• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig

Beklagar Jeanette. Dt är så tråkigt och mentalt jobbigt att gå igenom IVF och få minus. Från glädje, hopp och fantasier, tvärt ner i avgrunden. Men..... På ngt vis kommer man upp igen, om och om igen. Så länge man har har en ny plan orkar man, men vad händer sedan, om man inte har en ny plan. När det inte finns mera att göra i denna barnlängtan? Jag bävar för det. Dt finns många hopp och försök till f dig om du orkar och har råd. Kram.

• callimero

Snart Lycklig - hur resonerade din läkare gällande hur räkna vad som är mensdag 1?
    Är lite i samma dilemma själv. Började med rött på papperet vid lunch igår, inget direkt flöde på hela dagen dock. Imorse mer riktig mens.

CFC säger jag ska börja imorgon, jag brukar börja på cd 2 och är rädd att imorgon då mer blir cd 3?

• Snart lycklig

Callimero, jag skulle börja på cykeldag 2 och Dr D ordinerade lördag som dag två.

Min mens började ju på torsdag kväll med rött på toapappret kl. 18.00 och sedan kom det brunt på trosskydd under kvällen och sedan rött igen på pappret, låt säga kl. 21.00. På natten till fredag kom det rött i nattbindan och vid kl. 04.00 rinner/droppar det även rött i toan. Fredag full mensdag, men allt rött var redan borta på efter två tamponger på lördag. Sedan har det kommit lite smått brunt i trosskyddet fram till idag, men det har inte varit mycket alls. Verkligen kort mens denna gång, men jag vet av bitter erfarenhet att förra cykeln var en dålig cykel, så kanske var det pga det. Jag återkommer till det någon gång.

Lycka till Callimero!

• callimero

Tack för info Snart lycklig. Jag hoppas denna cykel är en riktigt bra för dig nu!

Jag ska till gyn imorgon för att se om cystan är borta. Hoppas verkligen det, annars har jag slängt 400 euro + flygresan i torsdag i papperskorgen.

• An onym
    callimero skrev 2012-11-23 15:39:33 följande:
    Det var ju positivt att de presenterade honom. Det gör nog ondare när man spänner sig vilket jag gjorde. Var helt slut efteråt, fick pusta ut på en säng ett tag.

Priming kan du läsa om här:
    www.copenhagenfertilitycenter.com/behandlinge...

Var en artikel i DN om svenska rön inom detta för ett tag sedan. Hänger ihop med teorin om immunologiska problem.
    Hej

Förstår att man ska göra primingen månaden innan IVF och i länken står dag 21. Är den samma dag 21 som man börjar med Synerela? Då blir det ju mycket tidigare än en kalendermånad innan äggplock. Men det kanske räknas som mensmånad tidigare?

Har någon här fått testa priming? Hur mycket ska livmoderslemhinnan retas?

• callimero
    myran6801 skrev 2012-11-27 22:30:40 följande:
    Lycka till Calimero!
    Tack myran!

Cystan verkade vara på väg att sjunka ihop. Var på VUL idag hos cityakuten. Däremot var slemhinnan hela 7 mm, känns svårt att veta om det är ok att börja med Menopur då. Den ska ju vara tunn. Och CFC har inte svarat på mailet. Man får vara sin egen doktor i denna cirkus.

An onym, det är på cd 21. Vet ej hur det funkar i samband med synarela, jag kör kort metod utan spray.
  • myran6801

Callimero, ja det där med att vara sin egen doktor känns igen. Inte klokt egentligen. Kan du inte prova att maila Claes, de kanske läser mailen, och fråga vad han säger. Han är ju kunnig. Hoppas verkligen det ordnar sig till det bästa. Kram

• callimero
    myran6801 skrev 2012-11-28 22:15:46 följande:
    Callimero, ja det där med att vara sin egen doktor känns igen. Inte klokt egentligen. Kan du inte prova att maila Claes, de kanske läser mailen, och fråga vad han säger. Han är ju kunnig. Hoppas verkligen det ordnar sig till det bästa. Kram
    Tja, nu är kl 22 och jag måste bestämma mig. Tog sprutan nu. Inte mycket att göra än att hoppas det ordnar sig.
    Nu när jag blöder ordentligt tunnas den förhoppningsvis ut för att kunna växa till sig igen.
  • Lully Hill
    Snart lycklig skrev 2012-11-23 15:59:18 följande:
    Lully, jag är också lite nyfiken på hur du mår? Hur är det med allt?

Jag har de senaste veckorna börjat få lite ont i mina händer, eller snarare i knogarna. Jag har känt av detta i en tummen i ett eller två år, men inte så här i alla fingrar. Jag är också svullen i kroppen. Min vätskebalans är inte bra.

Just nu har jag ju varit utan IVF-mediciner ett par veckor, men det kan ju komma efteråt, vad vet man?!

Hur som helst, hoppas du mår bra!
    Hej,
    Jag mår som tidigare. Ont i kroppen :( eller i senorna/senfästen för att vara korrekt.
    Idag fick jag svar på binjuretesten som jag varit på. naturligtvis var allt bra. Jätteknäppt men man hoppas att det ska vara något fel så man kan få någon behandling. Nu blir det ju ingenting, suck.
    Doktorn som jag varit hos var jätte anti att jag sökt mig utomlands och fått behandling. Ska man hålla på och medicinera själv kan man lika gärna köpa medicin på plattan sa han. Att jag gjort en icke godkänd behandling etc etc. Men men du fick ju barn så du tycker väl det var värt det!

Han fick naturligtvis mothugg från mig där jag upplyste om att det faktiskt var riktiga läkare och att det var godkända behandlingar utomlands. Jag sa också att det är typiskt Sverige att alla andra ska göra testerna och utprova behandlingarna sedan ska vi komma och ta färdiga koncept bara. Då blev han tyst.
    Han hävdar i vart fall att min värk är pg a långvarigt bruk av kortison. Det kan sitta i länge och förhoppningsvis går det över.

Nu här denna doktor inte min behandlande reumatologläkare, utan bara en diabetesläkare som jag blev remitterad till för att göra binjuretesten. Jag ska alltså tillbaka till reumatologen. men vi är åter på ruta ett och jag har märkt att reumatologen har ingen aning.
    Jag ska höra med Poussin hur hon mår. Hon började ju få ont i händerna i slutet av graviditen då hon slutade med kortison. 

kramkram 
    Varje litet steg är ett steg framåt
Svar på tråden 45 år och planerar IVF