytte klinik till CvL så tog man amh och det var då 1,7.

Många gånger har jag varit ledsen under åren och då har FL varit ovärderlig. Så många här som stöttar och tröstar. Återigen välkommen hit!

• myran6801

Mba12, glömde, du och mannen kan redan nu rå om varandra o göra hemmaförsök. Spermierna kan leva upp till 5 dagar så ni bör kunna pricka in ÄL om ni gör det. Lycka till!

• linköping68

Även jag önskar dig välkommen mba12.
    Stödet, råden och informationen man får härinne är helt ovärderlig! Kunskapen här inne är många gånger större än hos den samlade IVF-läkarkåren i Sverige. 

• Cice

hej jag är ny här. Jag försöker bli gravid - Jag började en behandling med pergotime, och läkaren lovade att ta bort två ägg för insemination. men sedan ändrade han sig och sa till oss att prova, natulig sätt  hemma, istället för att ho att göra IVF. Det kändes som jag blev stulit från mig mina pengar. sa han att min AMH  var mycket låg . och det är inte ens värt att försöka göra IVF. Jag kom i kontakt med en annan klinik, och de tycker min läkare borde ha gjort iseminering. Jag är mycket nyfiken och jag läste mycket om hormoner och olika typer av behandlingar som finns här. Progesteron är en mycket viktigt hormon för mognaden av äggen, och varje kvinna borde kontrollera detta hormon om hon vill bli gravid och har  haft svårigheter. Vid 25 år  börjad produktion av progesterom minskar, vilket leder till dysfunktion av mognad ägg .. Med hjälp av progesteron kräm, har många kvinnor blivit gravida . Jag hittade också en annan homeopatiskt medel som heter Fertile XX, som bidrar till att producera ägg och även bidra till att förbättra kvaliteten på äggen ... Det finns en annan mycket viktig produkt barbasco, som hjälper vår kropp att producera DHEA, vilket gynnar en ökad äggproduktion ..... Jag hittade en  kinesisk läkare i Uppsala, som har behandlats många kvinnor  med akupunktur och örter .. Jag har läst många vittnesmål från kvinnor som uppnådde graviditeten genom denna behandling. och  det var kvinnor som redan hade gjort minst 3 IFV. Jag är ledsen just nu, eftersom jag fick missfall på söndagen, men inte på något sätt jag dessistir ...

Svar på tråden 45 år och planerar IVF