• Zebre

Utlandsföräldrar diskuterar

Hej all familjelivare!
    Startar pa förfragan en liten trad om hur det är att vara gravid, föda barn och vara förälder i ett annat land.
    (Kanske finns det redan manga tradar om detta, men jag har inte hittat nagon nystartad.)
    Jag blir ibland förvanad över vilka skillnader det faktiskt verkar finnas i uppföljningen av graviditeter, pa förlossningen, pa förskolan, i och med föräldraledighet osv.

Fraga gärna om ni undrar nagot eller kom med egna erfarenheter fran andra länder!

Jag bor i Frankrike, har en dotter pa 2 ar och är gravid i vecka 37.

• Svar på tråden Utlandsföräldrar diskuterar
  • 3 barns mamma84
    annatheresa skrev 2011-10-27 13:12:18 följande:
    Carla82 och mamma84: Nu svarar ni för hur det är i era respektive länder, eller? Föräldrapenning från Försäkringskassan i Sverige antar jag att man inte får om man inte är skriven i Sverige...?Hur länge måste man ha jobbat då?
    Carla82 skrev 2011-10-27 11:55:56 följande:
    "Barnbidrag" är inkomstbaserat och gäller kärnfamiljen.
    Hur menar du med att det gäller kärnfamiljen? Ensamstående t ex får inte barnbidrag eller?? (Låter ju jättekonstigt i så fall! De om några behöver det väl.)

Jo ensamvårdnader får barnbidrag ..
    Det vet jag själv då min granne har 4 barn och lever ensam .. hon får . 
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Boll

annatheresa: Givetvis har man bara rätt till svenska bidrag om man bor och står skriven i Sverige. Flyttar man utomlands har man laglig skyldighet att anmäla flytt om vistelsen är mer än 6 månader och då har man ingen rätt till bidrag från Sverige.

• Carla82
    annatheresa skrev 2011-10-27 13:12:18 följande:
    Carla82 och mamma84: Nu svarar ni för hur det är i era respektive länder, eller? Föräldrapenning från Försäkringskassan i Sverige antar jag att man inte får om man inte är skriven i Sverige...?Hur länge måste man ha jobbat då?
    Carla82 skrev 2011-10-27 11:55:56 följande:
    "Barnbidrag" är inkomstbaserat och gäller kärnfamiljen.
    Hur menar du med att det gäller kärnfamiljen? Ensamstående t ex får inte barnbidrag eller?? (Låter ju jättekonstigt i så fall! De om några behöver det väl.)
    Ja, jag pratar om hur det är här. Är man skriven i ett annat land blir man utskriven i Sverige om man inte jobbar åt svensk arbetsgivare för då gäller andra regler och försäkringar osv. Nej, du har ingen rätt till föräldrapenning från Sverige om du inte är skriven i Sverige. Kan finnas undantag om man är skriven i Sverige men tillfälligt boende i annat land. Vet faktiskt inte hur länge man ska ha jobbat...har ju inte haft rätt till det så jag har inte kollat. Kärnfamiljen är likamed mamma+pappa+barn inklusive eventuella andra vuxna skrivna på samma adress tex mormor eller farmor eller vad det kan vara...men oftast 2 vuxna plus barn. Där räknas fullständig inkomst. Nu arbetar bara min man och därför är kärnfamiljens inkomst HANS inkomst och vi får bidrag efter det. Skulle jag också jobbas slås min inkomst ihop med hans inkomst och vi kommer då upp i en sån "hög" summa att vi i stort sett inte har rätt till något bidrag alls. Förstår du hur jag menar? Jodå, ensamstående får oftast mer i bidrag eftersom inkomsten är lägre iom att det bara är EN som jobbar...eller inte jobbar. Även där baserat på inkomst...men om jag inte har helt fel har de rätt till ytterligare hjälp. Tex går de före i dagisköer och har billigare skolmatsal och i vissa fall lägre skatter.
  • Stinis Olsson

Hejsan,
    trevlig trâd Solig

Jag bor ocksâ i Frankrike sedan ett par âr och har nu tvâ smâttingar med min franska sambo.
    Vi bor pâ en ganska liten ort sâ urvalet av barn och graviditetsrelaterade saker är inte sâ stort.

Jag hade massor med problem med byrâkratin etc. med första barnet eftersom jag blev gravid direkt när jag hade flyttat hit. Var dâ ännu inte inskriven i Securité sociale sâ det visade sig att jag inte fick ut ett öre i föräldrapenning varken frân sverige eller frankrike. Jag orkade inte riktigt överklaga beslutet sâ jag droppade det och visste sen lite mer till nästa graviditet Flört  
    Jag tycker mödravârden är bra här, ganska klinisk och inte sâ medmänsklig kanske. Men allt är pâ papper, tester hit och dit och besök varje mânad, efterbesök, bäckenbottenträning efter förlossning och lâng vistelse pâ BB.

