• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Pippi70

Grattis till ditt frö Jeanette!!! Hoppas det går vägen nu! Vore helt underbart! Ska hålla tummarna för dig verkligen!!!

Från början var det meningen att jag skulle ta menopur högsta dos, men sen har en annan läkare ändrat till gonal f. Högsta dos där med. Vet inte varför eftersom jag inte ens hann prova menopur då försöket avbröts.

Vad hade du när du körde?

Tänkte att vi är ju lika unga:)

Har läst lite här på fl och de flesta säger att menopur ger bättre äggkvalite och är bättre för oss äldre...

Är väldigt tveksam nu.... Känns som ett lotteri, får väl ola i kväll vilken det blir:)

• Jeanette70

Pippi: Tack!!!

Jag har använt Menopur 375 ml . Men har du båda hemma eller vad? Har också fått information att Menopur ger bättre kvalitet men kanske inte lika många ägg. Tycker du ska ta någon av dom i kväll och sen ringa i morgon och då fortsätta med den som dom rekommenderar.. spruta på nu Glad

• Uppåt

JAg har också hört att menopour ska vara bättre, men jag har Gonal-f trots att jag är något år äldre än ni. Vet ej varför jag fått den och inte den andra.

• Pippi70

Började i går med gonal f 450 högsta dos. Men ska dit i dag och då ska jag föreslå en kombination av båda:) har hört att det förekommer. Och jag har båda preparaten hemma!

( från början ville de att jag skulle ta menopur, men sen ändrade de sig till gonal f... Vet ej varför)

Nu hoppas vi!!!!

• Uppåt

Hej,
    någon här som ägglossat spontant trots stoppsprutor, tar cetrotide nu, men tycker jag har symptom på ÄL. ska till min gyn i morgon så vi får väl se.

• myran6801

Uppåt, du behöver inte vara orolig. Jag har haft jätte mkt symptom utan att ha ägglossat. Så var lugn du, det kommer gå fint.

• Uppåt

Gjorde i dag äggplock på CFC, fem st, har nu superpont både i magen och ryggerr. aknner mig misshandlad, tycker läkaren var väldigt hårdhänt samtidigt som jag spände mig något otroligt. Usch, tyckte inte om detta och så måste man ner igen. Någon annan som haft väldigt onta+ och hur vet man om det är allvarligt?

• TyckOmMig

Uppåt-jag gjorde ÄP hos CFC den 1/8 och upplevde det vidrigt gjorde jätteont men allt är relativt jag överlevde men det var jag helt oförberedd på just den smärtan-har fött samtliga av mina andra barn utan smärtlindring och två hemmaförlossningar men just ÄP det var väldigt otrevligt att inte bli/få smärtlindring förutom i slidan då...vilket jag inte fick trodde det skulle ingå och frågade bad inte om det dum som jag var så ska jag köra vår sista chans nu i november december kommer jag kräva mer smärtlindring och mildare behandling...vem hade du vid ÄP?

• Jeanette70

Hej tjejer!

jag går på Carl von Linné och är i dag på rd 7 med vårat sista ägg vi hade i frysen.

När jag var där för äggplock var jag livrädd efter alla inlägg man läst på fl. Jag påpekade det väldigt tydligt när jag kom dit ocksåGlad

Fick fört 2 lugnande tabletter som man blev väldigt "lullig" av, sen fick jag spruta med morfin och sen spruta i slidan. 

Jag kan säga att det kändes inte ett dugg.. Blev förvånad hur fort och smärtfritt det gick. Fick ut 9 ägg varav 6 blev befruktade.

MEN SEN.. satan i gatan va svullen och ont jag hade.. kunde knappt stå upp på 2 dagar innan det sakta började lägga sig. Tog nästan en vecka innan jag blev som folk igen..  

Det verkar väldigt vanligt att man har ordentligt ont efteråt. Kan vara en blödning från när dom punkterade, kan vara äggblosor som ligger kvar etc.. 2 alvedon åt gången och vetekudden hjälpte mig att inte behöva ligga dubbelvikt i soffan.

På kliniken sa dom att det inte var någon fara men fråga ska du göra tycker jag så det inte är nåt tok..

Uppåt; Grattis till 5 ägg När ska du tillbaka?

Svar på tråden 45 år och planerar IVF