Inlägg från: Havsjungfrun |Visa alla inlägg
  • Havsjungfrun

Juni-barn

gammelmamma skrev 2012-01-06 00:24:49 följande:
    Jag gick in i 18 idag och känner inget direkt. Har en kula som gör att jag inte kan ligga på mage men känner liksom inga rörelser så jag börjar bli lite orolig. Har varit det hela den här graviditeten. Det är mitt 5 e barn. MIn äldsta är 22 i år, sen har jag en på20 , en på 17 och en på 2.5. Efter 4an fick jag skrapa mig för att fostret var dött i magen vid ett tidigt u-ljud såjag är lite nervös. RUL är på onsdag så då hoppas jag på bra besked. Som ni försår så är jag gammal också så jag är även nervös för det. Även jag kände tidigare med de andra ( om jag minns rätt) 
    Jag har också tyckt att jag har känt lite och sent den här gången, nr. 3 i magen. När jag var på RUL igår visade det sig dock att moderkakan låg i framkant den här gången vilket den inte har gjort med de andra två. Den dämpar då rörelserna då att man inte känner lika tydligt. Kanske är så för dig med.  
  • Havsjungfrun
    Anne Lisa skrev 2012-01-06 17:00:41 följande:
    Hej alla!

Detta är ju en så aktiv och trevlig tråd Glad Spännande, kul och lärorikt att läsa vad alla skriver! Trist att vissa av oss mår dåligt av olika anledningar bara. Jag hoppas att alla ska få må bättre snart så vi kan njuta riktigt av att vara gravida!

Jag undrar om det är någon som har lust att diskutera eller dela med sig av bra träningstips under graviditeten. Hur tränar och håller ni igång trots trötthet, illamående, smärta och ökad vikt?
    Hittills har jag fortsatt jogga som jag brukar men tagit det i lite lugnare tempo. Jag känner dock ibland när jag springer att det sliter i jumskarna och nedre delen av magen. Dessutom har jag börjat få ont i knäna efter joggingpassen, har aldrig känt av det förut. Jag antar att det inte är någon fara eller vad tror ni? Någon som har erfarenhet från tidigare graviditeter, hur länge kan man springa? Borde jag träna något mer? Någon som har provat yoga som gravida, funderar på att börja?

Har varit och är helt passiv efter att illamående. Är glad om jag kommer ut på en promenad in emellan. Hade dock tänkt att se om det finns någon gravidyoga att gå på under våren, känns som en bra uppladdning inför förlossningen.
  • Havsjungfrun
    Anne Lisa skrev 2012-01-06 17:40:07 följande:
    Nej fy vad jobbigt för er gammelmamma och havsjungfrun! Jag har haft turen att må bra hittills och är verkligen tacksam för det. När man läser om alla gravidkrämpor inser man att det inte är alla förunnat med en smidig graviditet.
    Med de andra två har jag dock kunnat gå på vattengympa (nr. 1) och på pilates (nr. 2) så än har jag inte gett upp hoppet.
  • Havsjungfrun
    Anne Lisa skrev 2012-01-06 17:53:39 följande:
    Havsjungfrun: det låter bra! Vad tyckte du om vattengympa? Har hört att det ska vara skönt och väldigt bra för gravida.
    Jag tycker att det är rolig och bra träning, gick dock inte på någon gravid-variant utan fortsatte med den "vanliga".
  • Havsjungfrun
    MissFörstånd skrev 2012-01-07 11:18:33 följande:
    Igår kväll kände jag några tydliga buffar, skönt! Jag har inte känt så mycket innan eller ibland men man är ju aldrig riktigt beredd och så undrar man, var det där en spark och så kommer det ingen mer. Har nog en liten retsticka i magen .

