• bejbisen

Vår/sommarbebisar i umeå 2012

Tänkte starta en tråd för oss i umeå som väntar vår/sommarbebisar 2012.

Själv väntar jag barn nr 3 i maj/juni.

Hoppas att nån fler vill hoppa in i tråden och prata om allt mellan himmel å jord medans vi väntar på våra små guldklimpar

om ni känner igen mig, så prata inte högt om att jag väntar barn då det fortfarande är "hemligt"           

Vilhelmina ♥080825♥ Vilgot ♥100307♥
  • Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012
  • Aurora84
    nyfiiken skrev 2012-01-12 06:01:58 följande:
    god morgon allihopa! idag går jag in i vecka 18, än ser jag knappt själv att jag är gravid, har inte ens gått upp ett kilo vilket gör mig lite nervös. på måndag ska vi på ultraljud vilket förhoppningsvis bekräftar ett och annat. vad är vanligt? och hur mycket växer ni andra? om än det är länge kvar har jag och sambon som smått gett oss in i att utforska denna barnvagnsdjungel vilket för en förstagångsförälder inte gör på en o handvändning. ni med lite erfarenheter... hur fungerar det egentligen med svängbara framhjul här i norr? i de bästa av världar vill jag kunna fortsätta promenera runt nyedalasjön och även vara ute när det snönat. tittat lite på Brio.Sing men behöver råd, för fram vill vi ju enkelt komma oss oavsett vilken vagn vi väljer - men det verkar onekligen smidigt i många lägen med dessa vagnar...
    Vi köpte en emmaljunga citycross 09 till första dottern, den har 4 fasta luftfria däck. Vi är mer än nöjda med den och har haft den sparande i garaget. Bebis i magen kommer självklart återanvända barnvagnen :) Åk till affärn och be att få provköra lite vagnar ute.. då känner ni nog ganska snabbt vilken vagn som passar er. Men jag rekommenderar den vagnen starkt här uppe iaf :) Inga Stockholmsvagnar passar.. och definitivt inga med 3 hjul om man vill gå promenader i skog osv. Vi hade en "sommarvagn" med 3 hjul för att jag ville prova.. efter två veckor sålde vi den då den hela tiden ville veja åt ena hållet.. galet irriterande. :)
  • Zirap
    nyfiken: I den här graviditeten hade jag gått upp ca 4,5 kg i vecka 18 och i förra låg jag på ca -1-2kg. Förra gången mådde jag så illa att jag inte kunde äta och låg som värst på -3kg. Den här graviditeten har illamåendet inte varit fullt så kraftigt, men i stället har det funkat att mildra illamåendet genom att äta, så det är väl därför jag lagt på mig antar jag. För en graviditet väger inte speciellt mycket under första halvan egentligen. Så du behöver absolut inte oroa dig för att du bara gått upp ett kg. Sedan är det många som slutar att gå upp i vikt efter v 35 också. Det är trångt för magsäcken tex.

Jag som hundägare är jättenöjd med våran vagn. Vet faktiskt inte vad modellen heter, men det är en Emmaljunga med stålkorg under och luftdäck. Den går verkligen fram smidigt överallt. i terrängen Går en del på elljusspår och det fungerar kanon. Vi har en liten extravagn som är lätt och bra till shopping också. Den väger bara 9kg har jag för mig. Framhjulen går att göra svängbara. Använde den på en promenad en dag då vi hade punka på stora vagnen och jag höll ju på att bryta ihop. Den är helt värdelös att gå på promenad med, även om man låser hjulen! Säkert delvis för att hjulen är små på den. Så mitt tips är att leta efter en vagn med 4 lite större hjul som inte är svängbara om du tänkt gå mycket på grusvägar etc.
    Ofta är de robustare vagnarna även tyngre, så prova å se så att du själv orkar lyfta in den i bilen. Men sedan när barnet blir lite äldre så kan man som sagt köpa en "shoppingvagn" för ett par hundra, om man vill, som komplement. 

Jag går in i v 21 i morgon, dvs 20 hela veckor avklarade, så nu är jag halvvägs!  
  • Tuffs80
    nyfiiken skrev 2012-01-12 06:01:58 följande:
    god morgon allihopa! idag går jag in i vecka 18, än ser jag knappt själv att jag är gravid, har inte ens gått upp ett kilo vilket gör mig lite nervös. på måndag ska vi på ultraljud vilket förhoppningsvis bekräftar ett och annat. vad är vanligt? och hur mycket växer ni andra? om än det är länge kvar har jag och sambon som smått gett oss in i att utforska denna barnvagnsdjungel vilket för en förstagångsförälder inte gör på en o handvändning. ni med lite erfarenheter... hur fungerar det egentligen med svängbara framhjul här i norr? i de bästa av världar vill jag kunna fortsätta promenera runt nyedalasjön och även vara ute när det snönat. tittat lite på Brio.Sing men behöver råd, för fram vill vi ju enkelt komma oss oavsett vilken vagn vi väljer - men det verkar onekligen smidigt i många lägen med dessa vagnar...
    Köpte en quinny freestyle till sonen. Begagnad tre hjulig med svängbart hjul fram. Det är lufthjul och framhjulet går att låsa. Sambon var inte så förtjust i den men jag har använt den överallt. elljusspår, lerig fjällväg, sämre skogsbilvägar, grus och asfalt. lite dålig korg att packa i om man ska handla men jag satte dit en extra korg. (tog ofta sonens bilstol och satte den i underredet) Har använt den tills det blev för mycket snö då blev det pulka. Jag har sparat den och kommer använda den även till nästa barn.
  • Cinan

