Inlägg från: IdaElinLivia040611 |Visa alla inlägg
  • IdaElinLivia040611

Juni-barn

PIO skrev 2012-03-20 12:06:17 följande:
    Va inne på veckans kontroll idag. Tappen har blivit kortare. Va 1,9 cm så nu måste ja ligga o vila så mycket ja bara kan. Usch blir orolig att den här bebisen kommer komma för tidigt. 28+0 imorgon. Skulle gärna vilja att den stanna till v 36 iaf.
    Min e också 1,9 nu. Men dom sa till mig att jag får röra mig i lägenheten och ta kortare promenader. Ska du bara ligga???
    Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Marcel Luca 120618
  • IdaElinLivia040611
    PIO skrev 2012-03-20 16:44:57 följande:
    IdaElinLivia- ne ja behöver inte ligga ner hela tiden men läkaren sa till mej att ja måste ta det lugnare. Allt eftersom veckorna har gått så har jag mer o mer börjat bete mej som vanligt igen men nu fick ja en påminnelse om att ja måste ta det lugnt. Hon sa till mej att vila så mycket som möjligt o hålla mej hemma o pyssla o sånt. Blev lite skrämd idag när tappen va kortare eftersom den hela tiden har varit oförändrad. Promenader sa hon inget om lät som att hon tyckte att ja skulle vila mest.
    Jasså va din tapp oxå 1,9. Har de sagt nått om att du kommer gå hela tiden ut? Min läkare säger inget om det men märkte på henne idag att hon tror bebisen kommer titta ut tidigare.
    Dom tror inte jag går hela vägen, förhoppningsvis till v 34 men inte mycket längre. Min progress e ju väldigt långsam men ju tyngre bebis blir så tror jag att det blir svårt att hålla hela vägen. Men å andra sidan finns det dom som e öppna och ändå klarar sig.

Har läst lite gamla trådar här om folk som haft påverkade tappar och som legat mycket hemma och dom flesta klarade sig hela vägen . Man brukar ju få börja leva lite mer som vanligt efter v 32. Jag e lite lugnare nu när jag kommit in i v 28 men kommer inte pusta ut förrens i v 30. Nu har jag ju en sån jävlig foglossning också så några långa promenader e ändå omöjligt. Trodde inte det kunde vara så här jobbigt, göra så här ont att vara gravid:( ABSOLUT SISTA!!!! Flört
  • IdaElinLivia040611
    PIO skrev 2012-03-20 17:45:55 följande:
    IdaElinLivia- okej. Ja vi har oxå som mål att komma till v 30. Går ju in i v 29 imorgon så ja hoppas få gå någon vecka till. Jag har ju ingen foglossning men ja tycker psykiskt att detta är skit jobbigt. Har längtat så efter att bli gravid o så har man fått legat på sofflocket sen v 12 lixom. Inget man direkt räknade med. Men men va gör man inte för bebisens skull :) här blir det inte fler barn. Två räcker gott o väl :) kommer inte orka gå igenom den här ständiga oron igen. Alla säger att ja kommer glömma det men de tror ja faktiskt inte att ja kommer göra.
    Åå de kliar i fingrarna på mej. Vill hjälpa gubben att tapetsera o göra fint i bebisrummet men men ja får se på när han gör fint :)
    Vill också göra så mycket men det blir till att fixa när bebis e ute. Nu e det här  4:e och fler barn hinner jag nte med. Äldsta e ju bara 7 år så allt måste ju få sin uppmärksamhet. Men jag vet att om jag skulle få en till så skulle det ju vara samma visa igen. Oro från v 18 typ när tappen började krångla. Och med neo färskt i minnet så kan jag inte glömma. Det e ju en annan sak nu när jag troligtvis går till vecka 32 minst, då blir det ju en kort tid på neo om allt går som det ska. Lungorna e ju fullt utvecklade mm. 
    Nej att föda barn i v 25 glömmer jag aldrig. 
  • IdaElinLivia040611
    PIO skrev 2012-03-20 21:09:14 följande:
    IdaElinLivia- håller med dej. Man kommer aldrig glömma hur de va att få barn så tidigt. Vår son har ju en cp skada som han fick pga den tidiga födseln så ja känner att två barn räcker. De e mycket jobb med sonen o de kommer ju inte bli lättare med en bebis oxå. Jag håller tummarna för oss att vi får gå över v 32 :)
    Idag blev vi så glada. Sonen är 5 1/2 år kan inte gå utan stöd men idag har han gått flera steg helt utan hjälp!!! Drömmen är ju att han ska kunna gå själv till sommaren så vi slipper lyfta så mycket på honom när vi även kommer få bära på bebis. Hela han lyste upp när han såg vad glada vi blev. Tänk vad skönt för honom om han skulle kunna gå till sommaren :) man blir så lycklig när man ser hans framsteg!
    Fick han blödningar i hjärnan eller vad var det som orsakade cp skadan? Går han på dagis? Hur pass omfattande är den, kan han prata, äta mm. Svara bara om du vill. Jag är bara nyfiken och vill veta vad som kan gå fel. Väntar ju en pojke nu och vet att dom inte klarar tidiga födslar lika bra som tjejer. I alla fall inte runt 24-25 veckan. Vi var enda paret med en tjej på neo när vi var där, alla andra hade fått pojkar och det var mycket krångel med dom både lungor infektioner och hjärnblödningar.

