• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • TyckOmMig

Ni som gjort IVF hos CFC  korta protokollet gör ni UL dag 2-3 dag 6 & 9?Så görs det i Sverige säger min privata läkare och Dr Svend hoppar över dag 6.Får ta det med honom då vi ses antingen dag 2 eller 3 men undrar ju om man ska ligga på och vilja ha det oxså???Då riskerar man väl att inte bli överstimulerad eller är det överkurs då man precis börjar IVF?Är det svårt att vänja sig vid att ta sprutorna?Fått höra att de är enkla att använda- själva pennan?!Var tog ni och fick all info snabbt jag hamnar mitt emellan min hemmaklinik har semesterstängt då vi far och drar igång tyvärr.Han vi går hos är så bra men vi måste vinna tid då jag fyller 46 i februari vill ju hinna så mkt som möjligt på den tiden frågan är hur man reagerar mentalt och på alla sätt det facit har jag och min man  ju knappast nu.

• myran6801

TyckOmMig, man gör VUL på dag 6 när man går på CFC också. De gör fler VUL än de svenska klinikerna men de tar inte blodprov däremot. Du behöver nog inte vara orolig för överstimulering , det är ovanligt i vår ålder. Många av oss som vänder oss till CFC har gjort många Ivf i Sverige så vi vet hur det går till och hur medicinen fungerar. Jag kan tycka det är en fördel då de kör på i snabb takt på CFC och ibland missar att informera om vissa saker. För min egen del kan jag också tycka Danskan är svår att förstå ibland. Men fråga oss gärna vi hjälper gärna till här i tråden!

• Uppåt

jag började spruta med gonal-F i torsdags, då hade min menst börjat på onsdagen, jag brukar blöda ganska länge men nu söndag har den upphört, är det så att själva blödningen minskar av gonal-f? någon med erfarenhet?

• Uppåt

Tyckommig: man tar sprutan i navehöjd, ta ett tag runt "fläsket" och stick där. JAg får hjälp av min snubbe. I övrigt är det väldigt enkelt, kom bara i håg att ha den oöppnade förpackningen i kylen, sen när pennan väl är påbörjad kan den ligga framme i max 25 grader i 30 dagar. (vi använder gonal f, du kanske kör med annat och då kanske det är annorlunda). jag gör VUL dag 5 (helg emellan) och någon gång till under veckan som kommer. läs gärna bipacksedeln om biverkningar.

• TyckOmMig

Uppåt-jag ska oxså använda Gonal-F är det tänkt du började ju på dag 2 med sprutan var du på CFC samma dag eller dag 3-vad gör man egentligen just denna dag mer exakt och dag 6- fattar bättre vad man är ute efter på dag 9 då det börjat hända saker förhoppningsvis...När man väl börjat IVF resan så fattar jag och min man säkert bättre men skönt att få reda på mer vad man har att vänta sig så orkar ni så berätta hemskt gärna om era erfarenheter jag är er evigt tacksamma.Förresten är det svårt att ta sig till CFC tåg-bussförbindelser ngt man bör tänka på så här på förhand det är 15 dgr kvar innan jag ska börja spruta förvisso men är redan nervös!
    Hur mår du än så länge då du redan börjat ta gonal-F ett par dagar nu snart dags att ta Orgalutan Uppåt?

• Uppåt

tyckommig, jag har försökt mejla dig, men den kräver lösenord, jag skriver här:

jag kommer inte åka till cfc förrän det är dags för äggplock. jag går hos min gynekolog under tiden, hon är samarbetsgyn med cfc, vi bor inte i närheten av danmark tyvärr. har du kollat om det finns någon samarbetsgyn/läkare där du bor?
    visste inte att det var svårt att ta sig cfc, bra att veta!

jag mår bra, lite illamående emellanåt, men det är allt, so far, jag har inte riktigt koll på vad som händer härnest och har inte heller hämtat ut de andra medicinerna, vilket jag antagligen borde ha gjort, eftersom en del grejer är svåra att få tag på.    

• Uppåt

Stockholminnerstad: de kollar väl slemhinnan, vad betyder RD10, så många förkortningar , förresten, har du haft problem att hitta alla mediciner?

• Uppåt

jag kommer inte kunna ha någon med mig vid ÄP, i alla fall inte i rummet, oroar mig för det här ingreppet, hur ont gör det egentligen? och har ni som varit på cfc hört om det skett några incidenter, typ kraftigare blödningar etc? tycker det är lite dålig info om detta, på carl von linnés hemsida tex, finns statistik över sånt.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF