• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Katt12

Hej weeme, ja det är inte lätt detta hur man ska gå vidare när drömmen om en liten inte vill ge med sig i den här åldern. Det stämmer att jag gjorde några riktigt misslyckade behandlingar på CFC och då pratar jag inte om antal ägg etc, som blev ca 10/G utan deras fruktansvärt slarviga processer och makalösa nonchalans inför den psykologiska och ekonomiska insats som IVF innebär. Men visst finns det folk som blivit gravida där, men jag fick verkligen se det ställets sämsta sidor och skulle inte rek ngn att sätta sin fot där om man inte har obegränsat m tid och pengar så det inte spelar ngn roll hur det går m allt slarv.

Det som är lite märkligt i mitt fall är att jag trots min ålder (45) brukar få höra att äggstockarna är jättefina och jag hade AMH på 1,7 senast och FSH på 5,5. Det känns som att jag sitter fast i en rävsax där allt förklaras m ålder, men min känsla är att grundproblemet är den immunpåverkan och störda livmoder miljö som orsakas av min endometrios. Varje mån fr o m ÄL t mens får jag diffusa brännande bäckensmärtor och ont i "skinkorna" och till det ofta ledvärk och svullna fötter. Känns inte som ngn bra miljö för ägg/embryon att fastna i.

Vet inte ens om ÄD skulle hjälpa och det känns lite sorgligt att släppa egna ägg när det ändå har sett fint ut mitt i alltihop.

Jag kan förstås höra m dr D, men min känsla är att Endo inte är hans specialitet? Men eftersom jag varit där och betalat så borde jag väl höra m honom igen. Kanske penny på serum oxå, känns som de har ett bredare fertilitet perspektiv där.

Som lök på laxen har jag fått ont efter ET ungefär på samma sätt som efter ÄL. Kan vara kopplat t kramper i livmodern så jag är nyfiken på papavarin som du skrev om tror jag, SL? Hade du fått det mot livmoderkramper? Plus ledvärk och nattliga svettningar under ruvningen. Ja ni hör... Jag borde väl ge upp. Men då känns det som att jag skulle vara ledsen resten av livet och det är inget lockande alt.

• Snart lycklig
    Katt12 skrev 2014-06-08 08:49:59 följande:
    Hej weeme, ja det är inte lätt detta hur man ska gå vidare när drömmen om en liten inte vill ge med sig i den här åldern. Det stämmer att jag gjorde några riktigt misslyckade behandlingar på CFC och då pratar jag inte om antal ägg etc, som blev ca 10/G utan deras fruktansvärt slarviga processer och makalösa nonchalans inför den psykologiska och ekonomiska insats som IVF innebär. Men visst finns det folk som blivit gravida där, men jag fick verkligen se det ställets sämsta sidor och skulle inte rek ngn att sätta sin fot där om man inte har obegränsat m tid och pengar så det inte spelar ngn roll hur det går m allt slarv. Det som är lite märkligt i mitt fall är att jag trots min ålder (45) brukar få höra att äggstockarna är jättefina och jag hade AMH på 1,7 senast och FSH på 5,5. Det känns som att jag sitter fast i en rävsax där allt förklaras m ålder, men min känsla är att grundproblemet är den immunpåverkan och störda livmoder miljö som orsakas av min endometrios. Varje mån fr o m ÄL t mens får jag diffusa brännande bäckensmärtor och ont i "skinkorna" och till det ofta ledvärk och svullna fötter. Känns inte som ngn bra miljö för ägg/embryon att fastna i. Vet inte ens om ÄD skulle hjälpa och det känns lite sorgligt att släppa egna ägg när det ändå har sett fint ut mitt i alltihop. Jag kan förstås höra m dr D, men min känsla är att Endo inte är hans specialitet? Men eftersom jag varit där och betalat så borde jag väl höra m honom igen. Kanske penny på serum oxå, känns som de har ett bredare fertilitet perspektiv där. Som lök på laxen har jag fått ont efter ET ungefär på samma sätt som efter ÄL. Kan vara kopplat t kramper i livmodern så jag är nyfiken på papavarin som du skrev om tror jag, SL? Hade du fått det mot livmoderkramper? Plus ledvärk och nattliga svettningar under ruvningen. Ja ni hör... Jag borde väl ge upp. Men då känns det som att jag skulle vara ledsen resten av livet och det är inget lockande alt.

Tag kontakt med D idag! Börja där. Om du sedan tycker att du behöver komplettera med Serum, så gör det. Du har ju mkt bättre värden än mig! Maila idag! Kram.
  • weeme

Katt12, det låter ju inget vidare, åker man till en klinik så beror det ju på att man inte har så gott om tid på sig oftast och obegränsat med pengar har väl få.. Usch så trist.

Jag har också endo, men det är kollat att det inte ska störa någon graviditetsprocess, har tagit cystor tidigare.

Letar vidare på/ om kliniker...

Snart lycklig, du verkar ha satsat helt rätt vilken målmedvetenhetGlad

• Katt12

Om du letar kliniker för IVF, weeme, så satsa hellre på Trianglen i cph. Tar oxå emot upp t 45 o mkt mer seriösa (har varit där - oxå...)

