• Lully Hill

45 år och planerar IVF

Hej ni där ute!
    Finns det någon annan "tokig" tjej som liksom jag planerar IVF/genomför IVF mot alla odds i vår ålder? Jag vill gärna få kontakt med er i så fall! 

Detta är en tråd för oss i så fall. Att bolla IVF metod och mediciner, peppa och stötta och här får ingen finnas som säger att det är lönlöst! Det är det sista vi behöver för det har vi hört så många gånger redan!

I denna tråd spirar hoppet för oss!

Skall man välja långa eller korta protokollet, det finns ju för och nackdelar och medicinerna verkar ge olika resultat?
    Har läst och hört att nedreglering (långa protokollet med spray Synarela) inte är bra om man har lite trötta äggstockar. Däremot har jag också hört o läst att om man har lite högt FSH och Östradiol man skall välja rätt cykel. Man bör testa dessa värden på Cykeldag 2. Om de är under 25 och 15 så är det en bra cykel att göra IVF på och då börjar man spruta direkt, samma dag. Annar sär man inne i en "icke fertil" cykel.

Jag funderar då som så att om man gör långa protokollet så har man ju inte hunnit komma in i en "icke fertil" cykel och påbörjar ju den med fullt understöd av IVF medicinerna.

Finns det någon annan med samma funderingar och vad har ni fått för rekommendationer av era kliniker kring metod och mediciner?

Kramar från Lully 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-12 09:37
    Uppdatering 12 juni 2012.
    Så här gick det sen...

Vi gjorde IVF med egna ägg på Chopenhagen Fertility Center i oktober 2011. Samtidigt fick jag immunbehandling av Dr i Athen, Intralipiddropp och kortison. 3 ägg fick jag ut och 2 blev fina. Den 4 november var TD och JAG PLUSSADE!! På första försöket med immunbehandling!! Jag får immunbehandling hela graviditeten.
    Jag är nu gravid i v 36 och väntar en liten pojke i början av juli.

Ni kan läsa mer om immunbehandling i min presentation el här:
    www.familjeliv.se/Forum-7-148/m58169429.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-02 20:49
    Den 2 Juli 2012 föddes vår efterlängtade underbara älskade lille son!

• Svar på tråden 45 år och planerar IVF
  • Lully Hill

Det verkar ju som dina folliklar blir stora snabbt och även lossar för tidigt. Kan du ha haft för höga doser. När du testade med dos 150 hur många ägg fick du då? Har det skilt mellan antalet mellan doserna som varit högre??
    Kom ihåg att nu har du den åldern att du inte kan räkna med massor av ägg. Med AMH 0,8. Du får räkna med färre men hoppas på bra kvalitet.

Men jag har läst på nätet, det kan du med göra, att det är nya rön nu. Att gamlingar skall ha låg dos och sakta få igång äggstockarna. Inte chocka för då har de en tendens att stanna av. 

Hur lång cykel har du? Det finns nått som heter chrash IVF som är för de med lite kortare cykler.  

Om jag var du skulle jag nu testa en lågdos variant. Dvs testa Jan Bs förslag. Jag tror inte det finns nått facit, därför är de så flaxiga. Det är så individuellt tror jag. 

Prata med dem om att du ÄL förtidigt, innan ÄP. Kanske du skall ha en högre dos Oralgutan eller nått?

Varje litet steg är ett steg framåt
  • callimero

Jag verkar vara rätt snabb, även med Pergotime. Så det känns inte som en bra lösning heller. Jag kommer inte hinna börja spruta FSH om jag reagerar som i somras. Det jag tror är i så fall en lågdos FSH. Men nu när tiden är så knapp att hinna så vete sjutton...

Har redan nämnt att jag ägglossat i förtid men fick ingen direkt reaktion på det. Vet en tjej som testade Japanen i 40-tråden och hon lossade innan ÄP.

Den gången jag hade 150 var den gången jag lossade i förtid, så det fanns inga ägg att räkna på ÄP. Omgången efter började jag på 225, sänkte halvvägs till 150 och fick sedan höja till 300. den gången ÄP på rekordsena dag 16. 4 ägg och 2 tillbaka av ok kvalitet. Gången efter hade jag 300, fick bara 2 ägg inget ET. Allt med Gonal-f.

