• Dancia

Juni-barn

Precis kommit hem efter att ha besökt min vän som fick en son för ett par veckor sen. Det var så mysigt att få gosa och lukta på en så liten bebis :). Blev dock lite avskräckt av att se hur stora bröst hon fått ´(jag hade enorma förra graviditeten och även efter så jag gjorde en bröstförminskning). Jag har nu varit nöjd med mina bröst i snart ett år men de börjar redan växa och jag är rädd att de kommer bli lika stora igen. Det jobbigaste med så stora bröst är att det är så svårt att hitta BH:ar och man har ont i rygg, böstkorg och det är tungt att andas, dessutom mycket jobbigare att träna :(.

Däremot blev jag mest entusiastisk när vi pratade förlossning :). Jag fullkomligt älskar att prata förlossningar. Jag kommer nästan ihåg hur ont det gör, men mest kommer jag ihåg den fantastiska känslan när barnet har kommit och det första dygnet efter, det är magiskt :). Börjar redan längta till förlossningen :).

• Dancia
    josenoah: Fy för magsjuka mitt i allt :(. Det är bara du som blir slö och dålig, bebisen får precis vad den bhöver ändå :). Förhoppningvis mår du mycket bättre redan imorgon och då är det bra att börja med mariekex och avslagen cola med liiite salt i för att öka vätskan i kroppen igen, det kan du börja med redan ikväll om du känner för det.

liljan o loppan: Vad skönt att du fick det kollat och att det inte handlade om en infektion eller liknande :). Och vad är det för trams av läkaren att säga att man inte kan känna rörelser i v.15?? Jag började känna i v.15 med första barnet och var säker på det i v.16. När jag väntade andra så var jag säker på att jag kände fosterrörelser i v.14 och hade känt det några dagar innan också. Det där är ju väldigt individuellt.
  • Dancia

Hej alla mina gravida vänner ;).
    Så roligt att jag hade flera sidor att läsa igenom idag, skriv på :D.
    Jag har inte köpt några mammakläder än. Går mest i mjuka leggings och tunikor eller långa linnen så det sitter mjukt och bekvämt ändå :). Däremot tror jag att man får köpa en och annan mamma klänning/linne/kjol till sommaren när magen kommer vara som störst :). Har dock ett par stora mjukisbyxor sedan mina tidigare graviditeter som jag redan tycker om att krypa in i på kvällarna :).

Igår var jag i full gång med lussebullsbak i flera timmar. På kvällen efter att barnen lagt sig vid 7 var jag så trött att jag kände mig nästintill förlamad. Låg helt pladask på soffan och orkade inte ens gå in på datorn som jag brukar göra de flesta kvällar när det är tyst och lugnt här hemma ;).

Var hos läkaren idag och fick en förlängd sjukskrivning en vecka till. Illamåendet har fortfarande inte gett med sig, hoppas att det lugnar síg om ett par veckor som det gjorde med dottern.
    Min läkare skickade en förfrågan  till sjukhudet om jag kan få göra ett KUB test. Hoppas att jag hinner. Hur lång tid har det tagit för er att få en tid till det? Jag är i v.11+4 idag så jag har väl ca 2 veckor till på mig?

• Dancia
    RocketQueen skrev 2011-12-08 13:24:56 följande:
    Dancia: Man kan göra kub fram till 13+6 så då har du tid på dig
    vad bra, då har jag 2 veckor till på mig, får se vad svaret blir från sjukhuset :)
  • Dancia
    M karl skrev 2011-12-08 19:16:06 följande:
    Jag är i v.15 nu och jag har inte gått upp ett enda kilo än. Många andra verkar få dessa härliga gravidmagar ganska snabbt. Har 3v kvar till RUL. Ska man vara orolig att liten inte växer där inne?
    När jag väntade första barnet så tog det väldigt lång tid för magen att komma, det finns till och med de som fortfarande har platta magar vid RUL och blir helt chockade när de ser en fullt utvecklad bebis där inne :). Du kan ha en bakåtlutad livmoder och då tar det längre tid innan magen börjar puta.
  • Dancia

Sweet life: Jag tror också att han bara behöver tid och när du inte pressar honom så verkar han ju mjukna och tänka på dig och ditt mående, tycker det är jättegulligt att han tänkte på mat till dig :). Håller tummarna för att han snart känner sig redo för detta.

busbus: Fy vad tråkigt :(. Hoppas att allt löser sig med boende och hur ni ska berätta för barnen och allt. Det positiva i detta är att du slipper leva med en man som får dig att känna att du gjort något dumt mot honom och slippa ha någon som drar ner dig helatiden. Hoppas att du iallafall kan fokusera på din graviditet och ta hand om dig.

