• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • callimero

Tur du fick ledigt just då. Förra försöket lyckades jag parera att be om ledigt i rätt tid då jag var rätt säker på att få det också. Men nu är det inte riktigt läge att ta ledigt, så frågar jag och får nej går det knappast att vara sjuk helt plötsligt just då. Måste fundera ut vad säga, får börja beklaga mig imorgon em för att sedan " bli sjuk" på onsdag - fredag.

Jag bor i Stockholm så det är flyget som gäller.

Om du har barn sedan tidigare Uppåt så vet man ju aldrig, det kan ju fungera på hemmafronten. kanske du ska testa DHEA och Fertile XX tex?

Hur känns det myran? Snart dags för dig med.

• Snart lycklig

Uppåt, jag håller med Callimero, chanser vid hemmaförsök finns ju kvar. Jag vet att du gläds åt det barn du har och det räcker långt.

• Snart lycklig

Jag tycker ditt resultat verkar lovande, trots att de är lite ojämna. Ibland hinner de små nästan ikapp. Hoppas! Du har ju i alla fall många blåsor. Lycka till!! Vet du om det är så att Ovitrellen oxå hjälper t att få blåsorna att växa, förutom att den gör så att de mognar o så småningom lossnar?

• Snart lycklig

Myran, tänker på dig och hoppas, hoppas, hoppas detta blir lyckosamt för dig/er. Hoppas allt känns bra. Spännande!!! Vilka chanser säger de att ni har vid ett första försök? Snart kanske....... 

• callimero

Ja man kan hoppas de små blir aktiverade av Ovitrellen! Hur går det för dig snart lycklig?

• Uppåt

CAllimero: TAck för tipset om DHEA och Fertile XX, var köper man dem? Apotek eller hälsokost? Lycka till med resan, hoppas det löser sig.

• callimero

Jag ska tänka på er och fin befruktning myran! Uppåt, man måste beställa från USA. Det finns en tråd här om dhea, finns att få på recept men tror inte helt lätt. Prasteron. Googla på ivf + dhea.

• callimero

Här går det inget vidare tyvärr. Igår var en pärs. Hade bokat in mig på 6.05 flyget, satt och väntade i planet en timme sen fick alla gå av. Lyckades i kaoset komma med ett annat SAS som skulle gått senare men det startade trots allt innan mitt "gamla" 6.05 plan som jag såg stod kvar vid gaten när jag lyfte, så tur jag jagade runt i gaterna i jakt på det plan som ev kunde få lyfta först.

Fick sen kasta mig in i taxi 9.30 på Kastrup. Min tid var 9.15 så jag kom in en dryg timme sent. Det var Svend som gjorde ÄP och han var jättestressad. Såg bara att han tog blåsorna på vä sida och inte ens tittade på hö. De var på sista VUL runt 10 men de kunde faktiskt ha växt på sig de 3 dagarna efter till ÄP. Jag frågade om de såg något ägg och då var han redan på väg ut, tog kanske 3 min. Sist på ÄP väntade de tills de såg att de fått ut ägg ur alla folliklar annars skulle de skölja ur dem. Men enligt Svend när jag frågade sen så gör de inte detta längre pga infektionsrisk och hade inte gjort det på 10 år (?!) Kände mig väldigt ledsen och överkörd. 1 ägg fick de ut och nu hade jag fler folliklar än i sept när jag fick ut 3.

Känner mig också mycket tveksam till att de satte in Orgalutran redan på sprutdag 3 för den största var då 12 mm men tror det kanske har hämmat utvecklingen. Oavsett så är det jobbigt att känna att de hafsar med ens behandling såhär och man får en faktura på tryckt i handen utan att någon orkar prata med en.

Det enda ägget var ej befruktat imorse kl 9 så jag har inte några större förhoppningar. De vill ändå vänta tills imorgon med besked, men hur göra då när jag måste boka flyg och åka imorgon bitti?

• Snart lycklig

Callimero, nu blir jag såååå arg. Jag kände också de två ggr jag gjorde IVF hos CFC att allt gick så fort. Fanns absolut ingen tid för frågor o de glömde att skicka m test etc. De var också jättesvårt att förstå danskan emellanåt, men de babblade på snabbt som attan ändå. Dt får verkligen inte gå till då där som dt blev f dig igår. Du betalar fullt pris o förväntar dig en bra behandling. Dt är också viktigt att tömma alla blåsor, f då minimeras risken för cystor, som annars inte helt ovanligt kan dyka upp efter stimulering (dock oftast efter nedregl m spray, om jag fattat allt rätt). Kräv en förklaring!!! Nu hoppas jag att dt blir befr att ditt ägg! Andra gången jag var där fick jag inget morfin/lugnande, bara bedövningssprutor. Utan att blivit tillfrågad ändrade de tillvägagångssättet. Jag fick då ut sju ägg, så dt berodde inte på få blåsor. Du gör ju detta f att du hoppas på en baby o då måste du få den hjälp du betalar för! Dessutom har det alltid tidigare och senare varit svårt vid ET, då min livmoder är "lång", el vad det nu är som Dr D brukar säga. Han säger att dt är jätteviktigt att göra ET rätt på mig, annars dör embryona direkt. Dt gick på en sekund båda gångerna hos CFC, vilket jag ifrågasätter så här efteråt. Arg!!!!! Kram vännen.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF