• Zebre

Utlandsföräldrar diskuterar

Hej all familjelivare!
    Startar pa förfragan en liten trad om hur det är att vara gravid, föda barn och vara förälder i ett annat land.
    (Kanske finns det redan manga tradar om detta, men jag har inte hittat nagon nystartad.)
    Jag blir ibland förvanad över vilka skillnader det faktiskt verkar finnas i uppföljningen av graviditeter, pa förlossningen, pa förskolan, i och med föräldraledighet osv.

Fraga gärna om ni undrar nagot eller kom med egna erfarenheter fran andra länder!

Jag bor i Frankrike, har en dotter pa 2 ar och är gravid i vecka 37.

• Svar på tråden Utlandsföräldrar diskuterar
  • Boll

Zebre: Oj, låter som att mödravården är väldigt omfattande i Frankrike. Väldigt intressant läsning! Men jag blev lite chockad över att 2,5 månader är en vanlig ålder att börja dagis, vet du hur det ser ut på sådana avdelningar? Är det små barngrupper då? Jag har verkligen svårt att tänka mig hur ett dagis för så små fungerar, det är omöjligt för mig att föreställa mig hur det ser ut på en sådan avdelning. Så främmande!

• Zebre

Boll;

Jag har sett hur det ser ut pa bebisavdelningen pa min dotters dagis. De har tio spädbarnsplatser men jag vet inte hur mycket personal som har hand om den avdelningen. Man kan tänka sig att de maste vara minst fyra eller fem för att kunna ta hand om dem, särskilt om de skriker mycket och maste bäras runt. De har ett rum med vaningsspjälsängar till bebisarna. (Det ser tyvärr mest ut som burar:(() Jag vet inte vad de gör pa dagarna - matar dem och byter blöja antagligen och har dem pa filtar pa golvet eller i babysitters. De gar inte ut och promenerar med dem i alla fall.

Det är lite olika beroende pa vilken "kommun" du bor i hur lätt det är att fa tag pa dagisplats. Ibland är det lang väntetid, allra längst för barn mellan 18 manader och 3 ar, den alder da man kan tycka att det känns lättare att lämna dem pa dagis. Annars är det privat dagmamma som gäller, alternativt mor- eller farföräldrar.
    De flesta börjar smaskolan "la maternelle" när de är 3 eller 4, lite beroende pa vilken tid pa aret de är födda.
    Skolan är gratis men man far betala all utrustning sasom pennor, papper, böcker mm. Skolmatsalen är ocksa avgiftsbelagd. Man kan fa barnbidrag och diverse andra bidrag fran "försäkringskassan" la CAF, men om man tjänar över en viss summa per ar far man ingenting.

• Carla82
    Zebre skrev 2011-10-25 14:07:29 följande:

Boll;

Jag har sett hur det ser ut pa bebisavdelningen pa min dotters dagis. De har tio spädbarnsplatser men jag vet inte hur mycket personal som har hand om den avdelningen. Man kan tänka sig att de maste vara minst fyra eller fem för att kunna ta hand om dem, särskilt om de skriker mycket och maste bäras runt. De har ett rum med vaningsspjälsängar till bebisarna. (Det ser tyvärr mest ut som burar:(() Jag vet inte vad de gör pa dagarna - matar dem och byter blöja antagligen och har dem pa filtar pa golvet eller i babysitters. De gar inte ut och promenerar med dem i alla fall.

Det är lite olika beroende pa vilken "kommun" du bor i hur lätt det är att fa tag pa dagisplats. Ibland är det lang väntetid, allra längst för barn mellan 18 manader och 3 ar, den alder da man kan tycka att det känns lättare att lämna dem pa dagis. Annars är det privat dagmamma som gäller, alternativt mor- eller farföräldrar.
    De flesta börjar smaskolan "la maternelle" när de är 3 eller 4, lite beroende pa vilken tid pa aret de är födda.
    Skolan är gratis men man far betala all utrustning sasom pennor, papper, böcker mm. Skolmatsalen är ocksa avgiftsbelagd. Man kan fa barnbidrag och diverse andra bidrag fran "försäkringskassan" la CAF, men om man tjänar över en viss summa per ar far man ingenting.

Låter som samma system som vi har här i Italien tom myndigheten heter samma sak CAF: Det räcker med att en halv person jobbar ungefär för att man inte ska få rätt till någonting...gränsen är sjukt låg. 
  • Tjatmorsan

Oh har hoppar jag in! Intressant att lasa om hur det funkar i andra lander!!

Jag bor i Sydney med min man och tva barn - 2,5 ar och 8 manader.

Jag har precis borjat jobba igen efter foraldraledighet. Mina barn gar pa dagis tva dagar i veckan och farmor passar tva dagar. Dagis har tar emot spadbarn fran 6 veckors alder men min son ar for tillfalelt yngst i gruppen. Aldersgruppen 0-2 ar har en ratio 4 barn per skotare. Avundas dem inte - fy sjutton vilket liv det ar i babyrummet! Jag har angest over att behova lamna min lilla bebis pa ett gapigt dagis, dessutom langa dagar, men kanner inte att jag har sa mycket val for tillfallet

• Zebre
    Tjatmorsan skrev 2011-10-27 04:16:38 följande:
    Oh har hoppar jag in! Intressant att lasa om hur det funkar i andra lander!!

Jag bor i Sydney med min man och tva barn - 2,5 ar och 8 manader.

