• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • callimero

Tack myran. Ja jag funderar på att bara köra på. Blir det kasst eller för sent resultat så får jag väl avbryta. Man betalar ju inget till CFC förrän efter avklarat ÄP.

Har mailat dit och frågat om de garanterat har öppet under helgen för ÄP och ET men fick bara ett svar att de inte kan garantera att min behandling är klar till den 21 nov. Så jag frågade en gång till nu igen om de lovar att ha öppet för mig helgtid. Får se om de svarar. Önskar man hade en kontaktperson där som har lite koll på en. Känns ibland som att man får olika svar lite beroende på hos vem frågan råkar hamna.

Sen är det strulet med kontroller och stöd här hemma, vår gemensamma gyn håller bara öppet 3 dagar/v nu.

Lully, var det lätt att få tid på Strandkliniken?

• myran6801

Kalimero, vi har inte hunnit prata om hur vi ska gå vidare. Ska se vad vi orkar. Håller med om att man gärna skulle vilja ha en kontaktperson som hade lite koll på en. Har oxå fått intrycket att svaren är lite beroende på vem som ger dem. Kram

• Lully Hill

Hej tjejer, 
    Om ni skall göra nytt försök på CFC vore det inte bra att ta ett nytt möte med doktorn där och lämna fram önskemålet om kontaktperson/samma läkare och också diskutera dosen nogrannt.  Så inte justeringen sker på telefon. 

I annat fall så finns Dr D som jag går till i Athen för immunbehandling. Han gör IVF och han förespråkar låg dos till gamlingar, mellan 75-150 IE och längre tid i stället. Problemet är att då är resan bökigare så det tar någon dag extra. Säg tre dagar i samband med ÄL. Ner på kvällen innan, ÄP och om man inte orkar åka hem samma dag, morgonen efter.  Det kanske går att bygga upp en bank så man slipper vänta på ET utan kan ta det senare. De jobbar på helger också.

Varje litet steg är ett steg framåt
  • callimero

Jag får köra en vanlig kort metod denna gång, något annat hinns tyvärr inte med. Funderar på min dos på 450 jag haft innan dock, men det känns som att när jag frågar, både o dos och val av preparat, så är det lite upp till mig. Hade självklart föredragit ett besök öga mot öga där man kan diskutera igenom det hela innan, så synd det är långt bort. Skulle kunna testa att kicka igång med 450 för att rekrytera så många folliklar som möjligt men sen fortsätta med 300.

• Lully Hill

Dr D hävdar att kicka igång inte är bra. De stannar i stället av. Man skall smyga sakta sakta igång dem. 
    Jag hade dosen 300 Fostimon det var för högt tyckte Dr D. CFC skulle ha börjat med 150-175 tyckte han. Jag skulle troligen ha fått fler folliklar då menade han. Jag vet inte vem man skall tro på.

Vad tror du om lägre dos, ex 300 och sedan ev höja men bara om det behövs? 

• callimero

Ja jösses så svårt att veta vad man ska tro på för teori. På Sophiahemmet menade de precis tvärtom, att man med för låg dos riskerade att inte få med alla folliklar på tåget och att det är mer eller mindre lönslöst att höja doserna för mycket sen då preparaten har så pass lång halveringstid.

Ska försöka få en teltid med Svend. Men jag måste ändå börja ikväll. Gud så svårt!

• callimero

Lully, vad har du haft för dos innan vid tidigare försök? Hur många ägg har du då fått ut? Och vet du dina värden? AMH + FSH?

• Lully Hill
    callimero skrev 2011-11-06 12:19:15 följande:
    Lully, vad har du haft för dos innan vid tidigare försök? Hur många ägg har du då fått ut? Och vet du dina värden? AMH + FSH?
    Mina sista IVFer innan denna gjorde jag 2006-2007 så det är länge sedan. Så här såg det ut då:
    1.2004 Puregon 150, långa prot, 14 ägg, 6 befruktade, 1 ET, 5 till FET  
    2. 2005 Puregon 150 , långa, 8 ägg, 7 befr. 6 delade, 1 ET, 2 till FET
    3. 2005, Puregon 150, långa, 6 ägg, 4 befruktade odlas till blastisar, 1 ET, 3 FET
    4. 2006 Puregon 175, korta i 6 dagar sedan 200, korta prot., 13ägg, 9 befruktade, 1 ET, 2 FET
    5. 2007, Puregon 200, korta, 8 ägg, 5 befr., 2 ET inget till frysen.

!-3 gjordes på CvL och 4-5 på KS och Landstingsfinanserat. Jag tror faktiskt att Landstinget är snålare med sin bedömning och möjlighet till frysning. Säkert en kostnadsfråga.

Nu hade jag FSH 22 sista gången jag kollade i augusti. Men det varierar i min ålder enligt doktorn, vissa cykler är dåliga och vissa bra. Det är därför som Dr D hävdar att man skall kolla FSH och Östradiol på CD2. Så står det också i "Babyfriendly boken". Är de bra värden denna cykel sprutar man igång samma dag på kvällen. 

Mitt AMH är 0,28. 

Om man skall tro på någon så är det de som är vana vid att göra IVF på gamlingar, dvs inte Sophiahemmet och svenska kliniker. De hävdar ju så dåliga resultat dessutom. Det kanske beror på att de använt fel metod.
     I så fall ska man lita på CFC som faktiskt har mycket erfarenhet av gamlingar. Man får göra IVF så länge du börjat din behandling innan d fyller 46 år. Dvs, börja spraya el spruta dagen innan födelsedagen. Jag kollade det när jag var nere sist. 
  • callimero

Tack för utförlig info Lully. Ja du har fått ut betydligt fler ägg än mig, jag har legat mellan 1 - 6 ägg med doser mellan 150 - 450, majoriteten 375, så svårt att dra slutsats vad som fungerat bäst. Det första försöket hade jag 9 folliklar men ägglossade vilket upptäcktes på plocket.

Mitt FSH var 6,8 och AMH 0,8 när jag mätte för ett år sedan. Nu vågar jag inte ens tänka på vad de är.

CFC (tror det var Jan B) ordinerade först en lågdosvariant, tyvärr ej till Japanerpris, med Pergo + FSH. Men när jag sen frågade Svend så svarade han att jag skulle köra med maxdos istället. Så jag känner inte direkt att jag kan luta mig mot någon av dem när de är så flaxiga.

Här är lågdosbehandlingen jag fick förslag på:
    Hvis de ønsker donor IVF vil jeg foreslå Pergotime 150 fra 3. - 7. cyklusdag
    og FSH fra 7. dag med 225-300 og Orgalutran på vanlig vis.

Men efter att ha testa Pergotime 2 ggr i somras så växte folliklarna sig så pass stora att det var dags för Ovitrelle redan på CD 8. Jag skulle alltså knappt påbörja FSH och då fick jag bara 2 folliklar var gång.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF