• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Lully Hill

Läkaren är även på Hälsocentralen i City. Där är hon landstinganknuten. Men vad gör man om det är panik och det enda alternativet??? Min erfarenhet är att om det är privat får du hjälp med det du behöver. Är det "allmänt" får man stå med mössan i hand och be snällt och ofta finns regler o annat skit och sätter käppar i hjulet! Min erfarenhet bara!

• myran6801

Lully, håller med dig har samma erfarenhet! Åh jag betalar bara jag får hjälp just nu.

• myran6801

Det är en massa olika och vad jag förstår ingår en del av dem i missfallsutredning. Några är immunologiska och andra mkt ovanliga och tydligen jätte dyra. Någon här på FL sa att ett av proverna som min man ska ta, cystic fibros tror jag det var, kostar 10 tkr. Förstår att klinikerna här hemma säger nej. Har nu mailat IVI och frågat om de kan ta ngt prov på donatorn istället på våt bekostnad för att slippa krånglet här. Jag förmodar proverna min man ska ta är för att matcha de två. Vi får se hur det går.

• Lully Hill

Men Gud! När vi gjorde ÄD i Finland behövdes inte alla dessa prover! Utan de mer vanliga fertilitetsproven. Jag förstår om klinikerna krånglar. Då är de privata de enda alternativet el att hitta en billig flygbiljett och åka till ÄD kliniken och ta proverna där. Låt mannen passa på att lämna sitt bidrag för frysen också i så fall! Bra att ha i fall han blir sjuk el nått just då donatorn gör ÄP!

• Lully Hill

Uppåt; Den som kan svara på din fråga varför det inte funkar löser troligen gåtan "oförklarlig barnlöshet" och får nog Nobelpriset på kuppen :)

• myran6801

Ja det är helt otroligt vad mkt prover men det är väl därför de har så hög success rate. Inget lämnas till slumpen och det är ju bra. Har tänkt att om de kollar oss så noga så gör de nog det på donatorn oxå vilket känns tryggt. Men visst är det jobbigt. Jepp får kanske bli en resa till kliniken och ta proverna där om vi inte lyckas hemma. Mannen har redan lämnat sitt bidrag det gjorde han när vi var där första ggn. Tanken var att vi bara skulle behöva åka dit för insättning. Men vi får väl se.

• Lully Hill

Ja så har vi också gjort! Man börjar ju bli så luttrad nu så man behöver inte hålla handen med maken längre!

Svar på tråden 45 år och planerar IVF