• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • callimero
    myran6801 skrev 2012-11-07 11:10:46 följande:
    Calimero, har fortfarande små blödningar men jag frågade Claes när jag var där och han verkade inte ta allvarligt på det. Så jag hoppas det inte spelar roll.
    Skönt med lugnande svar ivarjefall. Även om man kanske vill veta varför det bli så.

Nu har jag bokat Priming hos CFC den 22/11.

• Jeanette70

Hej på er! Kan man hoppa med här tro?

Jag är inte riktigt 45 men blir 43 i vår  och gör nu vårat sista FET på lördag OOM det lilla fröet klarar av att tinas upp. Har gjort ett ET som misslyckades, sen ett FET med två embryon insatta som det också gick åt skogen med så nu kör vi vårat sista ägg på lördag. Verkar omöjligt att fästa så hoppas såklart nu på lite tur denna gång.

Sen vet jag inte hur vi gör om vi inte lyckas denna gång heller. Blir ju inte mer i Svergie då det inte hinns med tyvärr.

• Uppåt

Hej Jeanette70, jag är inte heller 45, drygt 43. Hoppas det går bra för dig och fröet.
    Tänkte höra med er som varit på CFC: är det mycket papper att fylla i väl där? Och vad handlar de om i så fall? Hur går betalning till? Faktura?

• Pippi70

Hej på er! Här har ni en till som snart fyller 43 ( i Jan)

Står inför en provstimulering för IVF , skulle ha börjat redan 1 sep men då fick jag avbryta pga en cysta. Den togs bort och sen har inte mensen kommit tillbaka!! Väntar fortfarande..

Vi gör försöket i Sverige och jag tror vi bara kommer få göra ett .. För sen fyller jag 43. Jag vet inte riktigt hur vi går vidare sen om det misslyckas, troligen blir det ÄD , men när jag läser om tex Lilly får jag hopp och blir positiv till fler Ivf försök, men utomlands då.

Jag har ingen erfarenhet alls av det här och beundrar många av er här som har gjort en sån lång resa och så många försök!!!

Många varma lyckotankar till er:)

• myran6801

Välkommen hit alla och vi bryr oss inte om siffror, 43 eller 45 so what!!!! Vi delar mer än gärna med oss av vår erfarenhet och kunskap och stöttar gärna. Det är tufft ibland, jag vet, för tyvärr är vården här hemma så extremt fokuserad på vår ålder. Minns så väl hur ledsen och gammal jag kände mig efter vårt första ivf försök, var precis fyllda 40 då och hade aldrig tidigare reflekterat över min ålder. Plötsligt var jag lastgammal. Läkaren tittade lite medlidande på min man och sa att vi skulle inrikta vårt liv på att leva utan barn...Men ge inte upp tjejer, stå på er!
    Dock vill jag råda er att parallellt utfall det absolut inte går tag reda på så mkt som möjligt om ÄD och känn efter om det kan vara ngt för er. Tiden går så fort så gör det för att inte förlora värdefull tid. Själv har vi ju gett upp ivf och är nu på G med ÄD. Är så glad att den möjligheten finns!

• Pippi70

Tack Myran  Jag följer dig i Spanska ÄD tråden, Lycka till nu när det blir dax!!  Det var ganska snart va?

Vår plan är att kontakta någon klinik där i december,antagligen Valencia eller Alicante,efter era erfarenheter.

Men grubblar mycket...

Känner igen det här med att helt plötsligt känna sig gammal!!  Har alltid känt mig ung och min man är yngre,
    men sen vi började den här resan har jag blivit så väldans mycket äldre:(

Vill inte fylla år längre!! 

Vad har de för åldergräns i Danmark? Mailar man dem först och får komma på utredning som man gör här i sverige? 
    Eller kan man skicka jornalen dit från utredningen här?   Gick du i Köpenhamn myran?

• myran6801

Hej vännen Pippi, så trevligt att vi möts på flera ställen. Klokt av dig att hålla alla dörrar öppna. Önskar jag varit så förutseende och inte haft skyddslappar på mig!!! Men men nu är det som det är!

Åldersgränsen på CFC i Danmark, Köpenhamn är 45 år och det var dit vi vände oss. De är väldigt enkla av sig, de enda papper de kräver är aktuella hepatit och hiv provsvar. Du ringer dem eller mailar och bokar ett telefonmöte och innan mötet mailar man sina journaler så att doktorn kam sätta sig in i problematiken.

Lycka till!!!

• Pippi70

Tack myran!

Nu har jag en annan fundering :

Vad har ni för erfarenheter av menopur alternativt gonal f .. Vad är skillnaden?

Ska börja med sprutorna i kväll då jag fick mens i går, ÄNTLIGEN!!!

Men eftersom jag gett upp lite om att jag skulle få mens har jag legat lågt med kontakten med kliniken...

De har gett mig olika ordinationer har båda medicinerna hemma... Kan inte ringa o fråga för de har stängt idag,

Men vet att de sa att jag skulle börja dag ett... Men inte med vad!!

Nu är jag på dag två och vill ta första sprutan i kväll!!!

Vad skulle ni gjort??

• Jeanette70

Hej tjejer!

I går fick vi vårt sista embryo insatt så nu är man på ruvdag 1 igen.. ett 6 celligt litet frö så hoppas att den lille vill stanna nu

Pippi: Vad är det för sorts sprutor?
    Jag hade verkligen börjat i kväll om du fått ordinerat att börja i går. Har du fått info hur hög dos du skall ta?
    Grattis i alla fall.. nu är du igång Glad 

Svar på tråden 45 år och planerar IVF