PIO skrev 2011-12-15 14:00:07 följande:
Hej på er tjejer :) ujuj va ni skriver hinner inte med.
Någon som har sammandragningar än?? Ja är i v 14+5 idag och i morse fick ja en sammandragning. Hela livmodern kändes som sen blev alldeles runt o hård. Blir lite orolig att de är för tidigt med sammandragningar. Kommer inte ihåg hur tidigt ja fick de me sonen. Kommer bara ihåg att ja hade kraftiga sammandragningar en vecka innan han föddes. Alltså i v 23. Blir så orolig att något inte är som de ska.
Jag har också tidiga sammandragningar, är i v.13. De började i v.14 med dottern och hon föddes fullgången. De kunde inte förklara mina sammandragningar med dottern mer än att jag verkar ha en väldigt känslig livmode., Men tappen har inte blivit påverkad så det har varit lugnande.
Med sonen berodde sammandragningarna på en kraftig UVI som jag inte kände av på annat sätt än att jag hade ont i magen, så jag fick rejäla värkar i v.26 och fick ligga inne en natt och få flera bricanylsprutor, sen fick jag äta antibiotika fram till förlossningen i v.38.
Så nu lämnar jag regelbundna urinodlingar för att hålla koll på ev. UVI.
Huruvida sammandragningarna är ofarliga eller ej beror på anledningen och framförallt om de påverkar tappen. Vet de varför du födde sonen så tidigt? Jag tycker absolut att du ska ringa din BM om dina sammandragningar så de kan hålla nog koll på dig med tanke på din förra graviditet. Man vill ju att bebisen ska stanna där inne så länge det går. Och så ska du nog ta det så lugnt du bara kan för att lugna livmodern från att dra ihop sig.