Gud va underbart att han tog några steg själv Hjärta 
  • IdaElinLivia040611
    PIO skrev 2012-03-21 08:29:05 följande:
    Inlagd på förlossningen inatt. Å ja e så trött på dessa turer. Fick värkar sent igår kväll som bara kom tätare o tätare. Var tionde min. Väl inne på förlossningen tog de ctg, och gav mej bricanyl spruta i benet. Efter ett tag lugna det ner sej men fick stanna över natten. Så nu ligger ja o väntar på ronden får vi se va doktorerna säger. Som sagt ja e så jäääädrans trött på det här. Vill ha juni nu!! Vill verkligen inte föda så här tidigt!!! Skönt iaf att de fick stopp på värkarna.
    Åh nej, hoppas hoppas att du klarar några veckor till......håller alla tummar jag har......{#emotions_dlg.flower}
  • IdaElinLivia040611
    JennieJ skrev 2012-03-21 12:14:37 följande:
    Då var man på väg till förlossningen :/ min tapp har minskat 3 cm och kraftiga sd så läkaren sa åt mig att direkt åka ditt!! Får se vad som nu händer?
    Neej men inte du också. Förbaskade bebbar å vara nyfikna på världen. Uppdatera gärna hur det går. Hur lång e tappen nu då??
    Knip knip knip!!!! 
  • IdaElinLivia040611
    PIO skrev 2012-03-21 14:35:30 följande:
    JennieJ- nej va e de du säger!! Håller tummarna för dej.

Jag blir kvar på förlossningen en natt till. Fick kortisonspruta för bebbens lungor idag o ska ha en till imorgon. Har fortfarande värk bak i ryggen o de moler i magen på mej. Sd kommer lite titt som tätt. Ååå lilla lilla bebis stanna kvar i min mage ett tag till!!

IdaElinLivia- ska svara på dina frågor men tar det en annan dag :) vi väntar ju en tjej nu så om hon tittar ut förtidigt så känns de ju lite bättre att tjejer är starkare :) har oxå hört det.
    Förstår att du inte orkar svara nu:)
    Men va skönt att du får sprutorna nu i alla fall. Dom diskuterade det men mig att om tappen förkortas ytterliggare på nästa kontroll så får jag troligtvis dom jag med. Hoppas bara att jag inte behöver ligga inne då.
    Lycka till Hjärta 
  • IdaElinLivia040611
    PojkarnasMamma85 skrev 2012-03-22 06:47:57 följande:
    Igår kväll fick jag ju ruskigt ont i ryggen som strålade ut i ben och mage. Under natten har jag varit tvungen att kissa ofta och har känt spänningar i mage och rygg men kunnat sova vidare. Men ju mer jag vaknar nu på morgonen så börjar det göra mer och mer ont igen, i typ ländryggen (heter det så...ovanför svanken typ) och sen strålar det ut i benen men och i nedre delen av magen känns det som mensvärk. Inte alls lika kraftigt som igår kväll, inte än i alla fall. Bör jag oroa mig eller är det bara "normalt"?
    Ring förlossningen och fråga vad dom tycker. Man ska vara lite vaksam på värk i rygg och mage. När jag frågade min BM på specmvc så sa hon att just kombinationen värk i ryggslut och mage kan vara ett tecken på att någonting e på g. Skadar ju inte att ringa. Antagligen e det bara foglossning eller ligaments smärtor men jag skulle ringa och höra i alla fall.

JennieJ och PIO: Tänker på er. 
  • IdaElinLivia040611
    PIO skrev 2012-03-22 10:20:12 följande:
    Hej på er. Ja ligger fortfarande inlagd. Har blivit flyttad till bb avdelningen. Har fortfarande sd/värkar lite titt som tätt. Inatt hade ja sån fruktansvärd molvärk i rygg o mage så då fick ja bricanylspruta igen o sen kontrollerade de tappen o den va oförändrad alltså ca 2 cm lång så de är ju skönt iaf. Äter bricanyl tabletter tre ggr om dagen o igår o idag har ja fått kortisonspruta för att snabba på bebisens lungor att mogna. Hur ska detta sluta :/ idag har ja iaf gått 4 veckor längre än med sonen. Är i v 28+1. Kommer inte få åka hem än iaf.

JennieJ- hur går det?? Blir så orolig för dej. Kraaam
    Bra att tappen fortfarande är 2 cm. Då verkar ju inte sammandragningarna och molvärken påverka så mycket, än så länge. Måste du ligga i strikt sängläge eller får du sitta å röra dig lite?
    Hoppas att du får komma hem snart med bebis kvar i magen. V 28+ är ju jätte bra ändå om någonting händer, det är väl att tiden på neo blir så lång dock. 

JennieJ: Hur går det för dig???? 
  • IdaElinLivia040611
    Tre Flickor skrev 2012-03-22 13:14:20 följande:
    Slemmisen gick i vecka 20 tror jag det var. Fick komma in och göra gyn för att kolla att jag inte börjat öppna mig. Vid nästa besök kontrollerades det om slemmisen återbildats vilket den inte gjort. I vecka 29 gjordes ännu en gynundersökning för att kontrollera om slemmisen och se om den återbildats vilket den hade gjort då.

Under förra graviditeten gjorde jag inga gynundersökningar alls men hade då inga besvär heller så det normala borde väl vara att man inte gör gynundersökningar om man inte behöver Glad 
    Va bra att den kan återbildas, jag skulle bli sjukt rädd om min gick. Huvusaken e väl att man inte börjar öppna sig. Jag har ju en kort tapp men den är tack och lov stängd än så länge. Hoppas att så förblir också till minst v 34.
Svar på tråden Juni-barn