Vi har också en Quinny freestyle, vi hade ett maxicosi babyskydd till som gick att montera direkt på vagnen  Helt perfekt, vi använde knappt själva barnvagnssitsen första halvåret. Vi kommer köra med quinnyn igen och ståplatta till storebror..

• Tuffs80
    Cinan skrev 2012-01-13 21:25:11 följande:
    Vi har också en Quinny freestyle, vi hade ett maxicosi babyskydd till som gick att montera direkt på vagnen  Helt perfekt, vi använde knappt själva barnvagnssitsen första halvåret. Vi kommer köra med quinnyn igen och ståplatta till storebror..
    Det var så jag gjorde oxå med maxicosi babyskydd
  • Syster Norr

Vi väntar vårt andra barn och har inhandlat en bugaboo donkey duo, en vagn som går att växla mellan singel och syskonvagn på nolltid. Jag är supernöjd med alla finesser och älskar att den har stora luftfyllda, låsbara swirvelhjul. Det finns mycket att fundera över inför inköp av vagn. Då vi kommer vara ledig hela familjen i sommar kändes en syskonvagn som ett måste då vi rör mycket på oss. Pga av begränsat utrymme i bilen var donkey det enda alternativet.
    Men stora hjul är helt klart ett plus om man är ute mkt i väder och vind. Sen att man kan ha barnet emot sig första året tycker jag också är viktigt, plus bra sufllett som kan skydda mot både sol och regn.

• AgnesGN

Oj, vagn är något jag knappt har tänkt på än. Men det löser väl sig. Är ju många månader kvar för min del... =) Vilka affärer rekommenderar ni att man ska gå och provköra vagnar på? Vet inte riktigt var det finns i Umeå, för jag har behövt veta det förr... =)

Ultraljud på tisdag, imorgon går jag in i v. 20, 19+0. Sen korrigeras det väl på tisdag... =P Men är så nervös... Tänk om det inte är någon bebis i magen? Tänk om den inte lever? Tänk om det är en alien? Kanske en stor köttbulle? Förstoppning? Haha... Jag ÄR knäpp... ?=

• marieotyra
    AgnesGN: Lycka till med ul! Tycker att vi har gått på nitar både på babyproffsen och barnens hus här i stan så jag vet inte riktigt vad jag ska säga. På babyproffsen påstod dom att det ABOSLUT INTE gick att köpa en klädsel till vår sittdel. Det kändes ju väldigt konstigt att den sittdelen hade sålts utan klädsel bara ett år tidigare??? Vi kontaktade barnens hus och visst gick det att köpa, däremot fanns inte alla färger kvar....men det känns som en helt annan sak. 

Så framför allt, var kritisk när ni ska köpa vagnar. Saker och ting är inte alltid som de verkar...

• AgnesGN
    marieotyra skrev 2012-01-14 16:09:31 följande:
    AgnesGN: Lycka till med ul! Tycker att vi har gått på nitar både på babyproffsen och barnens hus här i stan så jag vet inte riktigt vad jag ska säga. På babyproffsen påstod dom att det ABOSLUT INTE gick att köpa en klädsel till vår sittdel. Det kändes ju väldigt konstigt att den sittdelen hade sålts utan klädsel bara ett år tidigare??? Vi kontaktade barnens hus och visst gick det att köpa, däremot fanns inte alla färger kvar....men det känns som en helt annan sak. 

Så framför allt, var kritisk när ni ska köpa vagnar. Saker och ting är inte alltid som de verkar...

Okej, babyproffsen och barnens hus... Bra att veta vars man ska gå i alla fall... =) Tack för infon om affärerna så man får vara lite kritiskt till allt... Ska försöka kolla vilken vagn vi vill ha och sen se om den finns på blocket... Men först ska vi göra UL och se om det nu ens ÄR ngn bebis där i magen... =)
  • marieotyra

Jag tycker också att det känns lättare att börja köpa vagn och sådant när ul är avklarat. Just nu håller vi på att leta en riktig säng till storasyster så att spjälsängen blir ledig framåt våren!

Svar på tråden Vår/sommarbebisar i umeå 2012