• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • callimero
    myran6801 skrev 2011-11-07 14:55:11 följande:
    Åh vad skönt att allt såg bra ut Lully!
    Kalimero, då får vi se på torsdag. Vilken Gyn går du hos nu för "vår" jobbar väl bara mån-onsd?
    Han håller öppet tidig morgon. Som tur är.
  • myran6801
    callimero skrev 2011-11-07 19:19:15 följande:
    Han håller öppet tidig morgon. Som tur är.
    Oj vilken tur du har!!!! Då håller vi tummarna hårt hårt
  • myran6801

Hej vänner, jag känner mig så osäker på om IVF verkligen är någon idé med tanke på de dåliga resultaten vi har haft. Funderar på om ÄD kanske är det enda rätta, men hur vet man vart man ska vända sig. Vilken klinik som är bra och seriös. Jag är blond med blåa ögon, hur hittar man en klinik som har donatorer som matchar det? Har ni några tips? Kram

IVF 1 2009 : Långa metoden med Gonal-f 300
    ÄP: 6 folliklar, 1 ägg som befruktades
    ET: 1 embryo
    TD: Minus

IVF 2 2010: Långa metoden med Menopur 375
    UL: 5 folliklar
    ÄP: 5 folliklar, 4 ägg varav 3 befruktades
    ET: 2 embryon inget till frysen
    TD: plus, men hade samtidigt en blödning och UVI
    UL: ingen graviditet pga tidigt missfall

IVF 3 2010: Långa metoden med Menopur 450
    UL: 4 folliklar
    ÄP 3 folliklar, 1 ägg som befruktades
    ET: 1 embryo, 4 celligt
    TD: minus

IVF 4 2011: Korta metoden med Menopur 450
    UL: 4 äggblåsor varav en stor
    ÄP: 6 folliklar, 1 omoget, 5 ägg varav 4 befruktades
    ET: 2 embryon, 2-celliga, inget till frysen
    TD: minus

IVF 5 avbröt och gjorde insemination
    Korta metoden Menopur 450, tror jag började först på dag 4 då det var svårt att veta om det var dag 3 eller 4 på grund av spottings.
    UL 1 follikel 16 mm höger, 3 st små vänster 5+3+3 mm
    Då det bara var en follikel gjorde vi inseminering.

• Lully Hill

Hej vännen!
    Kolla in AVA clinic i Finland! Jag har gjort en ÄD där i Tammerfors! Kan rekommemderas!
    Du får donatorns alla ägg vid ett tillfälle vilket är unikt. Lite dyrare dock men du får en äggbank med några FET. Dessutom pratar de svenska! Du får inte ha fyllt 46 år. Sen blir det AVA Riga upp till 49 år. Du har gott om tid!
    Kram

• callimero

Ja vad svårt det är att veta vilken väg man ska gå vidare på myran. Frågan är om du ska testa en IVF med antingen crashmetoden eller långa igen?

Jag skulle nog hoppa på ÄD tidigare om det inte var så att vi misstänker att de dåliga värdena vi har hos mannen påverkar. Har varit i kontakt med AVA i Riga och de rekommenderade även spermadonator efter att ha sett våra journaler. Så jag vill gärna försöka med mina ägg in i det sista. Det är oerhört jobbigt då Sophiahemmet där vi gjort de flesta IVF hela tiden skyllt på mina gamla ägg och rekommenderat ÄD. Har som jag säkert skrivit ifrågasatt hur spermierna inverkar men de har bara totalnekat till att de skulle spela någon roll. Med facit i hand önskar jag att jag testat IVF med donator tidigare i min IVF-karriär.

Jag vet flera som lyckats hos AVA, både i Åbo och Riga. Tror Riga är något billigare, bägge verkar bra, så finns Tammerfors också ja, vet inte vad som skiljer den och Åbo åt. Vet du Lully?

Skillnaden mellan klinikerna i Finland och Riga är att donatorerna är anonyma i Riga. Så det har varit längre köer i Finland då färre kvinnor verkar vilja donera om de ej är anonyma. Kanske ni skulle göra en studieresa och besöka klinikerna?

• Lully Hill
    callimero skrev 2011-11-08 09:14:06 följande:
    Ja vad svårt det är att veta vilken väg man ska gå vidare på myran. Frågan är om du ska testa en IVF med antingen crashmetoden eller långa igen?