Jag har precis borjat jobba igen efter foraldraledighet. Mina barn gar pa dagis tva dagar i veckan och farmor passar tva dagar. Dagis har tar emot spadbarn fran 6 veckors alder men min son ar for tillfalelt yngst i gruppen. Aldersgruppen 0-2 ar har en ratio 4 barn per skotare. Avundas dem inte - fy sjutton vilket liv det ar i babyrummet! Jag har angest over att behova lamna min lilla bebis pa ett gapigt dagis, dessutom langa dagar, men kanner inte att jag har sa mycket val for tillfallet
    Oj, 6 veckor! Jag trodde det var rekord med 10 veckor, som här i Frankrike. Det maste vara väldigt jobbigt för mammorna att lämna sa sma barn!! Men som sagt, har man inget val... Vad skönt att du har kunnat ta hand om ditt barn sa pass länge som 8 manader i alla fall!  Hur är det med amningen i Australien?
    Carla82 skrev 2011-10-25 16:42:32 följande:
    Låter som samma system som vi har här i Italien tom myndigheten heter samma sak CAF: Det räcker med att en halv person jobbar ungefär för att man inte ska få rätt till någonting...gränsen är sjukt låg. 
    Eh, nej man kan inte räkna med nagon hjälp fran la CAF!
    Jag undrar om dagis är dyrt eller billigt jämfört med i Sverige? Jag vet ju inte vad det kostar i Sverige, men här betalar man mer om man tjänar över en viss niva. Lite orättvist kan man tycka, att inte alla har samma tariff, men sa är det. Pa varat dagis ligger summan pa ungefär 500 € (Ca 5000 kr) i manaden för heltid
     (8 timmar/dag, 5 dagar i veckan.) Var lilla skrutta gar halvtid nu.
  • Daeminimon
    Zebre skrev 2011-10-27 10:22:03 följande:
    Oj, 6 veckor! Jag trodde det var rekord med 10 veckor, som här i Frankrike. Det maste vara väldigt jobbigt för mammorna att lämna sa sma barn!! Men som sagt, har man inget val... Vad skönt att du har kunnat ta hand om ditt barn sa pass länge som 8 manader i alla fall!  Hur är det med amningen i Australien?
    Carla82 skrev 2011-10-25 16:42:32 följande:
    Eh, nej man kan inte räkna med nagon hjälp fran la CAF! Jag undrar om dagis är dyrt eller billigt jämfört med i Sverige? Jag vet ju inte vad det kostar i Sverige, men här betalar man mer om man tjänar över en viss niva. Lite orättvist kan man tycka, att inte alla har samma tariff, men sa är det. Pa varat dagis ligger summan pa ungefär 500 ? (Ca 5000 kr) i manaden för heltid (8 timmar/dag, 5 dagar i veckan.) Var lilla skrutta gar halvtid nu.

På förskolan jag jobbade på hade vi ett par 2-veckors bebisar, och 6-veckors tvillingar.... Det kändes inte kul. Vi betalar £742 i månaden, och då får vi £50 rabatt eftersom han är där heltid... Vi betalar vare sig han är där eller inte...
  • Zebre
    Daeminimon skrev 2011-10-27 10:28:17 följande:
    På förskolan jag jobbade på hade vi ett par 2-veckors bebisar, och 6-veckors tvillingar.... Det kändes inte kul. Vi betalar £742 i månaden, och då får vi £50 rabatt eftersom han är där heltid... Vi betalar vare sig han är där eller inte...
    Tva veckor! Jag kan tänka mig vilket ramaskri det skulle bli i Sverige över en mamma som lämnade bort sitt tva veckor gamla barn pa dagis och som säkert inte ammar heller. Det är klart att det inte maste kännas kul att se det... Herregud, tva veckor efter förlossningen kunde jag ju knappt ens sitta ned - jag kan inte föreställa mig hur det skulle vara att ga tillbaka till jobbet...:(
  • 3 barns mamma84

Här i Dk så går barn under 3 år hos dagmamman .
    Dom kan börja redan när dom är 3 mån gammla till 3 år sen är det dagsiset som gäller.
    Fast min andra son var ca 2 år när han började och nu är han i dagiset.
    Min dotter började dagiset direk då vi flyttade till Dk då hon var 4 år gammal .
    Min tredje ja han skulle ha börjat när han var ca 10 månader men då blev jag arg och sa NEJ och sa att jag vill vara hemma med honom ett tag till.
    Så dom förlängde min mammaledighet till 1 år ca så min mammaledighet tog igentligen slut 4 okt så han var 10 mån gammal men nu fick jag till 1 dec och han blir 1 år 8 december .

Vi betalar inget på dagiset eller dagmamman då vi har fripalts.
    men skolan kostar ca 100-200 kr        

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Zebre
    Daeminimon skrev 2011-10-27 10:28:17 följande:
    Oj, ännu dyrare än här da. Vi betalar ocksa även om hon inte är där.
  • Carla82

Här kostar dagis mellan 400-800 euro i månaden. Nunnornas dagis är billigare men där får man kyrkan på köpet. :-/ I det priset är det väldigt olika vad man får och för de som kostar mindre tillkommer det ofta avgifter som delar av maten osv. På kommunala dagiset (scuola materna) betalade vi material och matsal. Sen andra avgifter som "fondocassa"...vad kan det motsvara?? Klasskassa kanske, så man har att ta av om det behövs extrasaker. Utflykter, skolförsäkring osv. Matsalen ligger på runt 40 euro i månaden. I sverige är barnomsorg inkomstbaserad (mamma har varit dagmamma) och de flesta betalar inte över 2000kr i månaden...och då ingår allt.

Svar på tråden Utlandsföräldrar diskuterar