• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Lully Hill
    callimero skrev 2011-11-09 16:17:30 följande:
    Tänker också mycket på detta med donator och hur barnet skulle kunna reagera. Beställde idag från en bank till detta IVF. Man kan låta CFC välja en också efter hår och ögonfärg, men jag föredrar att välja själv och betala lite mer för en sk extended profile. Där finns foton på donatorn som liten, lite mer fakta om släkt, familj, intressen, ett personligt brev om varför de donerar och ibland en inspelad intervju. När man gör IVF i Danmark är det endast anonyma donatorer som används. Det känns lite bättre att kunna spara en del information till barnet om det skulle vilja veta mer. Inte helt enkelt allt detta, men tror på att vara helt öppen med det. Enligt Sophiahemmet var det väldigt vanligt att par håller tyst om att man använt donerad sperma. Nu vet jag inte hur gammal den studien är, men jag blev lite förvånad då det var så pass hög procent som inget berättade.
    Jag håller helt med dig Kalimero. Att hålla tyst är endast ett själviskt beslut. Inte rätt emot barnet. För tänk om man i framtiden är tvungen att erkänna. Det kanske är så att barnet får en allvarlig sjukdom och det uppdagas att man inte är genetisk förälder. Vilken kris det kan bli dels i relationen med barnet och även personligen för barnet. 

Man behöver inte göra så  stor sak av det. Det är som jag skriver skillnad på kropp och själ.  

Däremot är jag inte lika tolerat kring om övriga världen behöver få veta. Det har jag bestämt att de inte behöver veta. Kanske bara de allra närmaste. Men bara kanske.
    Jag ser det som så att det är en integritetsfråga för mitt barn! När det blir vuxen och tonåring så kanske de inte vill att alla skall veta. När barnet är stort nog får de bestämma själva vem som skall få veta. Det finns så många elaka människor och även de mer välvilliga behöver inte vara oss så "under skinnet" att de behöver veta sådana detaljer. Vid en eventuell fråga behöver man bara svara - ja det är mitt biologiska barn. Skulle någon vara oförskämd och fråga detaljer så tänker jag ljuga. 
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • callimero

Håller helt med dig Lully. Svårt det där var man ska dra gränsen gällande vilka som "behöver" få veta exakt all fakta. Nu vet de flesta i våra familjer och närmsta vänner hur länge vi kämpat så det är klart, det kommer säkert en massa frågor om det skulle lyckas.

• myran6801

Lully o Kalimero, ni har så mycket klokhet!!!! Det är inte lätta saker detta men jag håller med, hela världen behöver inte veta för som ni säger det finns så många elakingar o så mkt okunskap. Kram kära vänner

• callimero

Nu har jag varit på VUL och det känns osäkert.

Detta är sprutdag 5 och de växer snabbt och ojämnt:
    På hö sida 17, 12, 11, 10, 6
    Vä sida 7, 5, 5
    Slemhinnan var 6 mm

Det värsta är att om jag väntar till måndag för nytt VUL så kan den stora vara för stor för Ovitrelle och jag ägglossar i förtid. Så frågan är om man ska försöka fånga den stora eller invänta de små och riskera att den stora drar med sig de små och försvinner. Svårt. Skulle behöva ett VUL i helgen men var i hela friden finns det?

• Lully Hill
    callimero skrev 2011-11-10 09:42:29 följande:
    Nu har jag varit på VUL och det känns osäkert.

Detta är sprutdag 5 och de växer snabbt och ojämnt:
    På hö sida 17, 12, 11, 10, 6
    Vä sida 7, 5, 5
    Slemhinnan var 6 mm

Det värsta är att om jag väntar till måndag för nytt VUL så kan den stora vara för stor för Ovitrelle och jag ägglossar i förtid. Så frågan är om man ska försöka fånga den stora eller invänta de små och riskera att den stora drar med sig de små och försvinner. Svårt. Skulle behöva ett VUL i helgen men var i hela friden finns det?
    Men det ser väl lite bra ut ändå! Du har ju flera på gång!! Vad har du för dos nu?
    Brukar du har kortare eller längre cykel när du är ostimulerad??

Ja du VUL i helgen är inte helt lätt! I värsta fall CFC då? Kanske går att få en billig biljett under helgen? Bling är duktig på kontakter i stocholmsområdet. Kolla ev med henne.