Zebre var bor du exakt?

Iris 2oo9-12-o5 Marius 2o11-o3-11
  • Zebre

Carla82 skrev 2011-10-27 15:33:26 följande:
    Ja, jag pratar om hur det är här. Är man skriven i ett annat land blir man utskriven i Sverige om man inte jobbar åt svensk arbetsgivare för då gäller andra regler och försäkringar osv. Nej, du har ingen rätt till föräldrapenning från Sverige om du inte är skriven i Sverige. Kan finnas undantag om man är skriven i Sverige men tillfälligt boende i annat land. Vet faktiskt inte hur länge man ska ha jobbat...har ju inte haft rätt till det så jag har inte kollat. Kärnfamiljen är likamed mamma+pappa+barn inklusive eventuella andra vuxna skrivna på samma adress tex mormor eller farmor eller vad det kan vara...men oftast 2 vuxna plus barn. Där räknas fullständig inkomst. Nu arbetar bara min man och därför är kärnfamiljens inkomst HANS inkomst och vi får bidrag efter det. Skulle jag också jobbas slås min inkomst ihop med hans inkomst och vi kommer då upp i en sån "hög" summa att vi i stort sett inte har rätt till något bidrag alls. Förstår du hur jag menar? Jodå, ensamstående får oftast mer i bidrag eftersom inkomsten är lägre iom att det bara är EN som jobbar...eller inte jobbar. Även där baserat på inkomst...men om jag inte har helt fel har de rätt till ytterligare hjälp. Tex går de före i dagisköer och har billigare skolmatsal och i vissa fall lägre skatter.

Ja, som sagt om man är utvandrad fran Sverige har man inte rätt till nagra bidrag därifran - (utom folkpension

tror jag, men det ligger ju ett tag framat i tiden.)
    Vi uppfyller inte kraven för nagra som helst bidrag i Frankrike heller utan betalar allt själva. Det är ju skönt för oss i och för sig, men jag tycker nog att alla kunde fa barnbidrag i alla fall..Tyvärr har jag förstatt att det är väldigt mycket fusk med detta i Frankrike, särskilt som byrakratin är sa kranglig. Arbetsfömedlingen, försäkringskassan, skatteverket osv har nyligen kommit pa att det kan löna sig att samköra sina filer. Tja, better late than never.

Min man var närvarande vid förlossningen men har nästan aldrig bytt en blöja eller badat var dotter pa de tva ar han har haft chansen. Halla, han JOBBAR ju?!  Nej, nu är jag elak. Han lagar mat och dammsuger och aker och storhandlar sa det jämnar ut sig

Stinis Olsson skrev 2011-10-27 23:30:47 följande:
    Zebre var bor du exakt?
    I Nice
  • annatheresa
    3 barns mamma84 skrev 2011-10-27 13:38:38 följande:
    Jo ensamvårdnader får barnbidrag ..
    Det vet jag själv då min granne har 4 barn och lever ensam .. hon får . 
    Den frågan var riktad till Carla. Men intressant att höra om hur det funkar i Danmark. Lite sugen på att flytta dit faktiskt, men det kommer nog ändå inte bli än på några år i så fall.
    Carla82 skrev 2011-10-27 15:33:26 följande:
    Ja, jag förstår hur du menar. Missuppfattade det först men nu hänger jag med. En sorts politisk subvention alltså, för att kvinnor ska kunna vara hemma. Betryggande att höra i alla fall att ensamstående har rätt till särskild hjälp. :)

Tack för era utförliga svar!
  • Carla82
    annatheresa skrev 2011-10-28 11:30:31 följande:
     Ja, jag förstår hur du menar. Missuppfattade det först men nu hänger jag med. En sorts politisk subvention alltså, för att kvinnor ska kunna vara hemma. Betryggande att höra i alla fall att ensamstående har rätt till särskild hjälp. :)
    Ja precis.
  • YokohamaNr2
    Zebre skrev 2011-10-27 11:18:28 följande:
    En känslig fraga;

Tror ni att det är sant att svenska pappor är mer involverade och hjälper till mer hemma och med barnen, eller är det en stereotyp? Byter era män blöjor till exempel? Var de närvarande vid förlossningen?  Här som i Sverige är de flesta pappor med vid förlossningen och klipper navelsträngen, osv. Är det likadant där ni bor, (om ni inte är gifta med en svensk man)?
    Jag bor i England (London) med min NordIrländske make och två söner på 2.5 och 4.5 år. Min man är väldigt involverad och har varit sen dag 1, vi är nog faktiskt mer jämnställda än många jag känner i Sverige, med allt som gäller hem och barn de flesta jag känner här i blandäktenskap (sv-Eng) har involverade pappor faktiskt. Däremot är det många av mammorna som inte jobbar av den anledningen att det är så dyrt med barnomsorg.

