• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Snart lycklig
    entjej skrev 2014-08-04 23:01:05 följande:
    Så ledsen för din skull snart Lycklig.Kram

Tack snälla du! Jag behöver alla kramar jag kan få. Kram till dig oxå.
  • callimero

Snart lycklig, så väldigt ledsamt att läsa. Vet hur det tär att lägga ner så många år av försök bara för att till slut stå där med vetskapen att det inte kommer att fungera med egna ägg. Kan bara instämma med myran och varmt rekommendera ÄD! Hade jag vetat hur lycklig man kan bli av detta så hade vi hoppat på detta mycket mycket tidigare. Men jag behövde uppenbarligen traggla mig igenom de där åren med ivf. Våga testa ÄD, chanserna är så mycket större. Många kramar från mig med. Hjärta

Nu vet jag varför jag haft så ont i knä och ben, gjorde magnetröntgen förra v och det var stressfrakturer. Dessa syns endast efter de börjat läka så därför svårt att ställa diagnos. Förmodligen beror det på allt kortison. Har nu även upptäckt att fragmin kan orsaka benskörhet. Har tyvärr fått ont i andra benet nu. Så man får vara försiktig även om jag med facit i hand inte vågat ta mindre av något av preparaten, kanske var dessa som gav oss vår dotter.

• weeme
    Snart lycklig skrev 2014-08-01 23:25:53 följande:

Vill bara berätta, att till vår stora sorg, blev vårt sista återförande ingen graviditet. Oerhört ledsamt och sorgligt! Kram.

Har bara försökt surfa från mobilen det sista nu läser jag ikapp. Och ännu mer bakåt för jag inser att jag måste ta ett beslut om fortsättning. Snart lycklig, så det var era sista två som inte gick vägen? Fyy, livet kan vara så orättvist, när du får så fina resultat innan varje gång! Att det inte gått vägen för mig denna eller så länge vi försökt känns naturligt nu då jag förstått att min äggkvalitet inte är på topp direkt..
  • Snart lycklig
    callimero skrev 2014-08-05 09:39:37 följande:

Snart lycklig, så väldigt ledsamt att läsa. Vet hur det tär att lägga ner så många år av försök bara för att till slut stå där med vetskapen att det inte kommer att fungera med egna ägg. Kan bara instämma med myran och varmt rekommendera ÄD! Hade jag vetat hur lycklig man kan bli av detta så hade vi hoppat på detta mycket mycket tidigare. Men jag behövde uppenbarligen traggla mig igenom de där åren med ivf. Våga testa ÄD, chanserna är så mycket större. Många kramar från mig med.

Nu vet jag varför jag haft så ont i knä och ben, gjorde magnetröntgen förra v och det var stressfrakturer. Dessa syns endast efter de börjat läka så därför svårt att ställa diagnos. Förmodligen beror det på allt kortison. Har nu även upptäckt att fragmin kan orsaka benskörhet. Har tyvärr fått ont i andra benet nu. Så man får vara försiktig även om jag med facit i hand inte vågat ta mindre av något av preparaten, kanske var dessa som gav oss vår dotter.

Tack för dina ord! De tröstar. Så skönt att både Myran och du känner er så lyckliga! Kanske kommer med lite frågor framöver.......

Vad skönt att du fått lite svar rörande dina fysiska problem.

Kram.
  • Snart lycklig
    weeme skrev 2014-08-05 11:59:54 följande:

Har bara försökt surfa från mobilen det sista nu läser jag ikapp. Och ännu mer bakåt för jag inser att jag måste ta ett beslut om fortsättning. Snart lycklig, så det var era sista två som inte gick vägen? Fyy, livet kan vara så orättvist, när du får så fina resultat innan varje gång! Att det inte gått vägen för mig denna eller så länge vi försökt känns naturligt nu då jag förstått att min äggkvalitet inte är på topp direkt..

Ja, tyvärr var det de sista två. Det var dock bara ett som klarade upptiningen. D var jättenöjd med det vid transfer, då embryon som varit infrysta både på dag 1 och 5 är mera känsliga än embryon som bara är infrysta på dag 5. Jag fick alltså tillbaka en riktigt toppenfin blastocyst, men det gick tyvärr inte. Enligt tidiga blodprover tolkade D att en implantation påbörjades, men kom aldrig så långt som till TD. Han ser reaktioner utifrån andra blodprover än bara HCG. Jag tror nog att embryot klarade sig till dag 10. Det är min känsla.

Ja, det känns orättvist, efter allt kämpande, alla resor, massor av pengar, men jag vet att jag inte är ensam. Många har kämpat länge och mkt och livet verkar vara ganska orättvist.
  • myran6801

Callimero, så underbart att du och din prinsessa har det bra. Skönt att du fått svar på vart dina smärtor kom ifrån.
    Sköt om dig! Kram

• weeme
    Snart lycklig skrev 2014-08-06 06:50:17 följande:
    Ja, tyvärr var det de sista två. Det var dock bara ett som klarade upptiningen. D var jättenöjd med det vid transfer, då embryon som varit infrysta både på dag 1 och 5 är mera känsliga än embryon som bara är infrysta på dag 5. Jag fick alltså tillbaka en riktigt toppenfin blastocyst, men det gick tyvärr inte. Enligt tidiga blodprover tolkade D att en implantation påbörjades, men kom aldrig så långt som till TD. Han ser reaktioner utifrån andra blodprover än bara HCG. Jag tror nog att embryot klarade sig till dag 10. Det är min känsla.

Ja, det känns orättvist, efter allt kämpande, alla resor, massor av pengar, men jag vet att jag inte är ensam. Många har kämpat länge och mkt och livet verkar vara ganska orättvist.
    Ja, det är det.. Man hör folk gnälla över saker som man hade varit själaglad över om man över huvudtaget hade haft en anledning att gnälla över samma sak. Men det gäller ju mig med, jag vill ha barn till och såklart finns det de som vet att de inte ens kan hoppas osv...

Stressfrakturer i benen låter väldigt smärtsamt Callimero, vad kan man göra åt det? Bara vila?
  • Redan47

Hej länge sedan tittade in här! Skönt att du slutligen fick svar på din smärta callimero! Ver hur kämpat du har. Det är det vi har gemensamt alla vi i trådarna - kämpar!

Vill tipsa om det jag gör väl medveten om kortison o blodförtunnande inte kompenseras av östrogenmedicin, jag äter hela tiden minst 600mg kalcium/magnesium kombi varje dag. Minimera risk för ur kalkning. Lycka till var ni än är!

Svar på tråden 45 år och planerar IVF