• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • oldmum67

Hej på er alla kämpar,

Är det någon som känner till någon bra privat gynekolog eller läkare i Göteborgsområdet som är villig att hjälpa en äldre kvinna att bli gravid?

Jag är 46 år och vill hemskt gärna bli förälder igen. Har varit i Riga i december förra året och gjort en ÄD som tyvärr slutade i missfall v8. Blev, trots AMH på 0,5, själv gravid i början av maj men även det slutade i missfall v10. 

Nu vill jag gärna ha tag i Fragmin för att våga göra en ÄD till. Tror att det är immunförsvaret som stöter bort embryoet då jag är äldre. Har inga  problem alls med underlivet förutom att jag blivit äldre. Av allt jag läst på denna sidan så tror jag att detta är det enda som kan hjälpa mig behålla fostret. Men att få någon att skriva ut medicinen till mig är så svårt. Har ringt överallt men då jag är äldre och har fött tre barn så får man ingen hjälp. Jag har även haft kontakt med kvinnor här som haft flera missfall och gjort ett antal ÄD i min ålder som inte lyckats förrän de fått Fragmin. Har talat med dr Leif Matthiesen i Helsingborg men han kan tyvärr inte  hjälpa mig då jag bor i ett annat landsting. Men att hitta någon gynekolog som vill hjälpa mig verkar omöjligt...

Jag och min man förlorade vårt yngsta barn, 12 år, i cancer för ett år och två månader sedan och det skulle hjälpa oss så otroligt att få tillbaka någon form av livsglädje igen med att få ett barn. Så jobbigt att behöva berätta hela tiden och utelämna sig själv men vi vill verkligen kunna få ett barn.

Tacksam för alla tips på bra gynekologer!

• Redan47

Jag har personligen inte koll på det, men det finns en gyn i Sthlm som genomför VUL och även gör receptflrskrivning. Mitt råd är att fråga i Ava Riga tråden, vill minnas det finns kvinnor fr Gbg där! Även trombyl och prednisolon intar jag. Kan oxå rek att du genom kontakt med serum i Aten, kolla nätet, mail adress finns där, dit kan du skicka mensblod för att göra en bakterie undersökning, hidden klamydia och ureaplasma bl.a. Och utesluta att det inte är bakterier som stör en graviditet. Kan rent generellt rek Serum i Aten, Peny är helt suverän och mkt kompetent. Du kan rådgöra med henne, det tar hon inget extra för! Lycka till. Det är klart du kan få ett barn eller fler till!!!

• Maryhe

Det kanske är en bit att åka, men ta kontakt med Eva Einarsson i Stockholm
    Hon kan hjälpa till att skriva ut Clexane eller Innohep. Hon tar 1400 för ett besök och receptskrivning.

• germany

Tittar in och vill bara säga hej till dig Maryhe Glad. Har inte kikat in i denna tråd på länge och har heller inte följt dig i någon annan tråd på väldigt länge, så vet ej hur allt går / gått för dig, men ville bara skriva hej hej till dig Solig.

• oldmum67

Hej, vill bara tacka er underbara medmänniskor för tips och råd. Har nu fått tid hos en privat gynekolog i Göteborg som ska vara villig att hjälpa säger de. Hoppas det går bra så att vi vågar göra ett försök till med ÄD.

Många stödkramar till Er alla och jag önskar alla lycka till med att bli mamma!!!Hjärta

• Katt12

Härligt Oldmum om du fått tag i en bra gyn, helt rätt av er att bejaka er längtan!

• malle71

Hej jag är en 43 årig kvinna. Min man avled under vår ivf. Vi hann införa ett befruktat ägg vilket jag tyvärr tappade. Vi hann tyvärr inte försöka en gång till.

Då det är förbjudet att använda sperma ifrån avliden i Sverige så finns det ingen chans för mig att försöka igen. Jag ser nu ingen annan möjlighet än att använda mig utav en donator, om jag vill försöka få barn trots allt. (processen har varit lång och visst det är orättvist på alla sätt, men lag är lag i Sverige, punkt slut oavsett hur dumt den än kan tyckas och hur ledsen jag än varit =()

Jag söker nu med ljus och lykta efter "den bästa" ivfen utomlands. Har dåligt med tid så klart, mina värden var redan dåliga vid ivf här i Sverige för ca 1,5 år sedan. Priset är mindre viktigt i relation till effektivitet.

Jag söker nu all info jag behöver för att öka oddsen. Allt är av intresse. Nu har jag äntligen bestämt mig, efter tusen om och men och nu behöver jag allt som gör att denna resa blir så smärtfri som det bara går. vill inte missa något som skulle kunna öka mina odds.  

Jag är naturligtvis beredd på att slåss och kämpa, men just nu känner jag mig lite förvirrad. Vart är bäst att vända sig. Hur kan jag boosta upp kroppen och fertiliteten? Behöver alla tips och råd jag kan få nu, när jag är så att säga ensam i allt detta.

är tacksam för all hjälp och de råd jag kan få. <3 <3 <3

• Katt12

Hej malle, vilken sorglig bakgrund du har, du är stark som kämpar på! Jag tror att de flesta här skulle rekommendera dig att vända dig till Danmark eller Grekland. I Danmark tycks de som är nöjdast ha varit på Trianglen. I Grekland verkar Serum ha allra nöjdast kunder. Grekland är något mindre åldersfixerade än de nordiska länderna. Dvs de nordiska länderna pratar mkt om att det är svårt som 40+, medan man i Grekland är lite mer diplomatiska. Vad är bakgrunden till dina fertilitetsbesvär? Det kan i stor utsträckning styra vad du ska göra för att förbättra dina möjligheter.

• malle71

Jag hade låga värden 3,5 tror jag de var då. Jag har fibromyalgi vilket säkert påverkar, de säger de i alla fall eftersom det kan vara hormonellt betingat, dessutom har man ju en kronisk inflammation i kroppen vilket i sig borde göra att kroppen beter sig annorlunda på olika vis särskilt vid försöka att bli gravid och/eller behålla embryot. Detta vet jag nu, inget de tog hänsyn till eller själva sa något om på ivf mottagningen. Synd de borde ju veta att jag kanske inte funkar som helt "friska". Jag är ju inte sjuk, jag har ett sk syndrom. Nu vet jag mer igenom att ha letat efter info. De gjorde uppenbarligen fel på mig, de borde kört i gång med hormoner direkt istället för att trappa ner.

• Snart lycklig

Malle, så sorglig historia! Trots salt, ge inte upp din dröm. Med dina fysiska besvär skulle jag bända mig till Dr Dimitri P på life Clinic i Grekland (Aten) för att utreda "vad som slår bort embryot från att fastna". Han är expert på just det och behandlar, så att ditt antagliga aggressiva immunförsvar inte slår bort embryot. Se tråden "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten". Du behöver med all säkerhet immunsupport vid ivf. 3,5, var det AMH, FSH eller?

Svar på tråden 45 år och planerar IVF