• Dancia

Vad många vi är som fortfarande mår illa. Själv har jag haft en graviditet med illamående och kräkningar fram till v.34 ungeffär, och en graviditet där illamåendet började avta i v.13. Hoppas att denna graviditeten blir som den senaste.

Vill inte ha en för liten bebis denna gången, när jag kräkte fram till v.34 gick jag bara upp knappa 4 kg och födde en son på 2755 gr och det blev problem med amningen och vi fick ligga inne länge då han skulle sola bort gulsoten. Andra barnet vägde precis lagom  3480 gr och var mycket piggare och kunde amma direkt så allt kändes mycket lugnare och mer harmoniskt efter förlossningen.

Känns lite jobbigt att läkarna håller på att utreda mitt hjärta samtidigt som jag är gravid :(. Vill ju egentligen bara fokusera på graviditete och BM besöken som jag gjort de andra graviditeterna. Ska ta ämnesomsättningsprov nästa vecka och kolla puls o.s.v. Snart får jag en kallelse då jag ska göra arbets EKG och få med en apparat hem som jag ska kolla pulsen på i 2 veckor. Började denna utredningen i början av september och känns som vi inte kommit halvvägs än. Dessutom kan jag inte ta hjärtmedicinerna som jag började med innan graviditeten.

Mitt i allt så har vi precis fått veta att min mans insjuknande för några veckor sedan kan ha varit ett skov som man får när man har MS. Hans ryggmärgspover visade att han hade en inflammation i nervsystemet. Om 4 månader ska han tillbaka och göra en ny MR för att se om de kan hitta ärrbildningar på nerverna. Får han ett till skov så kan de sätta diagnosen direkt. Det kan dock ta flera år innan han kan få en diagnos om det tar lång tid för sjukdomen att utveckla sig.

Min man fick en fråga av en kollega på jobbet om vi verkligen skulle behålla detta barnet om det visar sig att han har MS, kändes inte alls kul att höra att någon hade tänk så :(.

Blev ett väldigt långt inlägg, kanske inte är alla som orkade läsa men är glad för er som lyssnar :)

• Dancia
    Kajsa9001 skrev 2011-12-09 16:09:19 följande:
    Vill bara komma in här brukar inte skriva här så ofta, men känner för att skriva till dig när jag läser att din man kanske har MS.

Min mamma fick MS för tolv år sen och vän till mig för 7år sen..båda dem två lever helt normalt idag utan mediciner, och får skov några gånger om året som ter sig som att inte kunde se på ena ögat eller inte kunna lyfta en hand..båda dem påstår att det är en lätt sjukdom, fast jag vet ju att det finns dem som har ett annat händelseförlopp där sjukdommen blir värre.. båda dem två vägrade låta sig bli sjuka på riktigt, och låtsade om att dem inte hade sjukdommen och började istället jobba direkt efter diagnosen, och en idag som t.ex med min mamma då så vet ingen att hon har sjukdommen, då det inte märks..hoppas du fick lite stöd i detta, och kan lugna dig med att det absolut inte är alla som lider av sjukdommen.
    Tack för dina ord :). Jag har läst en hel del och förstått att sjukdomen kan yttra sig väldigt olika. Vissa kan få väldigt jobbiga handikapp men vissa kan leva helt normala liv :). Skönt att höra att du känner 2 personer som inte mår dåligt av sjukdomen :). Vad jag har läst så kan det ha stor betydelse när man börjar med bromsmedicin hur resten av sjukdomsbilden kan bli. Därför hoppas jag att om han nu har MS att han får en diagnos så fort som möjligt så han kan börja med medicin. Han är bara 25 nu så han har ju bra förutsättningar att bromsa det tidigt isf. Men enligt läkarna så kan det ju dröja flera år innan en diagnos.
  • Dancia
    Pinkflower880 skrev 2011-12-09 19:29:55 följande:
    Dancia: åh, hoppas allt går bra med din man. Tycker dock det där med att behålla barnet eller inte var en högst onödig och okänslig kommentar...
    Tack så mycket :).
    Ja jag blev nästan lite knäckt, tyckte det var en väldigt ogenomtänkt och okänslig fråga.
  • Dancia

jjohansson: Har du någon feber? Tänker på om det kan röra sig om någon sorts infektion? i vilket fall som helst så ska du ringa in när du har ont och färgade flytningar så de kan undersöka dig. T'änker på dig

Svar på tråden Juni-barn