IdaElinLivia040611 skrev 2012-01-20 11:34:26 följande:
Jag har haft två snabba vaginala förlossningar och ett akut snitt men i vaket tillstånd och jag skulle aldrig aldrig välja ett snitt. Fy satan va jobbigt det är efteråt första 3 dagarna. Nä vaginalt e bäst för mig. Sprack ganska mycket med första som vägde 4,2 och dessutom kom ut med en knuten näve som stålmannen typ så huvudomfånget blev ännu större. Med andra sprack jag ingenting. Men jag hade inga stora problem efter med första. Hon föddes på kvällen och vi åkte hem dagen efter vid 12 och jag kommer ihåg att jag promenerade till affären och så direkt. Klart första toabesöket e apläskigt efteråt, man vet ju inte hur ont det ska göra men det brukar gå bra. Vid snittet däremot var det hemskt.
Men alla har ju olika erfarenheter och om jag hade sprukit baktill så hade jag kanske inte kännt samma sak.
Skruttens mamma: Hur har du det nu då, e allt återställt. Sex å så tog det lång tid innan det kändes bra igen???
Efter drygt ett halvår efter kändes det väl som normalt igen och hade inge bekymmer. Men nu när jag blivit gravid igen så spänner det när jag sitter på toa för länge och gör nästan ont. Vet inte varför det blivit så nu igen när jag var bra innan, kanske har nåt med hormonerna att göra.
Det ser ju absolut inte likadant ut därnere och jag är betydligt slappare/öppnare men sex går bra och det är skönt och det fungerar bra för oss båda. Efter 3-4 veckor efter förlossningen provade vi att ha sex och det gick fast det var inte skönt, så vi väntade ett tag till och sen var det väl fortfarande inte skönt men gjorde inte ont. Jag fick lära mig att ha det skönt igen eller hur jag ska uttrycka mig. Det som fortfarande kan göra ont är när maken ibland oavsiktligt kommer åt skiljeväggen mellan slidan och analen ibland. Den skiljeväggen är fortfarande öm och betydligt tunnare än förut, men det är ju inte konstigt med tanke på att den är återkonstruerad.
Pga alla stygn så fick jag inte trycka på när jag skulle gå på toa för nr 2 vilket resulterade i en fruktansvärd förstoppning. Kom även mycket koagulerat blod i rejäla klumpar efteråt. Kunde inte sitta ner utan flera kuddar under mig och första promenaden till butiken i närheten kunde jag göra efter kanske 1-2 veckor.