• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • woo

Myran ja vill du följa med vore det jätte kul och bra! För då är vi 2 med 4a öron 😁 Samt att vi snabbare kan få ut infon till så många som möjligt!!! Maryhe och Lully kan ni inte berätta vad värdena ska/bör vara för dessa prover för att veta om det är en bra cykel? För själv har jag inte boken.... 😔 Och om du har tid Maryhe kan du väl berätta lite hur din klinik gör för dom är ju verkligen noga. Kram

• finafina
    woo skrev 2012-04-12 10:57:34 följande:
    Myran ja vill du följa med vore det jätte kul och bra! För då är vi 2 med 4a öron 😁 Samt att vi snabbare kan få ut infon till så många som möjligt!!! Maryhe och Lully kan ni inte berätta vad värdena ska/bör vara för dessa prover för att veta om det är en bra cykel? För själv har jag inte boken.... 😔 Och om du har tid Maryhe kan du väl berätta lite hur din klinik gör för dom är ju verkligen noga. Kram
    Skulle också gärna vilja följa med, men har lite svårt med tid just nu... men hojta gärna till när ni vet ni ska gå, kan jag följer jag gärna med... då blir vi 6 par öron  kram
  • Maryhe

Här i Italien så ska estradiolvärdet ligga på 25-75 pg/ml på dag 3., FSH får ligga på 3-15 mIU/ml.
    LH ska ligga under 7 mIU/ml.

• Maryhe

observera att mått enheterna kan vara annorlunda i Sverige

• Maryhe

om FSH :   under 6 is excellent, 6-9 is good, 9-10 fair, 10-13 diminished reserve, 13+ very hard to stimulate.

• mba12

Hej tjejer,

Tack för alla svar.

Finfina och Myran; träffade Kerstin idag för första gången. Hon var ok (kanske jag inte hade höga förväntningar map alla dåliga feedback om henne) men hur som helst, hon sa att jag har bara kanske 5% chans!!!!!
    Svårt att kontrollera tårarna!

Myran angående värdena sa hon att det är väldigt olika beroende på när man tar proverna och i olika menscykel.
    Jag lämnade provet i 3:e dagen, östrogen var på 422 vilket det ska vara under 150. FSH 7,6 . LH 5,2 men hon sa att iom att FSH var så högt kan man inte lita på värdena FSH och LH.

Hon undersökte mig och sa att ena äggstockarna är inaktivt :( det andra har idag 2 stycken nästan mognade blåsor (jag fick Pergotime av min gynk. och har tagit det för första gången). Hon frågade om jag har fått nån behandling, jag frågade om när det är dags för ägglossning, hon sa om 1-2 daga. Jag har testat men det visade negativt :( vad kan det bero på?! Kanske tom blåsa!?! Och min man reser bort imån eftermiddag på tjänsteresa:(
    Jag lämnade ytterligare ett prov till idag, tror AMH, Kerstin sa att dem ska ha möte nästa vecka när svaret kommer, sen hör hon av sig till mig och diskuterar om det är värt att försöka behandlingar och IVF eller inte!!!!
    Det känns bara inte bra.

• finafina
    mba12 skrev 2012-04-12 14:00:11 följande:
    Hej tjejer,

Tack för alla svar.

Finfina och Myran; träffade Kerstin idag för första gången. Hon var ok (kanske jag inte hade höga förväntningar map alla dåliga feedback om henne) men hur som helst, hon sa att jag har bara kanske 5% chans!!!!!
    Svårt att kontrollera tårarna!

Myran angående värdena sa hon att det är väldigt olika beroende på när man tar proverna och i olika menscykel.
    Jag lämnade provet i 3:e dagen, östrogen var på 422 vilket det ska vara under 150. FSH 7,6 . LH 5,2 men hon sa att iom att FSH var så högt kan man inte lita på värdena FSH och LH.

Hon undersökte mig och sa att ena äggstockarna är inaktivt :( det andra har idag 2 stycken nästan mognade blåsor (jag fick Pergotime av min gynk. och har tagit det för första gången). Hon frågade om jag har fått nån behandling, jag frågade om när det är dags för ägglossning, hon sa om 1-2 daga. Jag har testat men det visade negativt :( vad kan det bero på?! Kanske tom blåsa!?! Och min man reser bort imån eftermiddag på tjänsteresa:(
    Jag lämnade ytterligare ett prov till idag, tror AMH, Kerstin sa att dem ska ha möte nästa vecka när svaret kommer, sen hör hon av sig till mig och diskuterar om det är värt att försöka behandlingar och IVF eller inte!!!!
    Det känns bara inte bra.
    Vet inte så mycket om alla värden, men FSH på 7,6 är INTE alls så dåligt... Jag har en kompis som är 46 år och hennes FSH var på 12 och hon var rena värphönan och fick sitt första barn som 44 + ...skämt åsido, deppa inte ihop. Kontakta några andra kliniker. varför gå där och få negativ energi det finns andra läkare som kan hjälpa till och genom pepp mår man bättre och jag är övertygad att det gör att det blir bättre då

Stor kram {#emotions_dlg.flower}
  • myran6801

Mba12, säger som Finafina deppa inte ihop. Sophiahemmet är kända för att vara negativa mot oss 40+ med därför de är livrädda för att vi ska förstöra deras statistik. Läs min presentation, jag har tyvärr inte bra erfarenhet av SH. Mitt råd är att du ska söka dig till en klinik som inte är neggo redan fr början. Det tar så mkt kraft med Ivf så man ska inte behöva slösa sin energi på att övertyga kliniken att få fortsätta om man vill. Dessutom är tiden dyrbar för oss så onödig fördröjning måste vi undvika. Ditt Fsh tycker jag inte alls låter dåligt. Om det är ngt du undrar över, tveka inte att fråga!

• woo
    myran6801 skrev 2012-04-12 16:34:50 följande:
    Woo, klart jag följer med. När ska du träffa husläkarmottagningen?
    Åh va bra Myran mailade dom imorse eftersom jag glömde att det var 3 prover..... Skäms så nu väntar jag svar från dom.
    Enda problemet är att jag igentligen inte kan vara borta från jobbet har blivit lite mycket frånvaro sista tiden samt att jag kommer vara bort ane del nu igen när jag hoppas köra igång nästa försök. Men det måste bli innan för jag vill ta proverna för att se hur kroppen ligger till.

Jag inboxar dig så fort jag hittar en lucka och dom svarat så knåpar vi ihop nåt plus att vi kan väl ha en date med alla som vill och kan samtidigt?

Välkommen mba12! {#emotions_dlg.flower}
    Nä hitta en annan klinik direkt så du känner posetiv energi på en gång för som dom andra tjerna säjer det tar mycket både känslomässigt och ekonomiskt att hålla på dem dessa "dårskaper" när man redan vet at oddsen/chanserna är små MEN man önskar och hopps ju inget hellre än att det kan gå.......
    Då behöver du stöd av en bra klinik och sen finns vi här ska du veta! Skrattande

Kram
Svar på tråden 45 år och planerar IVF