Bytte sedan till Menopur 300 - 375 och fick bättre resultat, aldrig mer än 2 på ET dock men av bra kvalitet. Fostimon mellan 375 och 450 gav liknande resultat, något fler ägg på ÄP men aldrig till frysen. Det är de två senaste försöken i våras med Fostimon 450 som jag fått konstiga reaktioner, många folliklar på g men färre ut på ÄP. Sedan sämre kvalitet på ET. Antingen för många celler som 8 eller för få på 2. Det kan vara åldern, det kan vara spermierna då vi har grav manlig faktor. Detta blir första IVFen med donerade spermier.

• callimero

Min cykel är på 27 dagar, frågade förut om crash men de rek inte den för mig.

Ser att du inte testat Menopur el Fostimon innan, det kan ju vara det också som bidragit till dina fina ägg?

När började du med Prednisolonet?

• Lully Hill
    callimero skrev 2011-11-06 15:58:11 följande:
    Min cykel är på 27 dagar, frågade förut om crash men de rek inte den för mig.

Ser att du inte testat Menopur el Fostimon innan, det kan ju vara det också som bidragit till dina fina ägg?

När började du med Prednisolonet?
    Jag började med 5 mg Pred ca drygt en månad innan sprutstart. Det gjorde jag på egen hand, för jag hade läst att NK cellerna kan angripa äggen i äggstockarna och att man kunde få bättre äggresultat med immunbehandling. Det är inget som Dr D vet om. Sedan åt jag 7keto, dvitamin, rosenrot, folsyra etc. en tid innan.  

Varför inte prova exakt den metoden då du fick bäst resultat. Då du började på 225 sänkte och höjde igen.  Då gick det ju ganska bra. Verkar inte som Menopur är din medicin. Det gick bättre med GonalF.

Jag har bara testat Puregon förut. Jag fick fina 4 celliga ägg med bra poäng. Det var allt de tjatade om att jag fick fina ägg. Förutom mina IVFer på KS. Men under den perioden 2005-2006 var min syster sjuk i hjärntumör och dog 2006 och två månader senare insjuknade min mor i lungcancer och dog en tid efter IVFen 2007. Mormor dog också under denna tid. En stor del av min familj försvann på 14 mån 2006-2007. En fruktansvärd tid och jag tror det påverkade  mina resultat då.
  • callimero
    Lully Hill skrev 2011-11-06 18:35:11 följande:
    Jag började med 5 mg Pred ca drygt en månad innan sprutstart. Det gjorde jag på egen hand, för jag hade läst att NK cellerna kan angripa äggen i äggstockarna och att man kunde få bättre äggresultat med immunbehandling. Det är inget som Dr D vet om. Sedan åt jag 7keto, dvitamin, rosenrot, folsyra etc. en tid innan.  

Varför inte prova exakt den metoden då du fick bäst resultat. Då du började på 225 sänkte och höjde igen.  Då gick det ju ganska bra. Verkar inte som Menopur är din medicin. Det gick bättre med GonalF.

Jag har bara testat Puregon förut. Jag fick fina 4 celliga ägg med bra poäng. Det var allt de tjatade om att jag fick fina ägg. Förutom mina IVFer på KS. Men under den perioden 2005-2006 var min syster sjuk i hjärntumör och dog 2006 och två månader senare insjuknade min mor i lungcancer och dog en tid efter IVFen 2007. Mormor dog också under denna tid. En stor del av min familj försvann på 14 mån 2006-2007. En fruktansvärd tid och jag tror det påverkade  mina resultat då.
    Hm intressant med längre behandling med Pred. Nu har jag ingen konstaterad immunologisk faktor, förutom att jag haft svår astma upp till sen 20-årsålder. Men funderar på att börja ta Pred redan nu.