Ring CFC och prata med dem vad de tycker om storleken och hur du skall göra. Svårt beslut att ta själv.
    Kram
  • Lully Hill
    myran6801 skrev 2011-11-09 17:22:01 följande:
    Lully o Kalimero, ni har så mycket klokhet!!!! Det är inte lätta saker detta men jag håller med, hela världen behöver inte veta för som ni säger det finns så många elakingar o så mkt okunskap. Kram kära vänner
    Kram själv! Dessa tankar växer fram under processen när man börjar fundera på ÄD!
    Läste förresten att man har i studer sätt att ÄD barn "ärver" vissa anlag av sin mamma under tiden bebbe är i magen. Även om det inte är genetiskt arv så verkar det som att vissa anlag ändå spegar sig i barnets anlag. Är inte den tanken fantastisk!  
  • callimero
    Lully Hill skrev 2011-11-10 10:26:17 följande:
    Men det ser väl lite bra ut ändå! Du har ju flera på gång!! Vad har du för dos nu?
    Brukar du har kortare eller längre cykel när du är ostimulerad??

Ja du VUL i helgen är inte helt lätt! I värsta fall CFC då? Kanske går att få en billig biljett under helgen? Bling är duktig på kontakter i stocholmsområdet. Kolla ev med henne.

Ring CFC och prata med dem vad de tycker om storleken och hur du skall göra. Svårt beslut att ta själv.
    Kram
    Det som är illa är att de är så olika i stl och flera för små. Samarbetsgyn var bekymrad, brukar se bättre ut. Uppenbarligen har den som kroppen själv väljer ut rusat iväg, risken är då att de mindre inte hänger med och hinner mogna. Har mailat CFC och bett att de ringer.

Jag hade smårött på toapapperet två kvällar innan mensen kom igång ordentligt så möjligt att jag börjat lite sent, brukar inte ha spottings men allt blev helkonstigt efter min period med p-piller och att jag då blödde konstant varje dag i augusti.Sen kom ingen mens alls när jag slutade så kroppen är lite i obalans tror jag.

Har 375 i dos, CFC föreslog 450. Jag brukar ha en cykel på 27 d, ÄL på cd 10 ungefär. Nu har jag gjort så många behandlingar de sista åren så jag vet knappt. När jag inseminerades i somras med Pergo var det på cd 10 och 11. Jag brukar i snitt ha ÄP på cd 12, sprutdag 11.
  • callimero
    Lully Hill skrev 2011-11-10 10:29:13 följande:
    Läste förresten att man har i studer sätt att ÄD barn "ärver" vissa anlag av sin mamma under tiden bebbe är i magen. Även om det inte är genetiskt arv så verkar det som att vissa anlag ändå spegar sig i barnets anlag. Är inte den tanken fantastisk!  
    Har också läst om detta hur ÄD-barn påverkas av att växa i mammas mage. Oerhört fascinerande!

Jag sitter och googlar flyg och tåg, tror jag tar mig ner till CFC för ett VUL i helgen. Sen tittar jag på deras priser och funderar lite på om man ska hoppa på ett 3-pack. Jag känner trots min höga ålder att försök med pigga simmare kanske är värt några gånger om denna inte fungerar sen när jag kommit in i nya jobbet. Men om min kropp ska trilskas såhär vete sjutton. Undrar vad de tar om man gör ÄP men sen inte går vidare til ET. 
  • Lully Hill
    callimero skrev 2011-11-10 11:57:09 följande:
    Har också läst om detta hur ÄD-barn påverkas av att växa i mammas mage. Oerhört fascinerande!

Jag sitter och googlar flyg och tåg, tror jag tar mig ner till CFC för ett VUL i helgen. Sen tittar jag på deras priser och funderar lite på om man ska hoppa på ett 3-pack. Jag känner trots min höga ålder att försök med pigga simmare kanske är värt några gånger om denna inte fungerar sen när jag kommit in i nya jobbet. Men om min kropp ska trilskas såhär vete sjutton. Undrar vad de tar om man gör ÄP men sen inte går vidare til ET. 
    Jag tror det är en bra idé att åka ned till CFC. Dessutom kanske du kan få en konsultation med en läkare också där ni kan planera hur du skall gå till väga. Om det finns nått att göra för att stoppa tidig ÄL. Kanske högre dos Oralgutran?

Håller tummarna för blåsorna nu och att de mindre växer till sig!
  • callimero

Tack Lully! Jag behöver tummar en mass.

Talade precis med CFC, Dr trodde den stora kunde vara en cysta för att slemhinnan borde vara tjockare än 6 mm som den var med en så stor follikel. Vet inte om det stämmer. Jag frågade gyn här när jag gjorde VUL på CD 3 om det kunde vara en cysta. Han trodde inte det, då var den 13 mm. De ville att jag kommer ner på lördag om jag inte hittar någon som kan göra VUL här. Blir dyrt men iof skönt att få en konsultation av dom på plats inför ev fortsättning.

Hur mår du idag? Har du fått dina följande behandlingar?

Svar på tråden 45 år och planerar IVF