• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • TyckOmMig

Tagit min sista spruta ikväll och har ÄP på självaste nyårsafton!Har svarat bra på stimuleringen bättre än i somras så hoppas hoppas nu att vi klarar av att lyckas denna gång.Har dessvärre mått mycker dåligt under sprutperioden och knappt kunnat sova alls nattetid gått på högvarv...

• Sissan

Callimero om du har frågor ang äd så kanske jag kan hjälpa till

God fortsättning på er alla

• janeayre

Hej, hej, har inte hunnit läsa hela tråden...den är lång och väldigt många har läst den (så ämnet  är intressant verkar det som...). Jag är 44 år och ska alldeles snart göra min allra första IVF är det tänkt, om nu allt går vägen.
    Det är verkligen tråkigt, och oförklarligt, att det inte går att göra IVF i Sverige trots att man betalar själv.  Jag förstår faktiskt inte, det måste ligga något slags moraltänk bakom. Att lägga ut pengar för skönhetsoperationer är däremot helt ok. Är man i vår ålder, är man oftast väldigt realistisk, och vet att chanserna inte är så stora. Men vill man köpa en dyr lott kan man väl får göra det!? Chansen att kanske vinna finns ju där trots allt. För att komma vidare är det viktigt för många kvinnor att känna att man gjort vad man kunnat.

Jag har inga barn sedan tidigare, och min kropp är väl inte den mest samarbetsvilliga. Ska göra IVF i Finland. Tråden har funnits länge. Men det vore kul att åter väcka liv i den, om det finns fler som står i startgroparna.

Tack för alla inlägg, dem har lärt mig mycket och givet ett visst hopp.

• callimero

Välkommen janeayre!

Ja det är samma fråga vi alla brottas med - varför inte tillåta oss köpa lotten om vi vill trots odds? Så länge man inte försöker och får fram ägg finns trots allt chansen och det borde vara upp till oss som tänkande individer att få rätten att välja själva. Utan att dessutom bli nedlåtande och diskriminerande bemötta av tex gyn och tvingas betala dyra pengar trots att vi betalt skatt som alla andra.

Vi står i kö för ÄD men det är också en stor chanstagning då vi har grav manlig faktor som grundorsak till början av vår ivf-karriär.

Har ett strå donerade spermier kvar hos CFC i Köpenhamn som vi kommer försöka med en gång till i vår med.

Hos vilken klinik i Finland går du janeayre?

• Pippi70

Hej! Även jag står inför mitt första IVF.

Skulle gjort det redan i höstas( sep) men har fått skjuta upp det gång på gång pga cystor och har även fått vänta länge mellan mina blödningar som är väldigt oregelbundna.

Sen har jag alltid haft en tjock slemhinna vid alla mina VUL och för högt östrogen för att starta så nu sprayar jag för att nedregleras.

ÄP planeras i v 6 om allt går som det ska ..

Jag går i Falun och där har de 43 år som gräns och jag fyller 43 om ett par veckor.. Men eftersom jag redan är patient hos dem kan de inte gärna slänga oss!

Jag har många gånger tänkt hoppa av eller byta klinik, köra IVF i Danmark tex för efter varje gång jag vart på kliniken har jag fått känslan av att de tycker jag är för gammal och de bara mumlar i skägget om att de inte kan göra underverk.. Precis som om jag inte visste det innan!!

Lycka till janeayre! Har du fått nån plan ännu? Hur ser dina värden ut?

Callemero, när sätter ni igång igen?

Kram/ Pippi

• callimero

Pippi, jag känner igen det där med att de mumlar i skägget i Falun. Vi gjorde några försök där efter att jag fyllt 43 så de var ivarjefall hyfsat flexibla med åldersgränsen. Hoppas det blir ert sista och lyckade försök!

Vet ej när vi kör igån. Hade ett fullständigt misslyckat försök i december trots att det såg fint ut med ok antal folliklar. Gjorde sk priming av livmoderna innan på cd 21 och vet ej om detta ställde till det mer än hjälpte. Det blev inget ET och jag fick mens på cd 19 den 15/12 så nu väntar jag på mens vilken dag som helst om kroppen fungerar som den ska. Blir inget försök denna cykel dock då jag reser bort i tjänsten nästa helg i 2 v.

• Uppåt

Hej,
    jag håller med dig janeayre om att det känns bra att ha försökt i alla fall, så känner jag nu fast jag egentligen bara gjort ett försök (som misslyckades) i somras gjorde jag ett som jag avbröt innan äp också. Det blir inga fler fö rmin del, jag hade besämt mig för det innan det förra försöket.

Synd att jag inte visste detta med Falun, hade gärna åkt dit och testat i stället för altt jäkla strul med CFC (resa med barn, mannen måste åka med, hotellkostnader, tågkostnader osv), jag hade visserligen passerat 43 vid första försöket men, men...
    Jag kan i och för sig förstå att man har en gräns, även om man betalar själv för själva ingreppen, medicinerna kostar ju också pengar, men det är förstås lite lustigt att man kan få medicinerna utskrivna trots att man inte får betala för behandlingen i Sverige Men det kanske blir svårare och svårare, de som skriver ut preparaten blir väl färre och färre.
    Hru går det för er andra som just gjort era försök??

• TyckOmMig

Jag är på ruvardag 11 idag mår illa och har huvudvärk-men kan ju lika gärna vara Crinone biverkningar vad jag förstått.Känner mig väldigt uppblåst har antagligen gått upp ett par kilo känns det oxså som.Fast ska väl ändå inte klaga för mkt men nu vill man ju snart veta...har aldrig fyllt frysen så här mkt denna period mellan ET-TD!!!

• TyckOmMig

Pippi70-TD den 16/1 onsdag.Vårt sista försök sen blir det ÄD för oss OM detta misslyckas.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF