• Dancia

Juni-barn

AgnesGN: åh jag är helt chockad och alldeles tårögd! Måste först och främst säga grattis till dina små flickor. Vilka fina namn de fått :). Förstår att det måste varit en väldigt omtumlande upplevelse och många blandade känslor. Som tur är har vi en väldigt bra neonatalvård här i Sverige och jag håller tummarna att flickorna växer till sig och blit starka fort <3. Hoppas också att du stannat kvar i tråden med oss :). Kramar

• Dancia
    Lina007 skrev 2012-03-14 21:36:57 följande:
    Det har ju talats lite om bilar och barnens placeringar tidigare, så jag tänkte ta upp det igen då jag är lat och inte orkar leta upp de sidorna. :-P

Ett tag så funderade vi på att sälja min (kära) Golf III:a och köpa något större tills lillasyster kommer, men vi kommer nog ha kvar den ett tag till för det kommer bli tillräckligt med andra utgifter nu

Det jag funderar lite på däremot är hur jag ska placera barnen. Vad är "bäst"; att ha sonen som vid systers ankomst kommer att vara 3,5 år bak och lillasyster fram på passagerarsidan eller tvärtom? Sonen sitter bak nu på passagerarsidan och när man sitter där så ser man knappt ut för att sätet är skjutet så långt fram.

Så det kommer bli väldigt trångt och osmidigt för mig som förare att ha båda bak.

Hur har ni andra gjort?

Nu vet jag inte hur stor golfen är men jag hade valt att ha lillasyster fram eller i mitten bak :). Förstår att du inte vill ha henne bakom föraren för föraren måste kunna sitta bekvämt och rätt med stolen.

När bebis kommer så ska mina "stora" barn sitta som de sitter nu, en bakom passagerarsätet och en i mitten, sen får bebis sitta fram. Vilket innebär att platsen bakom föraren fortfarande är fri :).
  • Dancia

Jag hoppas också kunna träna rätt så snart efter förlossningen. Men det blir nog att jag tar det lugnt under hela juli och kör igång någon gång i augusti. trivs verkligen inte med att vara så här orörlig som jag är nu och jag hoppas verkligen att foglossningen ger med sig fort efter förlossningen.

• Dancia

Underbarapojke, vad härligt! Lyxigt med så lite folk :). Jag ska dit om en vecka och hoppas också att det är lite folk bara. Men det är precis efter barnbidraget så det lär ju vara en hel del folk tror jag.

Köpte du någon amningskudde? Undrar nämnligen vad det finns för färger och pris på dessa :). Såg du om det fanns spjälsängsskydd och skötbädd i starka färger eller var det bara vitt och neutrala färger?

• Dancia
    PIO skrev 2012-03-15 11:35:34 följande:
    Varit på besök hos min bm idag:

Vecka 27+1

Glykos: 7,7

Hb: 105

Sf: 26

Fosterljud: 140

Blodtryck:110/55

Allt såg bra ut. Men en liten fundering. Ni som äter järn va låg ert hb på när ni började. När ja skrev in mej låg mitt hb på 129 o hade nu gått ner till 105. Min bm sa att allt över 100 är bra. Men ja funderar på om ja endå skulle börja med järntabletter då ja e så trött o ofta har huvudvärk. Bm tyckte att ja kunde vänta... Hmm

Min BM har sagt att allt under 110 anses som för lågt så jag rekommenderar dig verkligen att äta extra järn. Speciellt när det sjunker så fort för dig för det kan ju innebära att det om ett par veckor ligger under 100 om du inte tar tillskott.
  • Dancia
    Hemmamorsan skrev 2012-03-15 20:19:14 följande:
    Jag måste fråga er. Jag har läst om fördelarna rep nackdelarna med detta med barnets avnavling... Känner mej alldeles förvirrad av detta.

Låter ju bäst med sen avnavling för min bebis men att donera blod med tidig avnavling känns ju som mer gynnande för forkning och för sjuka barn.. Hur tänker ni??

