Inlägg från: Havsjungfrun |Visa alla inlägg
  • Havsjungfrun

När jag väntade barn nr. 2 fick jag ett åderbråck som var mycket irriterande på insidan av ena yttre blygdläppen. Hade kanske 1,5 månad kvar till BF då. Visste att det ju lär komma tillbaka den här gången också men inte redan i v. 16, trycker rejält i det redan så det här blir mer än spännande :(
    Är förövrigt förundrad över hur extremt mycket mer känslig jag är när vi har sex, bara sååå intensivt och häftigt :)

• Havsjungfrun
    Sweet life skrev 2011-12-19 08:20:09 följande:
    På hemmafronten inget nytt... Det är mitt standardsvar när folk frågar just nu.
    I helgen spenderade jag en heldag med min "bror", min bästa vän sen dagis som är gift med 3 barn... Han vart helt förskräckt när jag berättade hur jag har det och han förklarade för mig att jag inte behöver en idiot som min sambo i mitt liv.

Jag har insett vilket enormt socialt nätverk jag har och som när det krisar verkligen fungerar. Efter att han släppt av mig hemma tog det max 5 minuter innan min telefon började ringa som tokig och det var alla fina vänner som ville tala om att dem ställer upp för mig till 1000% oavsett vad sambon väljer att göra. Allt ifrån att följa med på ultraljud, till att bygga spjälsäng och coacha mig på förlossningen och ta ut de 10 "pappadagar" för att hjälpa mig första tiden. Jag insåg snabbt att det är dumt att inte låta sina vänner få ta del av hur det verkligen är och att det här inte är nått att skämmas över, inte från min sida iallafall...

Nu har även jag nånstans att fira jul. Finaste "bror" med familj tar in mig i sin famn och låter mig fira jul med hans stora familj.. Som hans underbara fru sa "en person mer eller mindre när vi är 25 redan gör ingen skillnad"...

Livet känns lite lättare ett tag igen och jag håller iaf huvudet ovanför ytan och andas så mycket jag kan....
    Vad underbart att läsa!!! Hoppas att allt känns lite lättare nu!
    Nangijala skrev 2011-12-19 09:52:28 följande:
    Nu har jag fått ett jobb! Helt överlycklig.. kruxet är dock att jag var tvungen att vara godkänd i alla kurser innan jag börjar. Har en omtenta som ligger den 16 januari vilket är första arbetsdagen :( Ska prata med högskolan idag och se om de inte kan lägga tentan tidigare. Ett fel på tentan :( Så typiskt!
    Grattis till jobbet! Tentan går säkert bra den också!
    PIO skrev 2011-12-18 22:39:46 följande:
    Havsjungfrun- usch de lät inte kul med åderbråck "där nere". O som du säger redan nu. Däremot lät de bättre med känsligheten ang sex.
    Vi har sexförbud så själv har ja inte fått känt på om det har blivit bättre lr sämre när ja är gravid. Just nu är sex det sista ja tänker på. Stackars karln i huset. Haha han är liiite mer frustrerad över förbudet än vad ja är. Men men sånt är livet. De är smällar man får ta :) huvudsaken är ju att bebis i magen mår bra. Ne nu ska ja ta o krypa ner i sängen o sova. Imorgon ska de sista julklapparna inhandlas. Bäst att komma iväg i tid för ja lär ju inte va ensam i affärerna. Phuuu! Go natt på er :)
    Allt för bebisens bästa är ju vad som gäller hela tiden!!!

• Havsjungfrun
    LillaGrynet skrev 2011-12-19 14:40:14 följande:
    Hej alla! Min telefon bara dog förra veckan så har inte kunnat gå ut här o läsa förrän nu.. Jösses va mycket ni har skrivit:-O Jag var hos läkarn i tors förra veckan o blev sjukskriven på 50% i 3 veckor pga blödningar, illamående, trötthet och att jag inte fixar dem långa 12 timmars passen vi har o framförallt inte nattpassen då jag får kämpa för att hålla mig vaken. Vilket inte alltid går så förra v somna jag till på jobbet Men så fick jag såna skuldkänslor för att min chef påpeka att jag varit borta mkt o det gör att personen jag arbetar hos känner sig otrygg för att det kommer så många olika vikarier.. Så jag tänkte bara för det kämpat på och jobbat min heltid i skippa sjukskrivningen.. Men fundera under helgen o det känns inte som mitt problem med olika personal utan upp till min chef.. Min hälsa måste ju gå före.. För visst sjukskriver inte en läkare om det inte finns skäl till det?! Usch känner mig som värsta boven som ska vara sjukskriven:(
    Så ska du absolut inte känna. Jag har/varit sjukskriven 50-100% fr.o.m. v. 7 tills nu, v. 17 och eftersom jag är lärare vet jag att det ställer till det men mår jag inte bra så gör jag inte. Man måste sätta bebisen i centrum och så är det chefens problem att fixa resten. Kram
  • Havsjungfrun
    RocketQueen skrev 2011-12-19 10:57:21 följande:
    Jag är i v.17 nu och undrar om inte det är bebisen jag känner. Jag kände det första gången förra veckan och idag och igår jag jag känt det flera gånger. Det liksom nästan ilar till långt ner i magen och känns nästan som en liten boll som rullar där inne. Eller nåt, helt omöjligt att förklara iaf haha! Men när man inte vet hur det ska kännas är det ju helt omöjligt att veta vad man känner.
    Är första dagen i v. 17 och längtar så efter att få känna bebisen. Är ju barn nr. 3 för min del så jag bör ju känna igen det. Kände de andra två i v. 17-18 så det börjar ju bli dags nu.   
  • Havsjungfrun
    emma78 skrev 2011-12-20 08:17:32 följande:

