Vad kul att se att sa manga hakar pa traden! 
Om mödravarden i Frankrike;
Det beror lite pa om man väljer att bli uppföljd pa sjukhuset eller av en privat gynekolog. Jag har valt privat bada gangerna. Man far komma pa kontroll en gang i manaden och det görs ett snabbt ultraljud vid varje besök utöver de 3 obligatoriska ultraljuden. Alla erbjuds NUPP och KUB-test. Man tar ett blodprov i början av graviditeten för att se om man har immunitet mot toxoplasmaparasiter. Har man inte det blir det blodprov en gang i manaden för att kolla sa att man inte blivit smittad. Man far inte dricka rödtjut och äta mögelost som en del verkar tro, utan man far ganska strikta kostrad speciellt om man inte är immun mot toxoplasma; Köttet ska helst ligga i frysen 72 timmar innan det tillagas, grönsaker ock frukt ska helst kokas annars alltid skalas, man ska inte äta pastejer, patéer, rökt lax, skaldjur, opastöriserad ost , raa ägg, osv. Man bör absolut inte ga upp mer än 12 Kg i vikt.  Det är läkaren som har följt graviditeten som kommer att närvara vid förlossningen och det kan kosta skjortan. (Jag har fatt en offert pa 800 € av min läkare. ) Att ga pa kontroller pa ett "statligt" sjukhus och föda där tror jag är gratis, annars beror det pa vilken läkare man väljer, vilken tilläggsförsäkring man har osv, men jag har säkert lagt ut flera tusen (kronor) redan bara pa läkarbesök. Man far tillbaka det till en viss del fran försäkringskassan, men inte 100%. Kejsarsnitt är vanliga - pa kliniken där jag ska föda ligger antalet pa 30%. Epiduralbedövning är nästan standard - för man erbjuds inga alternativ! I alla fall är det den enda smärtlindring som finns pa "min" klinik, de har inte ens lustgas.
Förra gangen jag lag pa BB fragade de innan om jag ville amma eller inte, men om man väljer att inte göra det är det ingen som höjer pa ögonbrynen. Jag valde att amma ganska länge, 7-8 manader, och fick manga förvanade kommentarer. Det är inte lätt att amma nagon annanstans än hemma eftersom folk i allmänhet är ganska "pryda" (eller ovana vid ammande mammor helt enkelt) och jag har i alla fall aldrig vagat amma tex pa en restaurang. Jag har inga exakta siffror men jag tycker mig minnas att ca 70% av mammorna försöker amma men att bara 5% fortsätter efter 3 manader.  Det kan hänga ihop med den korta mammaledigheten. Man har 16 veckor betald mammaledighet vilka maste pabörjas 6 veckor innan BF, sa föder man pa utsatt tid har man 10 veckor hemma med bebis. Pappan har rätt till 11 dagar! Jag har kunnat jobba mycket hemifran (familjeföretag) sa därför kunde jag fortsätta amma. Manga barn börjar förskolan vid 2,5 manaders alder  :(