• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Sissan

Callimero ni kan ju ta en manlig donator om ni har grov manlig faktor det ökar ju era chanser nått otroligt

• janeayre

Hej, nu försvann precis allt jag skrivet...

Jag ska börja spruta på min andra mensdag är det tänkt. 300 ie Fostimon. Jag ska kontakta kliniken för mer exakt program. Jag har utskrivet Fostimon, Orgalutran, Prednisolon, Ovitrelle och Crinone.

Tyvärr har min mens kommit 2 dagar för tidigt. Har spottings och PMS. Räknar ni första mensdag som att ni har ordentliga blödningar? Det som bekymrar mig är att jag har ett ultraljud inplanerat på dag 6, så jag hoppas, hoppas att de kan hitta en ny tid. Det är inte lätt att hitta tider och läkare i Sverige när man ska göra detta.

Vidare är det svårt att beräkna när jag jag ska åka till Finland och hur länge jag behöver vara där. Jag har hittills tagit flyget och sedan tåg. Lite bökigt men det går. Jag gör för övrigt mitt IVF på Ava-kliniken i Tammerfors.

Hur har ni mått under behandlingen? Hur länge åt ni Fostimon eller liknande? Hur många dagar tog det till utplock? Är det något man inte bör äta eller dricka eller göra under behandlingen?

Har inga vidare värden, lågt amh. Nyligen gjort hysteroskopi för att ta bort ett myom. Men vi hoppas på lite tur...Simmarna är tämligen glada och problemfria.

• TyckOmMig

Uppåt-det hoppas verkligen jag oxså men detta IVF försök var helt annorlunda mot förra i somras.har mått mkt sämre av både  Gonal-F sprutorna som gjorde mig till ett sömnlöst vrak som gick i ultrarapid Dr Svend sa att det var en ganska vanlig reaktion jag trodde nog att jag höll på att gå in i väggen totalt för så lite sömn har jag aldrig varit med om i hela mitt liv och då har jag ju haft småbarnsår tidigare och bäste vännina som gått bort i cancer dvs liknande psykiska fysiska ansträgningar detta var någor helt nytt för mig glad att det är över och att allt gick så bra med ÄP och ET bara nu tyvärr de sista två dygnen som jag drabbats av konstant huvudvärk värst på natten då jag knappt vill gå och lägga mig mer sådan himla huvudvärk  svettas och fryser om vart annat antar att det är av Crinonen men får stå ut tills övermorgons TD testdagen.

Ingen annan som haft liknande reaktioner som jag haft detta IVF försök?

• janeayre

Hm, det låter inte alls bra. Hoppas det inte blir värre. Hoppas testdagen ger resultat. Har du någon gyn i Sverige du kan vända dig till om du mår alltför dåligt?

• Stockholmsinnerstad

Hej! I dag tog jag blodprov för att kolla TSH-värdet inför IVF nu i februari. Får svar om en vecka om det är lönt att köra i gång med behandlingen. :)

• Uppåt

Sthlminnerstad: kul att att höra av dig! Vad är TSH-värde?
    Tyckommig: kan man inte få såna där besvär som du beskriver om man har blivit överstimulerad???? tycker mig känna igen symtomen från det jag läst om det, men jag kan vara helt fel ute, och i vår ålder brukar ju inte det hända.
    Janeayre: jag tog gonal F, så det kanske inte är jämförbart men jag mådde bara lite illa de två första dagarna och hade lite huvudvärk, sen kändes det ingenting någon av gångerna, vet inte om man ska undvika något speciellt, står inget om det i alla fall för Gonal-F, men det är ju medicin så jag undvek i alla fall alkohol, det kan ju kännas bra hur som helst, man ska heller inte ta värktabletter typ treo tror jag. I alla fall inte inför ÄP. OCH ett tips: be om ordentlig bedövning inför ÄP.

• janeayre

TSH har att göra med sköldkörteln. Det är varken för bra att ha för hög eller låg ämnesomsättning utan jag har hört att det bör ligga runt 1 om man vill bli gravid.

Jag har själv problem med ämnesomsättningen sedan många år och äter levaxin. Undrar om jag egentligen inte borde göra någon "Greklands-behandling", men jag orkar inte riktigt känns det som.

Imorgon ska jag börja spruta. Njuter lite vin och goda musslor ikväll, sedan konsert. Jag hoppas jag kommer må bra av behandlingen. Tyvärr visade det sig att det hade missats att ta lite prover som behövdes, så jag ägnade en del av dagen till detta. Verkligen pyssligt att hålla på med detta.

• Uppåt

Janeayre: Pyssligt, var ett kul ord i sammanhanget Vad jag framför allt tyckte var jobbigt var allt letande efter mediciner, se till att du är uppdaterad på var du kan hämta ut (om du nu inte redan hämtat ut rubbet) Jag hämtade ut lite i taget eftersom min gyn var lite slarvig md att skriva ut ordentligt.
    Ska du göra ivf på CFC?

Svar på tråden 45 år och planerar IVF