• bejbisen

Vår/sommarbebisar i umeå 2012

Tänkte starta en tråd för oss i umeå som väntar vår/sommarbebisar 2012.

Själv väntar jag barn nr 3 i maj/juni.

Hoppas att nån fler vill hoppa in i tråden och prata om allt mellan himmel å jord medans vi väntar på våra små guldklimpar

om ni känner igen mig, så prata inte högt om att jag väntar barn då det fortfarande är "hemligt"           

Vilhelmina ♥080825♥ Vilgot ♥100307♥
  • Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012
  • AgnesGN

Härligt med allt sånt pyssel. Längtar när det börjar bli dags för oss med sådana bestyr. Längtar så till sommaren nu! Men är nervös som tusan inför tisdag. Men det hör väl till hoppas jag. Jag tror inte jag är ensam om det... =)

• Syster Norr

AgnesGN: jag tycker dom är betydligt mer kunniga på babyproffsen än barnens hus. Lycka till på UL, vi ska dit på fredag.

Några ytterligare tips inför vagninköp:
    Åk och kläm och känn, glöm bara inte att prova vagnen i bilen så det funkar att få in den i skuffen. Fundera även över vilka finesser ni vill ha, vill ni kunna sätta babyskyddet direkt på vagnchassit, går du och handlar är stor varukorg som håller för lite vikt ett måste, ute i terräng är luftfyllda stora hjul att rekommendera. Det är verkligen en djungel!
    Däremot kan man tjäna väldigt mkt på att köpa utomlands eller fynda begagnat.
    Vi sparade 4000 kr genom att beställa vår vagn från Holland. Hjälper gärna till med tips om var det går att inhandla vagn till lite bättre pris.

• Cinan

Vet man vad man ska ha för vagn kan man beställa från tyskland. Vi köpte vår quinny freestyle 2009 inkl. frakt för 2700 kr, den var 1000-2000 kr dyrare i sverige.

• Zirap

Hur fungerade det för er med tullen när ni köpte utomlands? Visst är det ingen tull innom Eu? Kanske värt att tänka på då så att man inte beställer från "fel" land.

• Cinan

Det jag menar är att om man vet vad man vill ha, kan man ju jämföra med utländska siter, vet en i föräldragruppen som köpte en phil och ted från england och sparade en hel del pengar också.

• AgnesGN
    Syster Norr skrev 2012-01-15 16:42:51 följande:
    AgnesGN: jag tycker dom är betydligt mer kunniga på babyproffsen än barnens hus. Lycka till på UL, vi ska dit på fredag.

Några ytterligare tips inför vagninköp:
    Åk och kläm och känn, glöm bara inte att prova vagnen i bilen så det funkar att få in den i skuffen. Fundera även över vilka finesser ni vill ha, vill ni kunna sätta babyskyddet direkt på vagnchassit, går du och handlar är stor varukorg som håller för lite vikt ett måste, ute i terräng är luftfyllda stora hjul att rekommendera. Det är verkligen en djungel!
    Däremot kan man tjäna väldigt mkt på att köpa utomlands eller fynda begagnat.
    Vi sparade 4000 kr genom att beställa vår vagn från Holland. Hjälper gärna till med tips om var det går att inhandla vagn till lite bättre pris.
    Ska bli roligt att ge sig ut i hela djungeln. Eftersom det är vårt första barn så har vi ingen koll på något! Men bra att få lite hjälp med tips. Jag vill ju ha ALLT det du skrev... =P Stor korg under som tål vikt då jag inte har alltför långt till affären och hoppas kunna motionera samtidigt som man handlar, babyskydd som kan knäppas på vagnen, vagn som klarar av promenad i alla fall på grusväg, eventuellt elljusspår (på sommaren såklart) och även vintriga förhållanden då vi bor där vi bor, inte för klumpig då den måste rymmas i vår saabs bagage och att vi även vill få med oss packning då mina föräldrar bor 50 mil härifrån... Huff... Något tips på rak arm? Elelr är det en omöjllig kombo? =)
  • Syster Norr

Cinan: Precis, ett bra tips är att kika ut vilken vagn man vill ha och sen beställa på nätet.

Zirap: Precis, inom EU blir det ingen tull, beställer du utanför finns det stor risk att du åker på tullavgift och då lönar det sig sällan att beställa den vägen. Populära länder att beställa från är Tyskland, Holland och England, där är vagnpriserna betydligt mer humana än här i Sverige.

AgnesGN:Vill du ha swirvelhjul eller fasta hjul framtill? Många här uppe i norr gillar Emmaljungas vagnar då dom är robusta och rejäla, tar sig fram i alla väder. Själv har jag lite svårt för dom i och med att jag tycker EL är lite klumpiga att ha inne i stan när man är ex i butiker. Bugaboo Cameleon, med vinterhjul till promenader under vintersäsongen, är ett bra alternativ. Den tar lite och ingen plats i bilen och är en väldigt omtyckt vagn. Går att fynda beg alt till bra pris utomlands. 

• hillee

vart på ultraljud idag, fick behålla samma bf-datum och fick även veta att de var en liten tös :)

• hillee
    BF-LISTA!
    Mars: 
    21 Mars - sunshined, andra barnet 

April: 
    27 April- Eliin87

Maj:   
    1 Maj - Cinan, andra barnet 
    10 Maj- Tuffs80
    28 Maj - marieotyra, andra barnet.  Minpin, tredje barnet
    30 Maj  - bejbisen, tredje barnet 
    31 Maj - Zirap, andra barnet

Juni: 
    1 Juni  - Janiiique, andra barnet.
    10 Juni - AgnesGN, första barnet
    11 Juni - hillee, första barnet (Flicka)
    21 Juni - Nyfiiken, första barnet

Juli: 
    9 Juli - sleepingangels, första barnet
  • Tuffs80
    hillee skrev 2012-01-16 16:42:24 följande:
    vart på ultraljud idag, fick behålla samma bf-datum och fick även veta att de var en liten tös :)
    Vad roligt :)
Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012