känner mig så ledsen och nedstämd just nu....
    Var hos barnmorskan igår för att prata lite om mina sammandragningar (som inte har blivit ett dugg bättre).Grjen är att hon nonchar mig totalt!! Hon sa åt mig att gå hem å äta alvedon?! Jag vaknar på nätterna av sammandragningar!!Hon kollade verken hjärtljud eller tappen eller nånting annat förutom urinen.
    Saken är ju den att jag var stillasittande fr v 16 förra grav,öppen två cm från v 20 och nu är jag i 14+4....TOM min make som var med sa efteråt att det var det mest nonchalanta han varit med om!
    Jag pratade med KK i fredags och dom sa att min barnmorska skulle ge mig en läkartid DIREKT (han kommer till min ort idag) men det kunde hon inte! Det var fullbokat,hon ringer om det kommer nått återbud!
    På jobbet börjar både gäster och personal bli orolig för mig när dom ser att jag har ont och kämpar....Jag har ju inte det smidigaste jobbet heller....restaurangchef....jobbar ju en del oregelbundet,men framförallt så har vi bordservering på all mat!
    Har hört att min förra barnmorska jobbar i "grannkomunen",har man rätt att ringa upp henne och be om att få byta??eller måste man gå till den som finns på orten?     

Men himmel och pannkaka vad nonchalant!!! Du måste byta bm på stört! Ring din förra bm och hör efter, man ska ju få välja sin vård och det borde väl även gälla bm. Kram
  • Havsjungfrun
    emma78 skrev 2011-12-20 18:53:26 följande:
    Tack snälla ni för erat stöd!
    Jag fick en tid till läkaren idag ,som barnmorskan snällt uttryckte det: vi fick in dig med ett skohorn!Ska jag var Tacksam oxå?
    Kom till världens gulligaste läkare tack och lov!
    Han gjorde undersökning direkt,och tack och lov så såg allt bra ut!!!tappen hade inte kortats av,och det var inget mf på gång!Jättesvårt att säga varför jag får sd.....fick välja lite själv hur jag ville göra,sjukskriven eller fortsätta jobba och få hjälp med bricanyltabletter.Jag valde att fortsätta jobba,funkar det inte så är det bara att ringa så fixar dom sjukskrivning!Mitt krav var bara att dom hela tiden skulle ha mig under uppsikt! Så nu känns allt MYCKET  bättre.Men jag kommer att ta kontakt med mvc för att byta barnmorska!Fick veta att det finns en på orten som är toppen!
    Som lite "plåster på såren" fick jag ju oxså se min bebbe idag!!LYCKA<3     
    Vad skönt att höra att du fick träffa en bra läkare och att allt såg bra ut. Då blev det ju enkelt att byta för dig! Kram 
  • Havsjungfrun
    Dancia skrev 2011-12-21 10:15:34 följande:
    Jag har heller aldrig fått en fråga om våld. Tycker att de borde införa det överallt för det är bra att de frågar.

Lycka4: vilken härlig julklapp :). Jag har hjärtljuden med min angelsound sen 10+0. Är ett tag sen jag lyssnade så jag tänkte lyssna sen och då kan jag berätta var jag hittade hjärtljudet :). Innan har jag hittat det precis ovanför blygdbenet, väldigt långt ner mao. Det mysiga med as är också att man kan höra bebisen sparka och tumla runt där inne :). Sist fick min lilla hoppsan in en rejäl spark rakt mot dopplern :).
    Här screenade man även våld i förhållandet vid första inskrivningen. Det var relativt nytt tror jag, fanns inte med för 5 år sedan när jag väntade dottern. Jättebra tyckte min bm, även om personen ifråga inte talar om det på inskrivningen så vet hon att man kan ta upp det med bm när hon känner sig mogen för det. 
  • Havsjungfrun
    zenoble skrev 2011-12-22 09:14:48 följande:
    Jag med, ligger verkligen och vänder mig hela tiden. Igår natt låg jag säkert vaken 3 timmar mitt i natten helt klarvaken, inte vanligt för att vara mig. ´Hittar inget skön position med magen ..

Fanns det inte någon "gravidkudde" eller nåt som man kunde ha vid benen eller så?

En fråga  till.. hur mycket sd är ok att ha? Hade jätte mycket igår em/kväll varav ett par gjorde ont. Är ju i farten ganska mycket men kände aldrig något sånt med sonen. Jobbar ju inte ens än..
    Man kan använda en amningskudde eller stoppa en vanlig kudde mellan knäna. Själv somnar jag bara om jag ligger lframåtlutad på vänster sida med höger ben uppdraget ganska så mycket.
  • Havsjungfrun

jjohansson: Hoppas av hela mitt hjärta att det går bra för dig! Kram

Svar på tråden Juni-barn