Nu har jag precis tecknat en gravidförsäkring bas. Gäller för mig från v.10 och för barnet från v26. Tog gratisvarianten, vet inte om jag gjorde rätt eller fel. Tog hos länsförsäkringar då vi har alla andra försäkringar där så kändes det lättast.   
    Vet inte hur Länsförsäkringarnas basförsäkring är men på de bolag som jag jämfört tycker jag inte att basförsäkringen täcker nästan något men så är det ju också gratis. En av de som jag har tittat på gör att om man tecknar en barnförsäkring hos dem sedan så har de ingen "karrens" på 6 månader vad gäller uppkomna diagnoser eller skador. och det tycker vi är en trygghet. Har dock inte bestämt oss ännu, väntar på att få hem de fullständiga villkoren.
  • Havsjungfrun
    Sweet life skrev 2012-01-07 11:53:37 följande:
    Är i vecka 18 och har sen igår världens molvärk. Antar att det är för att det växer därinne, är det fler som känner/känt så?
    Hade också en massa molvärk för någon vecka eller två sedan, är i.v .19 nu. Kan inte komma ihåg att jag hade så med de andra två men så växte magen och väldigt mycket efter jul så det hänger väl ihop.
    MissFörstånd skrev 2012-01-07 11:48:34 följande:
    Ahh ok. Sambon är inte hemma nu utan jag tog en ändå men jag ska prata med honom. Antar att det aldrig är problem att uppgradera när det gäller att bolagen ska få pengar så det måste väl gå sen om man ändrar sig.
    Säkert inte! Och en gratis försäkring täcker väl förhoppningsvis mer än ingen alls...
  • Havsjungfrun

Mår inget alls vidare idag, illamåendet hänger över mig hela tiden. Igår mådde jag riktigt bra så det är frustrerande när det blir värre igen. Jobb igen på måndag och det gör väl knapast att det blir bättre, ska dessutom försöka att jobba heltid igen.

• Havsjungfrun
    JennieJ skrev 2012-01-07 15:38:19 följande:
    Hej måste bara dela med mig ett gammal gräl i släkten starta för 2 år sedan då min mormors syster dog och hennes sista år fick hon och jag lite mer kontakt efter att mormors bror dött. En väldigt lång och tråkigt historia iaf men snabbt så fick jag och denna kvinna lite mer kontakt då jag gav henne en soffa som vi inte skulle ha kvar och hon blev väldigt tacksam och berätta flitigt för släkt vilken fin människa jag var och hennes dotter och barn blev avundsjuka och starta ett jäkla bråk med mig och deras droppe var visst att jag kom till begravning. Skumt när tråkigt JO TACK tyckt de oxå många gånger. Men efter de iaf har de varit tyst och idag ringde ena dottern och bad om förlåtelse och berätta att hon var i 23 veckan och önskar kontakt och vänskap igen då hon hört att jag oxå är gravid och hon ville ha tillbaka vänskapen så vi kunde hålla ihop och njuta av detta tillsammans och klart är jag villig att ge de ett försök men väldigt förvånad att från ingenstans ringer hon och ber om ursäkt. Så hennes kille och hon kommer hit ikväll och ska äta lite och se film. Tänk vad ett liten bebis i magen kan få en att göra
  • Havsjungfrun
    gammelmamma skrev 2012-01-08 11:53:57 följande:
    MissFörstånd Vad snällt, vi har samma tankar om vagnen. Jag har kollat på filmerna och tycker vagnen ser bra ut. Det jag funderar på är om den  är liten och det här med babyskyddet. Till vår 2,5 åring hade vi bas till bilstolen och jag tyckte det var jättesmidigt men man kanske inte kan få allt;) Det är femte och absolut sista barnet så jag vill inte lägga alltför mycket pengar heller.
    En bas är ju guld värd! En gång bas alltid bas Glad
  • Havsjungfrun
    Sweet life skrev 2012-01-08 12:18:25 följande:
    Så sa en vän till mig också.. Sen insåg hon att med tre barn varav ett är över 13 och har kompisar med hem titt som tätt som ska skjutsas överallt och bara en bil så ångrade hon sig ganska snabbt eftersom basen alltid var tvungen att plockas bort om bebisen inte skulle med i bilen när syskonet och kompisar skulle köras runt... fyraåringens bilstol kunde hon ju lätt slänga ur bilen bara... Nu kör hon utan bas och känner att hon slängt flera tusenlappar i sjön.. På hennes inrådan blir det ingen bas här då vi har samma läge med tonårsbarn och kompisar...
    Man får väga för och nackdelar och se till hur man själv använder bilen förstås.
Svar på tråden Juni-barn