• Dancia

Juni-barn

Sweet life skrev 2011-11-18 09:39:13 följande:
    Behöver typ hjälp med att komma på en otroligt bra ursäkt för att jag inte dricker en droppe på syskonens julborskryss om 2 veckor.. Jag är nämligen den i familjen som brukar bli pruttfullast i vanliga fall...

Jag kommer vara 12+6-13+0 och vill inget berätta för mina syskon då dem kommer bli så asförbannade eftersom dem anser att jag redan förstört min exmans liv genom att skilja mig från honom. Dem tycker alltså bättre om honom än sin egen syster.... Så jag vill inte förstöra kryssningen med en oplanerad graviditet som jag valt att fullfölja...

Penicilin tricket kommer inte funka då dem vet att det inte finns några problem med att dricka samtidigt. Så lättlurade är dem inte....

Jag skyllde på magkatarr och en medicin mot hjärtklappningar i början, var inga problem :)
  • Dancia

jjohansson: Usch, lider med dig. Förstår att det är riktigt jobbigt att gå igenom nu men det positiva är att det är någonting som de kan hjälpa henne med och hoppas att operationen gör att hon kommer bli bra i benet :). all styrka och massa kramar till er!

• Dancia
    JennieJ skrev 2011-11-20 10:27:54 följande:
    Efter en 9 timmars lång operation och jobbig natt så ligger jag och min dotter i var sin säng och kollar lejonkungen och mätta efter frukosten vi precis ätit. Så nu kan man andas ut och en av mina livsjobbigaste dag är förbi så nu väntar rehabilitering och få henne tillbaka till livet. Hoppas ni alla mår bra och här går man snart in i vecka 12 och känner förtillfället inte många symtom men kan ha mycket med allt som hänt här tror jag?
    Skönt att det är över och ta det nu lugnt och fokusera på dotterns tillfrisknande :).

Nu när du är i v.12 så kan symtomen fullt normalt börja avta och det kan även bero på att du inte riktigt haft tid att känna efter :) 
  • Dancia

En fråga till er tjejer...

Jag är i v.9+0 och har sedan en vecka tillbaka kunnat känna livmodern ovanför blygdbeten. Nu känner jag den väldigt tydligt och jag tycker att den växer väldigt fort i förhållande till informationen jag läst att man brukar kunna känna lovmoderns kant i v.11.
    Tillsammans med detta har jag oftare ont i form av kramper likt mensvärk. Min fråga är om ni vet att det kan vara normalt att livmodern kan kännas så tydligt redan i v.9? Jag väntar tredje barnet.

Är det någon av er som känner livmodern? Vilken vecka är ni i?    

• Dancia
    Nangijala skrev 2011-11-21 12:25:27 följande:
    Hej!
    Jag sitter fullt upp med c-uppsats, blödningen har lugnat ner sig men jag ska åka in i eftermiddag, vid 16 tiden! Ringe även BM och de sa det gamla vanliga om att det så normalt och hejsansvejsan! Men jag kommer ju inte att kunna vänta i månader på att se att allt är okej! De sa att ajg kunde ringa gyn men eftersom att det är så tidigt så trodde hon inte att jag skulle få komma in på en undersökning.. Är det kvinnokliniken man ringer?

Ring gynakuten, ring nu så du kan få en tid i eftermiddag. De har tagit in mig alla graviditeter när jag haft blödningar/ och eller smärtor.
  • Dancia

Tack för era svar om livmoderns storlek :).

Jag ringde Gynakuten i förmiddags för att rådfråga någon som kan. Kunde inte ringa min BM som inte finns på plats förrän på onsdag. Jag kände mig så orolig för att jag kanske kunde ha en infkektion som gjorde att livmodern var svullen och därför känns så tydligt, och att det kunde vara därför jag har så mycket molvärk.

Men hon lugnade mig med att som omföderska, särskilt nu tredje gången är det mycket möjligt att livmodern växer mycket snabbare och har alltså kommit upp ur bäckenet tidigare än vad den gör första gången. Och molvärken är mest troligt vanlig växtvärk och det kan ju göra väldigt ont emellanåt.

Om man har en infektion så brukar det göra ont om man trycker på livmodern, och det gör det inte på mig, man brukar få lite feber, jag har ingen feber, och det gör oftast så ont att man absolut inte står ut, och så ont gör det inte :). Så med hennes ord känner jag mig lite lugnare igen.        

• Dancia
    Sweet life skrev 2011-11-23 09:21:04 följande:
    ÄCKELVARNING!!!!

Idag upptäckte jag att jag har gula flytningar, vilket jag inte brukar ha i vanliga fall. Dem brukar vara vita. Det luktar inte illa och jag har inte ont eller kliar... Är det fler som har fått gula flytningar nu under grav?

Det är väldigt vanligt att underlivet kommer i obalans under graviditeten. Jag har lite äggvite konsistens på mina flytningar just nu och de är även liiite åt det gula hållet, men luktar inget konstigt alls. Så det är helt normalt, vilket ditt också verkar vara :). Luktar de konstigt och om underlivet kliar så kan man ha åkt på en svampinfektion.
  • Dancia

Konstig mage här också. Ena dagen jättehård i magen, andra riktigt lös. Sen kan det gå 4 dagar innan jag gör nummer 2 igen. Samtidigt illamående och magkatarr och kramper i tarmarna. Lite ÄCKELVARNING här också, är det någon mer än jag som haft slemmig avföring? Blev lite orolig för det idag faktiskt :-/.

• Dancia
    jjohansson: Vad skönt att ni fått komma hem och vad duktig din lilla tjej är :).

liljan och loppan: jag tycker det låter lite sent faktiskt. Jag har min inskrivning på onsdag då jag är i v.10+3 och det tyckte jag var sent :P.

Hur många av er har fått tid till RUL? Ser att några redan fått och jag får nog vänta till slutet av december eller början av januari innan jag får min tid skickad till brevlådan, brukar ske i v.16 ca.  

• Dancia

Hej allihopa! Vad härligt för er som kommit förbi eller gått in i v. 12 :).

Samtidigt som jag tycker tiden går sakta så går den ändå fort. Imorgon går jag in i v.11 och jag känner mig fortfarande väldigt gravid med illamående, väldigt ömma bröst och trötthet som heter duga. Molvärken kommer och går och kan göra lite jobbigt ont emellanåt.

Samtidigt som jag känner mig lugn så känner jag mig ändå stundvis orolig. Kan fortfarande inte riktigt förstå hur jag kan känna livmodern så tydligt en bit ovanför blygdbenet nu. Redan i v.9 kunde jag känna den precis ovanför blygdbenet och kanten fortsätter växa sig uppåt för fullt.

Nu kan jag till och med känna livmodern när jag står upp. Jag ska be BM känna på min livmodern på onsdag på inskrivningen och se vad hon tycker. Om det är normalt att livmodern kan vara så stor redan för att det är 3:e gången nu, eller o det finns en risk för att det är 2 där inne eller om det kan vara något fel? Jag hoppas innerligt på det första.     

Svar på tråden Juni-barn