För mig är det ingen tvekan alls. Jag väljer mitt nyfödda barns hälsa framför forskning. Vid tidig avnavling går bebisen miste om ungeffär 50% av sin blodvolym. Det är en alldeles för stor blodförlust för att anses som ok egentligen. Min son blev tidigt avnavlad och han var väldigt slö många dagar efter förlossningen, åkte på gulsot som krävde sjukhusvård och solning i 2 dygn hans andra levnadsvecka. Hans händer och fötter var blåa i orimligt många dagar. Dottern fick sen avnavling eftersom jag då visste att jag hade ett val. Hon var mycket piggare efter förlossningen, hon fick ingen gulsot och hennes händer och fötter fick färg mycket tidigare än sonen.

Eftersom studier visar att tidig avnavling ger järnbrist och att de hittat samband mellan adhd/damp och järnbrist vid födseln så tycker jag heller inte att det är en risk värd att ta.

Här ska det skrivas in i min journal att det är sen avnavling som gäller och jag kommer be min kompis som ska vara extra stöd under förlossningen ha ordentlig koll på navelsträngen och klampningen.
  • Dancia
    RocketQueen skrev 2012-03-16 11:52:42 följande:
    Ni som har fått barn tidigare, är det här med avnavling nåt ni har fått ta ställning till på förlossningen eller är det en sån grej man ska se till att ha med i sitt förlossningsbrev?

Fy, idag vaknade jag efter bara fyra timmars sömn, drömde mardrömmar hela natten och höfterna värkte så mycket att det var helt omöjligt att somna om. Gick upp, somnade i en fåtölj ett par timmar senare men drömde mardrömmar då också, vaknade nu för en timme sen och känner mig alldeles yr av alla läskiga drömmar...

Jag har aldrig blivit tillfrågad om jag vill ha tidig eller sen avnavling. Likaså det mesta vad gäller förlossningen faktiskt så jag är väldigt noga med att skriva i förlossningsbrevet vad jag vill och inte vill, och avnavlingen kommer jag nämna ett par gånger under förlossningen för att de inte ska glömma. Barnmorskorna påstår att de ger mammorna fria val när det gäller bland annat avnavling men jag ser ingen sanning i det alls eftersom de nästan aldrig frågar och i de fall de har nämnt det till någon mamma så har de bara informerat om vilken god gärning det är att donera navelsträngsblod och dess stamceller, ingenting om vilka skador det kan ge barnet.
  • Dancia
    IdaElinLivia040611 skrev 2012-03-16 18:43:24 följande:
    Ville bara dela med mig av en bild från ultraljudet idag. Här är han våran Luca Ida 040706 Elin 060118 Livia 110523 Marcel Luca 120618

Åh vad söt! Och vilken gullig liten näsa :)
  • Dancia

Jag är också såå sugen på att boa :). Kanske blir att vi monterar ihop spjälsängen imorgon :).

Vad gäller kostnad så har våra barn också legat runt 1000 kr i "drift" varje månad. Sen får man räkna till kläder m.m. :). Jag brukar dock inte köpa dyra märkeskläder och har även fått mycket till barnen från släktingar.

Idag har jag 99 dagar kvar till BF :). Äntligen under 100 strecket :). Hoppas och tror dock på lite färre dagar till förlossningen då jag fött tidigare båda gångerna innan.

Känns verkligen att jag börjar bli större nu. Jag har aldrig tidigare besvärats av magens storlek men redan nu tycker jag att livmodern tar väldigt mycket plats i magen och det känns jobbigt att ligga på rygg och sitta upp. Det känns tungt att andas och jag mår illa för att jag känner mig mätt på ingenting. Tror det känns så här för att magen verkar ha exploderat i storlek den senaste veckan bara. Känns väldigt ovant bara eftersom jag som sagt inte besvärats av själva magen med de andra barnen.

• Dancia
    gammelmamma skrev 2012-03-17 22:42:24 följande:
    Jag måste fråga:

vi har en tjej som blir 3 i juli, hon är lite till växten. Vi har två bilar men en bilstol. Funderar på vad vi ska köpa för stol till andrabilen. Hon kommer ju inte vara riktigt 4 år när syskonet vuxit ur babyskyddet.  

Jag rekommenderar britax two-way då den är väldigt rymlig så hon kan sitta bakåtvänt ännu längre än 4 år om ni vill. Dessutom är det väldigt bra pris på den och många butiker brukar ha kampanjpriser nu på våren med förra årets färger :).
Svar på tråden Juni-barn