Jag skulle nog hoppa på ÄD tidigare om det inte var så att vi misstänker att de dåliga värdena vi har hos mannen påverkar. Har varit i kontakt med AVA i Riga och de rekommenderade även spermadonator efter att ha sett våra journaler. Så jag vill gärna försöka med mina ägg in i det sista. Det är oerhört jobbigt då Sophiahemmet där vi gjort de flesta IVF hela tiden skyllt på mina gamla ägg och rekommenderat ÄD. Har som jag säkert skrivit ifrågasatt hur spermierna inverkar men de har bara totalnekat till att de skulle spela någon roll. Med facit i hand önskar jag att jag testat IVF med donator tidigare i min IVF-karriär.

Jag vet flera som lyckats hos AVA, både i Åbo och Riga. Tror Riga är något billigare, bägge verkar bra, så finns Tammerfors också ja, vet inte vad som skiljer den och Åbo åt. Vet du Lully?

Skillnaden mellan klinikerna i Finland och Riga är att donatorerna är anonyma i Riga. Så det har varit längre köer i Finland då färre kvinnor verkar vilja donera om de ej är anonyma. Kanske ni skulle göra en studieresa och besöka klinikerna?
    Hej,
    ÄD ökar ju naturligtvis chanserna för oss äldre. Det känns bra.
    Man skall dock tänka igenom hur man ställer sig till att barnet inte är ens genetiska. Däremot är det ens biologiska barn faktiskt! Själv står ajg i ÄD kö i Tammerfors nu ifalld etta går åt skogen.
    Jag tänker som så att jag har byggt och skapat denna lilla unge i min kropp, jag behövde bara lite hjälp med byggmaterialet. Dessutom skiljer jag på själ och kropp. Man kan "höra i hop" i släktleden genom "själsled" än genetiska led. Så är det för mig, kroppen är bara ett skal.  Flummigt kanske tycker ni.

Det stämmer att när barnet fyller 18 år så kan de få veta vem som var donatorn. (Det är inte säkert att donatorn vill bli uppsökt och har i så fall lämnat info om det. Troligtvis vill de det inte skulle jag tro) Däremot får donatorn ingen information åt andra hållet.

Det här kändes först som lite jobbigt men jag tänkte om. Om det är så att mitt barn skulle må dåligt, få en identitetskris etc av att inte veta sitt genetiska ursprung. Så finns faktiskt en möjlighet att lappa ihop det såret i Finland men inte i Riga. Jag tror inte det är en bra idé att hålla det hemligt för barnet helt och hållet. Måste få veta att man är äggdonerad. Dessutom tänk om barnet skulle bli sjukt och behöva benmärg, njure eller nått så finns det möjlighet att söka donatorn om det är panik. För du kommer inte kunna hjälpa barnet då.
    Annars är det ingen skillnad, barnet har man burit och fött ur sin kropp! Det är ens biologiska barn!
    Varje litet steg är ett steg framåt
  • criss00

Hej Lully Hill,
    Ett bamsestort GRATTIS till din fantastiska graviditet!!! Vilken underbar känsla det måste vara att få detta plus. Hoppas så att allt går bra o håller såklart tummen!
    Det finns hopp för oss. Kram

• callimero

Tänker också mycket på detta med donator och hur barnet skulle kunna reagera. Beställde idag från en bank till detta IVF. Man kan låta CFC välja en också efter hår och ögonfärg, men jag föredrar att välja själv och betala lite mer för en sk extended profile. Där finns foton på donatorn som liten, lite mer fakta om släkt, familj, intressen, ett personligt brev om varför de donerar och ibland en inspelad intervju. När man gör IVF i Danmark är det endast anonyma donatorer som används. Det känns lite bättre att kunna spara en del information till barnet om det skulle vilja veta mer. Inte helt enkelt allt detta, men tror på att vara helt öppen med det. Enligt Sophiahemmet var det väldigt vanligt att par håller tyst om att man använt donerad sperma. Nu vet jag inte hur gammal den studien är, men jag blev lite förvånad då det var så pass hög procent som inget berättade.

Svar på tråden 45 år och planerar IVF