Ja, SL, jag måste nog ta mig samman o höra av mig t dr D. Känns som att det bara är jag i hela världen som har dessa symtom men så är det ju sällan i praktiken. Så kanske kanske kan han el Peny kan ha några idéer om hur gå vidare...

• Snart lycklig
    Katt12 skrev 2014-06-08 21:18:05 följande:
    Om du letar kliniker för IVF, weeme, så satsa hellre på Trianglen i cph. Tar oxå emot upp t 45 o mkt mer seriösa (har varit där - oxå...) Ja, SL, jag måste nog ta mig samman o höra av mig t dr D. Känns som att det bara är jag i hela världen som har dessa symtom men så är det ju sällan i praktiken. Så kanske kanske kan han el Peny kan ha några idéer om hur gå vidare...

Ja, det kostar ju inget att maila och få en synpunkt på det hela. Sedan kan du ju välja hur du går vidare. Lova mig nu att du gör det! Du har inget att förlora på det!
  • Snart lycklig
    weeme skrev 2014-06-08 11:24:31 följande:
    Katt12, det låter ju inget vidare, åker man till en klinik så beror det ju på att man inte har så gott om tid på sig oftast och obegränsat med pengar har väl få.. Usch så trist. Jag har också endo, men det är kollat att det inte ska störa någon graviditetsprocess, har tagit cystor tidigare. Letar vidare på/ om kliniker... Snart lycklig, du verkar ha satsat helt rätt vilken målmedvetenhet

Ja, nog har jag satsat och kämpat, meta än vad jag själv kan förstå att jag orkat. Nu är jag hör och hoppas av hela mitt hjärta att det finns barnasjälar som vill komma till mig och låta mig äntligen bli mamma! Jag har längtat, väntat och kämpat så länge. Jag bara väntar på att omfamna dem med kärlek!
  • Snart lycklig

Weeme, glömde..... Jag har också gjort två IVF hos CFC och det var verkligen löpande-band-principen. Jag klarade det, då jag hade erfarenhet från fyra tidigare IVF i Sverige, men inget för en "nybörjare".

• weeme

Oj "klarade det" hm... Jag har enorm erfarenhet av ett försök så det skulle kanske gå{#emotions_dlg.djavulsk}. Fast nu är det ju ÄD som skulle vara på tapeten. Har jag världens grymmaste fantastiska jättetur så blev jag gravid på det kvarlämnade ägget, men jag planerar för plan C. (IVF var plan B).

Önskar det fanns någon oberoende seriös som är insatt som man kunde sitta ner med och resonera hur vi ska gå vidare, att leta själv känns hopplöst. Tar tid, känns som det tar tid från livet med det barn vi har- men det är ju en kort insats i och för sig. Jag är så rädd att välja fel, fel ställe, fel pris, fel tid, fel allt. Jag vill ha järnkoll, känns inte som tiden för att få järnkoll finns. Kan man fråga sin vanliga barnmorska om sådant här, har de någon koll?

• Nefernefer

Hej Snart lycklig! Jag letade rätt på den här tråden för att jag funderade på om allt äntligen gått vägen för dig nu. Ser att vägen har varit lång, så att första återförandet sedan senast är ganska färskt. Hur har det gått? Kram!

Och ett stort grattis till Stockholmsinnerstad!!!

Men ska jag säga, akta dig för eld och djupa vatten.
  • Snart lycklig
    Nefernefer skrev 2014-07-13 12:01:51 följande:

Hej Snart lycklig! Jag letade rätt på den här tråden för att jag funderade på om allt äntligen gått vägen för dig nu. Ser att vägen har varit lång, så att första återförandet sedan senast är ganska färskt. Hur har det gått? Kram!

Och ett stort grattis till Stockholmsinnerstad!!!

Hej vännen, tänkt många ggr på dig och undrat hur det gått för dig. Du kan väl inboxa och berätta om du inte vill berätta här.

Jag återförde ju 6 st blastocyster och de lyckades sedan frysa två att de fyra som fanns kvar. Jag hade två aggressiva immunatacker under ruvningen, men lyckades till vår oerhörda glädje att bli gravida för första gången (som vi vet om). Tyvärr hade HCG sjunkit veckan efter midsommar och ett avstannande, tidigt missfall som Dr D kallade det var ett faktum. Oerhört tungt och med stor sorg! De två vi har i frysen är ju dock en bonus vi inte hade räknat med, men enl D är de ju nr 7 och 8, så chanserna är ju antagligen mindre, men som D säger, man kan aldrig veta. Nu kommer jag återföra dem i nästa vecka, med ännu starkare immunmedicinering. Vi har nu hittat orsaken till min barnlöshet = mkt aggressivt immunsystem utan att det märks på blodprover och på min kropp, men nu har jag inga embryon (genetiska) kvar efter bonusfrysisarna. Sorgligt! Pga av min ålder är det ju inte läge att stimulera för fler ägguttag. Jag är mkt ledsen för detta.

Hoppas du mår bättre än vad jag gör. Stor stor kram. Hör av dig.
Svar på tråden 45 år och planerar IVF