Den gången med 225 fick vi ok embryon, men inte lika bra som efter byte till Menopur. De har varit fullpoängare då några gånger. Men det är svårt att dra några vettiga slutsatser. Jag har haft allt från 1 till 6 ägg med samma dos och upplägg. Sen vet vi inte hur spermierna kanske har inverkat.

Fy sjutton vilken kämpig tid du gick igenom Lully. Jag har också haft några riktigt svåra livskriser under perioder av försök. Vem vet hur det kan ha påverkat? Jag har fått fler ägg då jag kunnat vara någorlunda lugn och trygg. Men tyvärr har det inte fungerat ändå. Vi fick ett svagt plus i januari men det försvann tyvärr. Det var med 450 Fostimon.
  • myran6801

Kalimero & Lully, mitt inlägg försvann konstigt! Hur har ni det tjejer?
    Vilken tuff period du hade Lully när så många nära och kära drabbades Gråter Jag har själv gått igenom några jobbiga perioder i livet och det tär både psykiskt och fysiskt. Det är en av anledningarna till att jag tror jag skjutit på barntillverkningen tills alldeles för sent. Har helt enkelt inte orkat.
    Vi har varit på landet i helgen vilket var helt underbart skönt. Min mens har dock varit konstig denna gång, har bara småskvätt och aldrig kommit igång på riktigt. Så har det aldrig varit tidigare. Tog testet som CFC skickade med i lördags och det visade såklart jätte minus. Min man och jag har inte hunnit prata om hur vi ska gå vidare och om vi orkar gå vidare. Tänkte skriva ihop lite frågor till CFC och be om ett uppföljningssamtal med Svend. Har ni kloka vänner några tips på frågor ni tycker jag ska ta upp. Jag är lite tveksam till deras förra rekommendation 450 Menopur för resultatet blev ju katastrofalt. Tycker det är synd att inte klinikerna tror på teorin att kolla om cykeln verkligen är lämpad för IVF. Jag tycker det låter rimligt.
    Sköt om er kära vänner!{#emotions_dlg.flower}Hjärta

• callimero

Myran, kanske crash kan vara bra för dig som har kortare cykel ändå?

Vad har du haft för upplägg på dina förra behandlingar? Preparat och dos?

Min mens har blivit allt sparsammare och jag funderar på om det bara är alla behandlingar eller åldersrelaterat. Nu har det varit full fart i två dygn drygt ivarjefall, tar första sprutan ikväll. Det får bli 375, kanske drar ner sen men vågar inte ta lägre denna gång. Hade gärna kollat detta med FSH innan men nu är det bara att tuta och köra.

Jag har också skjutit på barnaskaffandet pga tråkiga händelser i livet. Men just då gick det bara inte. Sen blev det tidsmässigt kniven mot strupen och det var bara att försöka börja ta tag i det. Ibland önskar jag jag varit "slarvigare" och bara kört på. Men men, nu är det som det är.

• Lully Hill

Tack Myran, allt väl! Än så länge håller pluset. Vi får se i morgon. Jag tar en dag i taget! Det låter skönt med en helg o tänka på annat och inte ens prata görabarnprojekt. Man måste få ha det så ibland! Fråga Svend om Crash IVF. Kanske är nått för dig om du har kortare cykel. Berätta också om förändrad mens. Jag tror det kan ha att göra med låg Progesteronnivå i blodet eller nått. Det är viktigt att de får alla fakta. Lycka till med samtalet!

Jag vet inte vad som är rätt, köra på i tuffa perioder i livet kan vara bortkastade pengar också. Då kanske oddsen ändå blir bättre när man mår bra även om man är lite äldre. Jag kan nu i efterhand säga att iallafall IVFen 2007 när mamma var så sjuk var bortkastad. Jag var egentligen helt slut och under isen men höll mig på benen för mammas skull då. Sedan höll jag på att bli för gammal för landstinget så jag körde på.

Kalimero, Låter bra att du kör nu 375. Jag velade också fram o tillbaka men beslöt att göra som CFC sa. Jag kollade inte heller FSH. Lycka till nu vännen! Jag håller tummarna!

Kramar

Svar på tråden 45 år och planerar IVF