Inlägg från: Nangijala |Visa alla inlägg
  • Nangijala

Juni-barn

Ingen som vet hur mycket försäkringskassan kollar upp? Kan de till exempel ringa min BM och sådär, det borde ju vara sekretess men jag vet inte.. De kollar väl inte upp mig här osv? Sjukt nervös för min SGI...

• Nangijala
    Sweet life skrev 2011-12-19 18:41:32 följande:
    Vad är du orolig för? att den ska nollas?
    Nej snarare att den inte ska höjas... Jag hinner inte jobba 6 månader av mitt vik!
  • Nangijala
    Polarlantis skrev 2011-12-20 09:22:56 följande:
    Någon mer än jag som har total ekonomisk PANIK???
    har försörjt samon ett år och nu jobbar han och det är kanon! Vi har haft ett enormt otursår med MASSOR av utgifter på tänder och hundar och bilar, helt sjukt! Hoppas verklien att det är slut på det nu för besparingarna är inte stora.
    Allt hade varit ok om inte kronofogden hade vaknat till liv nu när sambon börjat jobba...vilket vi visste att dom skulle göra men ändå, hoppades på några månaders chans att lägga undan kr först. Det är ju inte ngn chock att han har skulder, det har vi ju vetat hela tiden men det är så sjukt trist nu att ta tag i samt att man måste ju spara kr för den lille också! Får total ångest! Sedan måste jag ju jobba så mkt som möjligt nu för att höja min peng...vet bara inte hur??!! SUCK! Bäst hade ju varit att ta ett vanligt lån och lösa skulden men då jag har en halvtidstjänst och står på alla andra lån så är det nog väldigt tveksamt att det går...  HJÄLP!
    Ja!! Vi flyttar till större lägenhet med högre hyra, jag hade sen innan bara några kr över lägsta på min SGI, Jag har fått ett vikariat nu men hinner inte jobba 6 månader, men när jag sökte jobbet hade jag ju som avsikt att göra det.. men tror att det måste vara från när man skriver på papper för att få höjd SGI?? Men jag får lösa det på nått sätt.. ljuga i värsta fall..
  • Nangijala
    Dancia skrev 2011-12-20 16:09:43 följande:
    Hur länge är vikariatet beräknat att fortsätta? Så länge vikariatet är beräknat att pågå i minst 260 eller 280 dagar (kommer inte ihåg vilket) så har du rätt till SGI efter den lönen oavsett hur länge du jobar :). När jag väntade första barnet fick jag ett mammavik på 14 månader och hann bara jobba i 3 månader innan jag blev sjukskriven och jag fick SGI baserad på den lönen :).
    Det beräknas pågå till den sista augusti så det blir väl knappt 200 dagar, så det hjälper ju inte så mycket :(
  • Nangijala
    Sweet life skrev 2011-12-20 16:15:55 följande:
    Ljuga går väl inte så lätt med tanke på att pappren ska fyllas i av arbetsgivaren om jag inte är helt ute och cyklar?
    Jag menar mer att jag kan säga att jag inte trodde jag var så långt gången utan att jag trodde jag skulle hinna jobba i 6 månader, nu hinner jag jobba i drygt 5 månader, så om jag hade varit 2-3 veckor kortare gången hade det inte varit några problem..
  • Nangijala
    IdaElinLivia040611 skrev 2011-12-20 16:19:22 följande:
    Ja det e nog uttänkt så att det ska bli rätt, så det e väl om man kan få med sig arbetsgivaren men det e nog inte så lött. Dom e nog skit skrajja för att åka dit. 
    Nej jag menar att jag först säger till henne att jag ska ha barn senare än vad jag ska (innan jag ska på UL) och efter ultraljudet så säger jag att jag var länge gången än vad jag trott..
    Sweet life skrev 2011-12-20 16:34:50 följande:
    Fast om det är ett vik som inte på pappret kommer pågå minst 280 dagar så kommer du inte få FP beräknad på SGI.. Hur länge du faktiskt jobbar är inte relevant tyvärr, utan FK bryr sig bara om anställningen anses som varaktig eller inte. Fyrkantigt kan man ju tycka!
    Så länge man hade som avsikt att arbeta i 6 månader så räknar de SGI utifrån det, jag hade ju som avsikt att göra det då jag sökte jobbet för längesen, men har inte skrivit på papprena än så jag vet inte om jag måste ha gjort det för att det skulle ha räknats..
  • Nangijala
    Sweet life skrev 2011-12-20 16:54:08 följande:
    Fast 6 månader blir väl inte 280 dagar?
    Nej, det är för att det är en ny anställning som det räknas så.. Det står någonstans på deras hemsida plus att ajg pratade med dem om det för länge sen! FK är en riktig djungel!
  • Nangijala
    Dancia skrev 2011-12-20 22:09:19 följande:
    De räknar efter BF-datumet som man får på RUL. Så tyvärr hjälper det nog inte med tidigare beräkningar :(
    Ja absolut, det vet jag att det är vad som står på moderskapsintyget.. men jag menar att jag kunde lika gärna ha trott att jag var 3 veckor kortare gången än vad jag är när jag fick reda på att jag är gravid, många går ju ganska långt innan de får veta något. Då kan jag hävda att jag faktiskt hade som avsikt att jobba i 6 månader eftersom jag trodde jag var kortare gången, hänger du med? :) Men jag hade faktiskt som avsikt att jobba i 6 månader när jag sökte jobbet, sen så har papprena från chefen dragit ut på tiden!
  • Nangijala

Något positivt i all SGI-härva är att jag kände bebis sprattla till därinne idag Solig  Går in i vecka 14 imorgon! Var uppe på sjukhuset idag och lämnade prover till studien jag ingår i, får en trisslott varje gång så jag höll tummarna om att jag skulle bli miljonär, men icke, har ju ett par blodprover kvar att lämna så än här hoppet inte ute Skrattande

• Nangijala
    Sweet life skrev 2011-12-21 22:07:20 följande:
    Uch, känner mig deppig idag..

Får sån ångest över alla som känner sina bebisar och alla som har så fina magar.. själv varken känner jag eller har mage... Börjar tro att jag inbillat mig allt!
    Jag har inte heller någon mage att "skryta" med, men den kommer nog med besked tids nog för oss båda :) Alla är vi olika så deppa inte ihop över det! Kram till dig!
Svar på tråden Juni-barn