• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • callimero

Tack Snart L för ditt inkännande inlägg. Ja man är så i händerna på klinikerna och tacksam för att man får försöka trots åldern. Att betala fullt pris för denna gång känns oerhört tungt. Men jag vet inte hur jag ska påvisa att de gjort fel för det känns som om vad man än säger så finns det ett svar på det och att allt är så olika från cykel och behandling till en annan.

Nu hoppas jag men efter mer än 10 ivf så inser jag att har det inte blivit befruktat dagen efter ÄP så är det inte så stort hopp. Och att flyga dit på vinst och förlust för att motta noll imorgon efter gårdagens mardrömsresa känns tungt.

Det jag kan kommentera för att kanske försöka slippa betala fullt pris är:

-trots att jag frågat inför varje nytt ivf om något annat finns att göra annorlunda så får jag svaret fortsätt med samma, dvs kort med 375 Menopur
    -inget förslag om Priming (det fick jag fråga om och boka själv)
    -inget förslag om Ovitrelle-tillägg from sprutdag 6 trots att jag läst i frågespalten att man rek det till kvinnor med få ägg
    -inget svar på mailen när jag frågade om jag skulle börja dag 2 med injektioner, jag fick börja på eget bevåg
    -beslut om Orgalutran på sprutdag 3 då ledande follikel var 12 mm (tidigare på dag 5-7 och då har ledande varit  17 mm första cfc-försöket och 13 mm andra försöket
    -beslut om Ovitrelle sprutdag 6 då var ledande foll 17+18 mm (tidigare dag 9 och 7 vid 22-18 mm)
    -tidigare ÄP har läkaren väntat och sett efter om folliklarna innehöll ägg och sa uttryckligen att de skulle skölja ur dessa om inget kommit ur. Nu sa de att detta är något de inte gör längre sedan flera år tillbaka.
    -är ytterst tveksam till att de tittade på hö sida ens utan bara förlitade sig på VUL-uppgifterna att det var vä sida som hade större folliklar, mycket kan ju växa till sig på 3 dagar

Det känns som att de svarar så snabbt på frågor under behandlingen utan att ens titta på ens specifika fall. Nu gjorde jag VUL så tidigt pga oro för cysta som syntes under Primingen och det känns som att de inte riktigt la märke till att det faktiskt var dag 3 de satte in Orgalutran.

Så det man betalt för är svar på några mail samt ett ÄP på 5 min. Givet är jag extra kritisk nu då det gått så illa men efter att ha varit igenom så många IVF så känns det bara som om något gått fel utöver faktumet att jag ör gammal och hopplös.

• callimero

Jag fick Rapifen i armen och har fått var gång, ytterst lite dock som knappt märks. Tror jag är svårpåverkad både av bedövning och morfin. Man måste dock alltid be om det.

• Uppåt

Callimero: Vilka tråkiga nyheter. Lider med dig, låter som en fruktansvärd dag på alla sätt. Men hoppas, hoppas ändå på att det lyckas med ägget.

Jag har en fråga till er alla som gjort IVF: Vet ni något om komplikationer i efterhand? Typ cystor som någon nämnde här, det finns tom de som är rädda för ökad risk för cancer. Bör man göra en extra check efteråt för att kolla att allt är normalt, typ ett VUL hos gyn?

• callimero

Dr S ringde upp från CFC och meddelade att det inte blir något ET imorgon. Han skulle titta till ägget igen lite senare för att se om han kunde utröna vad och varför det blev som det blev och ringa upp igen. Det lät som om han höll med att något gått snett och han sa att det viktiga var att jag skulle bli gravid inte att jag skulle betala en faktura.

• Pippi70

Vad ledsen jag blir när jag läser om ditt ÄP callimero:(

Så länge som vi går och väntar in denna stora viktiga dag!!

Och så blir allt bara pannkaka... Sänder dig min varmaste kram!!!

• callimero

Tack Pippi, ja det känns väldigt tomt.

Någon annan som fått avbryta efter ÄP? Ska man bara lägga ner all medicinering?

Myran, hur har det gått? Hoppas Arlanda funkar bättre idag!

• myran6801

Kära Calimero, jag tycker så ofantligt synd om dig. Komma ända till äp och sedan blir det stopp.
    Vi sitter på Arlanda och väntar på vårt plan som är 2h försenat. Imorgon ska kliniken ringa oss och meddela om det blir ET då eller senare i helgen. Av 14 ägg blev 13 befruktade igår. Lite andra siffror än dem vi är vana vid
    Kram

• callimero

Så spännande myran! Ja det är verkligen siffror man inte är van vid, låter mycket bra.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF