• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Uppåt

Usch, börjar få negativa tankar. Eftersom bara ett ägg blev befruktat undrar jag ju om jag borde ha försökt "boostat" mig innan, tup avstått från alkohol långt innan behandlingen, inte druckit kaffe under behandlingen, borde väl käkat vitaminer osv. Hur har ni andra gjort inför IVF?
    Blev lite nere nu på rd2 eftersom allt känns precis som vanligt. Dvs ingenting.

• Jeanette70

Uppåt: Många säger ju att man ska vara så himla hälsosam, äta alla dessa vitaminer, inte dricka kaffe, vin etc..

Vet inte hur mycket det påverkar innan man gör ett IVF.. Tänk alla dessa kvinnor som till och med röker, festar och lever loppan fast dom redan är gravida men fortfarande inte vet om det. Vi vet ju redan från dag ett att nu är vi gravida och då försöker dom flesta att leva lite sundare. Jag var hysterisk vid första och andra men nu så lever jag lite mer normalt vilket jag tror är rätt bra för psyket om inte annat.. Jag äter d-vitamin och gravid kvinna
    Läkarna på CvL säger att dom två första veckorna är det ägget själv som bestämmer och att vi inte kan göra något alls åt hurvida den lille kommer att fästa eller inte..

I dag rd 11 så har jag fusktestat och det var såklart ett minus igen... har ju haft mina aningar om att vi inte kommer att lyckas... hoppat finns kvar och ska testa igen nu på lördag

kram

• Uppåt

Jeanette70: Tråkigt med minus. Måste känns för jäkligt varje gång det händer. Om det inte lyckas, har du nya planer? Fertilitetscentrum Stockholm utför ivf upp till 44 års ålder om de rätta förutsättningarna finns skrev de till mig. Kolla med dem om du vill fortsätta.
    När det gäller kaffe hörde jag faktiskt ett inslag i somras att man sett att minskat kaffeintag ökar chanserna vid IVF....ändå kan jag inte låta bli att dricka kaffe. Alkohol har jag hört kan påverka fertiliteten men inte på vilket sätt. Däremot är ju stress en faktor, eftersom sress utsöndrar hormoner som inte är så bra för äggproduktionen (tror jag det var).
    alkohol är ju ingen katastrof under de fem första veckorna av grav, men sjävklart avstår jag ju nu.
    Håller tummarna för dig

• Jeanette70
    Uppåt skrev 2012-11-21 09:13:59 följande:
    Jeanette70: Tråkigt med minus. Måste känns för jäkligt varje gång det händer. Om det inte lyckas, har du nya planer? Fertilitetscentrum Stockholm utför ivf upp till 44 års ålder om de rätta förutsättningarna finns skrev de till mig. Kolla med dem om du vill fortsätta.
    När det gäller kaffe hörde jag faktiskt ett inslag i somras att man sett att minskat kaffeintag ökar chanserna vid IVF....ändå kan jag inte låta bli att dricka kaffe. Alkohol har jag hört kan påverka fertiliteten men inte på vilket sätt. Däremot är ju stress en faktor, eftersom sress utsöndrar hormoner som inte är så bra för äggproduktionen (tror jag det var).
    alkohol är ju ingen katastrof under de fem första veckorna av grav, men sjävklart avstår jag ju nu.
    Håller tummarna för dig
    ja, känns så hopplöst! Man blir inte ens ledsen utan mer förbannad och frustrerad när det inte går! Har inte börjat blöda ännu så man vet aldrig men jag är 99% säker att det inte gick..
    Tack snälla rara för tipset om Stockholm Fertilitetcentrum.. ger en lite hopp!Glad
    Kommer att fokusera på mig själv, familj och vårt nya hus som vi flyttar in i om en månad och sen ta tag i bitarna igen. Vi får se hur vi gör men en liten vill vi ju ha. Frågan är hur mycket till man orkar.
    Jag har också lite svårt att hålla mig ifrån kaffet men försöker hålla mig till max 2 koppar om dagen. Jag älskar rött vin ha ha ha men har varit väldigt försiktig med det sista tiden faktiskt..
    Stress där emot är min vardag.. Jag driver eget företag och jobbar under stress dagligen nästan.. Jag har lugnat ner mig men det är mer för att jag har tröttnat på mitt företag och är i planerna på att hitta på något nytt att starta.
    Hoppas verkligen att din lille fäster nu så ni får bli föräldrar

kram
  • Uppåt

Jeanette70: Vi har en liten dotter sedan tidigare som kom på naturlig väg. Och jag är så tacksam för henne. Kanske ännu mer sedan besöket på CFC. Eftersom jag kunnat få barn naturligt är det klart jag ångrar lite att jag inte försökt med IVF tidigare än nu vid 43+ men mycket har kommit ivägen. Berätta hur det gått för dig sen.

