Zebre skrev 2011-11-06 14:31:22 följande:
Hello, hoppas att nagon finns kvar här i traden. 
Tänkte fraga er hur barnvagnsvänligt ni tycker att det är där ni bor? Här är det lite knepigt att förflytta sig med barnvagn; trottoarerna är för smala, oftast finns det höga trappor upp till entréerna pa affärer och andra ställen och inga ramper, i manga hus finns inte hiss, inklusive i parkeringshus. I varat hus finns det tva hissar men bada har bara plats för max 2 personer,( ca1m² golvyta)
Vi köpte en liten vagn till dottern, en sadan där som man kan ha bade som liggvagn, köra med bilbarnstolen och senare sittvagn. Den känns ända aningen för stor, fast jag kommer saklart att använda den nu igen. När hon var riktigt liten promenerade jag mycket med henne i bärsele eftersom det var sa krangligt att ta sig fram med barnvagn. Egentligen skulle vi behöva en syskonvagn, men det finns helt enkelt ingen som är tillräckligt liten. Den kommer inte att fa plats i hissen och man vill heller inte riskera att fa sura kommentarer hela tiden eftersom mötande maste ut i gatan för att de inte kan passera pa trottoaren. Här har stadsplanerarna verkligen inte tänkt pa varken barn eller rullstolsburna. Jag kan inte ens föreställa mig hur knepigt det maste vara att förflytta sig i rullstol här...
Hur är det där ni bor?
Trottoarer etc är helt okej. Däremot är det inte helt lätt med bussar. Det finns bara en dörr på bussarna, och chaufförer är ganska duktiga på att stanna 2 dm från trottoarkanten, så man får hålla på och joxa. Dessutom är folk inte särskilt snabba med att hjälpa till. Jag har hjälpt folk med barnvagnar många gånger,när den fullsatta bussen, och den knökfulla hållplatsen varit full med folk som bara tittar på, eller låtsas som om de inte ser...
Sedan är varken jag eller Eddie särskilt förtjusta i vagn, så vi kör på sjal eller sele. Har precis köpt en ergo baby, så bär honom på ryggen i den.