Inlägg från: Nangijala |Visa alla inlägg
  • Nangijala

Juni-barn

Visst är det så att jag egentligen bara behöver få ett vikariat på ½år för att min mammapeng ska höjas?

• Nangijala
    Dancia skrev 2011-11-02 17:32:37 följande:
    Vad jag har förstått det som så ska det vara minst 8 månader, om jag inte minns fel så ska man ha jobbat minst 246 dagar, eller vara anställd på en tjänst som beräknas pågå i minst 246 dagar. När jag väntade mitt första barn fick jag ett vikariat på 14 månader. Så trots att jag blev sjukskriven tidigt i graviditeten och inte jobbade i mer än ca 3 månader sammanlagt så fick jag föräldrapenning baserad på den månadslönen.

Har du haft någon SGI innan?  
    Jag ringde och pratade med f-kassan och sa att jag är färdig ssk nu i januari och ska ha barn i juni, så sa de att jag behöver få ett vik på minst ½år, men behöver inte jobba så länge.. Men det kändes inte som att hon hade fullkoll!
    Vet inte om det är annorlunda för att jag pluggat, hade en SGI på 200 kr med dottern då jag jobbat liiet innan jag började plugga, med då var jag ju ung och hade ingen lön att skryta med precis därav den låga SGIn..
    Hade varit så skönt att få upp den denna gången!
  • Nangijala
    MissFörstånd skrev 2011-11-03 09:15:07 följande:
    SGI ligger vilande när du pluggar så du kan inte få lägre iaf, men om du inte får nått jobb eller vikariat så kommer du nog tyvärr ligga kvar på 200 kr.
    Jag hoppas verkligen att jag får ett jobb som sträcker sig över minst 6 månader! Tveksamt dock om nån vill anställa mig då jag bara kan jobba tills mitten av juni :(
    Barnet är inte planerat och det är inte ett bra tillfälle just nu heller, men att ta bort det bara för att vi egentligen hade tänkt  bli gravida i maj känns inte rätt, eller det är inte ens ett alternativ.. Men det känns väldigt pressat och stressigt just nu!
  • Nangijala
    Dancia skrev 2011-11-03 12:43:44 följande:
    Nangijala: Vet precis hur det är att bli gravid vid "fel" tillfälle. Jag ville ha ett fast jobb och även ha jobbat i 2-3 år innan 3:e barnet, men ödet ville något annat och precis som du säger, man kan inte ta bort ett barn bara för att det inte var riktigt perfekt timing.

Det är ju jättebra om det bara är 6 månader det gäller :), men förhoppningsvis kanske du får ett mammavik och de brukar ju vara över ett år så då kan du vara helt säker :). Om du känner att hon du pratade med inte verkade 100% säker på vad hon sa så hade jag nog ringt igen för att få klart besked :).

Berätta inte att du är gravid när du söker jobben om de inte specifikt frågar dig, men det får de heller inte göra. 

Jag tror att du lätt kommer hitta en anställning eller ett vik på minst 8 månader för de söker ssk som galningar just nu :). Önskar dig lycka till :). 
    Har sökt en 10 tjänster tror jag det bli sammalagt, många söker flera tjänster i samma annons, så jag hoppas att jag får något av dem! Men här i Borås söker de faktiskt inte så många som jag hade hoppats!
  • Nangijala
    Dancia skrev 2011-11-03 13:34:07 följande:
    Håller tummarna för att du får napp på någon utav dem :). Synd du inte bor här nere i skåne, här är det stor brist på ssk och det kommer ut ca 4 nya annonser varje dag bara i mitt lilla område :). Jag söker själv jobb och är lite besviken över att jag inte valde den utbildningen där det finns massor med jobb här :)
    Typsikt då ja :) Tror inte mannen är så sugen på att bli en skånepåg,  jag har nog med att hålla honom kvar såhär långt ner i landet (är från sthlm)!
    Plus att vi var och tittade på en 4:a igår, med flera meter i tak och öppen spis i vardagsrummet.. 7500 i hyra dock och får jag inget jobb så blir det lite tight...
  • Nangijala

Wihoo, ska på intervju den 15:e :) Visserligen på den tjänsten jag ville ha minst.. Hoppas att någon annan ringer innan dess! Men ändå, vilken sten som föll när det ringde!

• Nangijala
    stjärnfrukt skrev 2011-11-04 18:26:47 följande:
    Hej vänner!

Tack söta ni som höll tummarna för mig, för idag fick vi se det lilla livet!!
    Hjärtat bankade på, och den lill* sparkade en hel del, såg verkligen ut som en liten bebis!!!!!
    Trodde inte jag skulle fatta var nått var, men där ser man! Hade en ordentlig navelsträng också som man kunde se hur den pumpade, och ja, allt såg bra ut med fostervatten och så också.

Även pappa & prinsessan fick komma in och se bebisen! Fast först efter att bm kollade så allt såg bra ut, sen gick hon igenom allting igen. Känns jätteskönt!

Kramar & trevlig helg!
    Åh vad mysigt!! Skönt att allt såg bra ut!
  • Nangijala

Bor i Borås!

Igår slog illamåendet till ordentligt, vaknade av att jag mådde super illa och sprang in till toaletten.. men har inte kräkts än! Men det är nästan så att jag vill det för då mår man ju bättre en stund efteråt istället för att gå med det här dova illamåendet hela tiden! Inskrivning på onsdag :)

• Nangijala

UUUUSCH för detta illamående!! Är i v 8 nu och har slutpraktik på sjukhuset, är ju inte jättepigg och alert :( Förra gånge kräktes jag bara och sen var det bra tills nästa gång jag behövde kräkas.. men nu mår jag illa konstant! Kommer bli svårt att dölja det så länge till!

• Nangijala
    AAEV skrev 2011-11-11 12:36:01 följande:
    Åh vad roligt att ni också börjat prata namn. Här har vi en Alexander och en Eleonora, kungliga och långa! ;) Så nästa blir också nåt sånt, det lutar åt Wilhelm på pojksidan och Josefina,  eller Sigrid på flicksidan :)
    Eleonora gillar jag här hemma :) men mannen tycker inte om det lika mycket..
Svar på tråden Juni-barn