• Cice

Uppåt

Jag lider med dig... Det är inte lätt när det blir så, men man kan alltid  går vidare efter  ett tag..

Vad tycker du om CFC?

Stor kram,       

• Pippi70

Hej på er!

Jag har också försökt leva lite sundare, äter d vitamin, folsyra, omega 3 , b-12 , e-vitamin, dhea och rosenrot.

Inte vet jag om det hjälper men vad gör man inte...

Har inte lyckats sluta helt med kaffet men dricker Max 2 koppar per dag. Nu när jag skulle börja hormonbehandlingen hade jag bestämt att sluta helt... Men det försöker avbröts och nu dricker jag kaffe igen.

Älskar också rött vin, men dricker nästan aldrig längre..mina vänner undrar nog lite vad som hänt med mig..:)

Det här med stressen är svårt.. Driver oxå ett företag med ca 10 anställda..

Och ju mer jag tänker på att INTE stressa för att det missgynnar äggbildningen , desto stressigare blir jag och nojjar mycket över det här om vad jag borde göra för att förbättra oddsen..

När jag mår dåligt skiter i allt det här och vräker i mig godsaker, sen får jag ångest över att hur kan jag göra så här?? Vi vill ju ha ett barn!!

Skulle vara skönt att kunna släppa allt ett tag...

• Uppåt

Cice: tack för dina ord, jag tycker det var ok på CFC men läkaren var hårdhänt vid ägguttag, eller så är det jag om är kinkig. Däremot dålig info om vad man skulle tänka på inför återbesöket. Justn u försöker jag få tag på dem för att kolla adressen till deras bank, men det går trögt. Mcyket pengar att betala över internet, så det måste ju bli rätt.
    Pippi70: Jag vet inte hur länge ni hållit på, men jag har sagt det förut, jag beundrar er som fortsätter att försöka, och det är ju inte klokt att man ska behöva avstå från allt möjligt, särskilt inte när man inte vet riktigt hur allt påverkar, men just kaffe verkar de ju ha kommit fram till via forskning så det kan väl stämma. Det är väl därför det aldrig blivit några fler barn för mig, jag är en sån jäkla kaffetunna

• callimero

Hej i tråden! Håller tummarna för er Jeanette och Uppåt, det är kämpigt i slutet av ruvarperioden.

Känner så igen mig i alla funderingar om att jonglera stress, peta is sig preparat och ständigt tänka på att försöka skapa de bästa förutsättningarna samtidigt som man måste få leva också. Inte lätt.

Igår var jag på cd 21 hos CFC och gjorde sk livmoder priming (finns att läsa om på hemsidan). Det var samma läkare som gjorde ÄP på mig första IVF som skulle utföra det hela. Stod ytterligare en karl där som ingen presenterade så jag frågade vem han var? Han var en läkare från Kosovo som skulle lära sig inför öppnandet av klinik där. Bra om de informerar kan man tycka, lite typiskt CFC men man får vara på hugget själv och kräva tid för samtal och info.

Ivarjefall så berätta läkaren att effekten av primingen ska sitta i en månad, alltså lagom till nästa försök när mensen behagar dyka upp. Det kändes ungefär som när de lägger bedövningen vid ÄP. Syntes ca 4-5 antrala folliklar på vä sida, dessvärre fanns en stor cysta på ca 35 mm på hö sida. Denna hoppas jag försvinner vid mens annars vet jag inte hur den påverkar behandlingen. Min gyn öppnar inte förrän 4 dec efter semester, då borde det vara sprutdag 6 för mig om mensen kommer som normalt. Så jag hinner inte titta till cystan innan. Å andra sidan sa sköterskan att cystor kan försena mensen så då kanske jag hinner. Vore surt att inte kunna göra ett försök nu när jag gjort detta ingrepp innan.

Gällande ont vid ÄP på CFC så är det bara att stå på sig om morfin/Rapifen i armen innan. Jag har fått det när jag bett om det. Ingen ska behöva ha ont i onödan!

Hoppas du mår bra Lully om du läser!

Tänker på dig Myran och hoppas det går enligt planer med ÄD-försöket nu. Glad

Kram till er andra i tråden!

Svar på tråden 45 år och planerar IVF