Jag var mammaledig i 1 år med båda barnen och då var de sista 6 månaderna obetalt. Min äldsta son började hos dagmamma vid 1 och det funkade jättebra, hade honom sen hemma med mig och lillebror i ett år då jag var föräldrarledig och sen var det tänkt att de båda skulle börja hos samma dagmamma, men denna gången funkade det inte alls likabra, stora killen trivdes inte alls så nu har vi en 'live-out' nanny, en ung svensk tjej som kommer till oss 4 dagar i veckan (jag är ledig en dag i veckan).

Jag betalar runt £1000 i månaden så det är fruktansvärt mkt pengar och en av anledningarna att jag nog inte vill ha fler barn....ser ju ljuset i tunneln nu då lillen börjar dagis nästa September, då får han 3 h per dag gratis tjooohooo. Stora killen går nu i Reception (typ förskoleklass) och då går de 9-15.30. Min plan är att fortsätta jobba deltid men att jobba 5 dgr i veckan men kortare dagar så att jag kan hämta dem från skolan.

Min erfarenhet av amning - Det var väldigt på tapeten här när jag födde båda barnen (olika sjukhus) de försöker verkligen pusha nya föräldrar att välja amning. Jag hade jättetur att min amning funkade direkt absolut inga problem men jag såg nya mammor båda gångerna som inte fick igång sin amning och hjälpen de fick var inte bra, båda sjukhusen var sk amningssjukhus dessutom men det fanns liksom inte tid hos personalen att hjälpa till

Jättekul att läsa om olika länder.
  • Zebre
    YokohamaNr2 skrev 2011-10-28 12:00:32 följande:
    Min erfarenhet av amning - Det var väldigt på tapeten här när jag födde båda barnen (olika sjukhus) de försöker verkligen pusha nya föräldrar att välja amning. Jag hade jättetur att min amning funkade direkt absolut inga problem men jag såg nya mammor båda gångerna som inte fick igång sin amning och hjälpen de fick var inte bra, båda sjukhusen var sk amningssjukhus dessutom men det fanns liksom inte tid hos personalen att hjälpa till

Jättekul att läsa om olika länder.
    Hej Yokohama
    Jag känner igen det där med amningen, det gäller att det funkar fran början. För mig funkade det ocksa ganska bra och det var tur för jag fick ingen vidare hjälp - det var ingen som visade hur jag skulle göra alltsa.
    Trots det tyckte ju sjukvardspersonalen att det var bra att amma. Undantaget var en lite äldre sur barnmorska. Det tar ju ca 2-3 dagar innan mjölken rinner till och under den tiden skrek bebisen nästan hela tiden. Jag antar att hon var hungrig? Pa den andra dagen höll jag pa att fa spatt och fragade lite försiktigt om jag kunde fa en liten flaska tillägg bara för att lugna henne och fick till svar att "är man sa dum att man väljer att amma far man ta konsekvenserna". Huh, och du ska vara barnmorska? Min väninna var där och hörde allt och barnmorskan akte pa en rejäl utskällning fran henne och fick tillsägelse av läkaren..he he.
    Sedan när det väl kom igang flöt amningen pa som den skulle, men jag saknade att det inte finns nagon MVC att vända sig till om man har fragor. Det finns privata barnmorskor eller sa far man leta pa internet.
  • Zebre
    Zebre skrev 2011-10-28 14:06:29 följande:
    Pa den andra dagen höll jag pa att fa spatt och fragade lite försiktigt om jag kunde fa en liten flaska tillägg bara för att lugna henne och fick till svar att "är man sa dum att man väljer att amma far man ta konsekvenserna". Huh, och du ska vara barnmorska? Min väninna var där och hörde allt och barnmorskan akte pa en rejäl utskällning fran henne och fick tillsägelse av läkaren..he he
    Förtydligar att den här personen ju maste haft ganska allvarliga problem, sa att ingen tror att en normal fransk barnmorska skulle säga sa. All annan personal pa kliniken var väldigt professionnell och vänlig. Förvånad
Svar på tråden Utlandsföräldrar diskuterar