• Zebre

Utlandsföräldrar diskuterar

Hej all familjelivare!
    Startar pa förfragan en liten trad om hur det är att vara gravid, föda barn och vara förälder i ett annat land.
    (Kanske finns det redan manga tradar om detta, men jag har inte hittat nagon nystartad.)
    Jag blir ibland förvanad över vilka skillnader det faktiskt verkar finnas i uppföljningen av graviditeter, pa förlossningen, pa förskolan, i och med föräldraledighet osv.

Fraga gärna om ni undrar nagot eller kom med egna erfarenheter fran andra länder!

Jag bor i Frankrike, har en dotter pa 2 ar och är gravid i vecka 37.

• Svar på tråden Utlandsföräldrar diskuterar
  • Carla82
    Zebre skrev 2011-10-27 11:18:28 följande:
    En känslig fraga;

Tror ni att det är sant att svenska pappor är mer involverade och hjälper till mer hemma och med barnen, eller är det en stereotyp? Byter era män blöjor till exempel? Var de närvarande vid förlossningen?  Här som i Sverige är de flesta pappor med vid förlossningen och klipper navelsträngen, osv. Är det likadant där ni bor, (om ni inte är gifta med en svensk man)?
    Jag tror att det är relativt att svenska pappor är mer involverade. Jag känner många och då menar jag många svenska familjer som lever i en totalt könsstereotyp familj där mamman har hand om hem och barn och pappan gör lite vad han känner för (obs inte klassbundet i dessa fall). Däremot tror jag att könsneutraliseringen/jämställdhetshysterin...ja, för jag tycker att det är en hysteri är mycket mer framlyft i Sverige så det verkar som om svenska män är "duktigare". Dessutom är Sveriges lagar mycket bättre när det gäller att dela på ansvaret för barnen...man har mer rättigheter och mer hjälp från samhället i Sverige. Min man hjälper till, han tar hand om sonen, lagar mat och städar. Städar gör han mest vid direkta direktiv...han är fortfarande av manligt kön och ser inte smutsen och vad som behöver göras på samma sätt som jag gör...haha! Han skulle inte kunna vara pappaledig ens om han ville (vilket jag tror att han skulle vilja faktiskt) för att det finns inga lagar som säger att han har rätt till det (mer än 8 dagar) och han är anställd så han kan inte göra som han vill. Mammaledigheten är redan ett skämt här och även "barnbidraget" eller vad man ska kalla det och vi skulle helt enkelt inte klara oss utan hans inkomst.  Min man bytte blöjor, matade (när jag inte ammade) osv osv. Han var närvarande under hela förlossningen och klippte navelsträngen. Hans generation är i allmänhet inte "sämre" på detta än vad andra är. Hans familj är från södra Italien och DÄR kan det finnas folk som tycker att vi är konstiga...att mannen får göra som han vill och att kvinnan ska tiga och lyda (inte hans släktingar dock) men det får stå för dem...
  • 3 barns mamma84
    annatheresa skrev 2011-10-27 11:43:09 följande:
    Hur funkar det med föräldrapenning när man bor utomlands?
    om man jobbat innan ett barn ska komma till värden får man den normala bidraget hmm vet inte hur mkt iaf några 1000 lappar ..ca 3-4000 kr ?
    Men om man inte jobbat så får man bara 2000 kr woohoo (not)
    det finns ingen FK här utan detta betalar konunen .

Barnbidragen kommer var 3 månad .. och med 3 barn så får man 12,000 kr    
    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Carla82
    annatheresa skrev 2011-10-27 11:43:09 följande:
    Hur funkar det med föräldrapenning när man bor utomlands?
    Eh...vad är det? Har man inte jobbat här får man ingenting. Har man jobbat får man lite men är osäker på hur mycket och hur länge...vet att det inte är så mycket som i Sverige. "Barnbidrag" är inkomstbaserat och gäller kärnfamiljen. Min man har en normal lön och får några hundralappar i månaden. 
  • 3 barns mamma84
    Carla82 skrev 2011-10-27 11:55:56 följande:
    Eh...vad är det? Har man inte jobbat här får man ingenting. Har man jobbat får man lite men är osäker på hur mycket och hur länge...vet att det inte är så mycket som i Sverige. "Barnbidrag" är inkomstbaserat och gäller kärnfamiljen. Min man har en normal lön och får några hundralappar i månaden. 

haha låter som här då var bor du ?
  • Carla82
    3 barns mamma84 skrev 2011-10-27 12:01:45 följande:
    haha låter som här då var bor du ?
    Italien...Rom för att vara exakt.
  • kotten83
    Jag bor också i danmark och har gjort sedan 2008. Fick mitt första barn i Norge så när jag flyttade till dk så hade jag foreldrepenger från Norge hela föräldraledigheten. Man kunde välja 80% eller 100% av den lön man hade innan ledighet och hur länge man var ledig regulerades efter de.

Mitt andra barn fick jag i danmark och har man jobbat i 13 veckor så får man barselsdagpenger från kommunen och är man arbetslös och anmäld till jobcentret så får man kontanthjælp eller starthjælp om man inte arbetat i danmark. Starthjälpen med 1 barn ligger nog på runt 5000 efter skatt och 6500 med 2 barn.

Hur mycket man får i barnbidrag beror på hur många barn man har och också ålder på barnen. Alla med 3 barn får till exempel inte 12000 var tredje månad.

0-2-årige: 4.248 kr. per kvartal 3-6-årige: 3.363 kr. per kvartal 7-14-årige: 2.646 kr. per kvartal Ungeydelse: 15-17-årige: 882 kr. per måned

När det gäller födsel så har i varje fall Norge och Danmark varit väldigt lika. Den enda skillnad är att Danmark erbjuder alla gravida kub-test oavsett ålder

• 3 barns mamma84
    kotten83 skrev 2011-10-27 12:30:21 följande:
    Jag bor också i danmark och har gjort sedan 2008. Fick mitt första barn i Norge så när jag flyttade till dk så hade jag foreldrepenger från Norge hela föräldraledigheten. Man kunde välja 80% eller 100% av den lön man hade innan ledighet och hur länge man var ledig regulerades efter de.

Mitt andra barn fick jag i danmark och har man jobbat i 13 veckor så får man barselsdagpenger från kommunen och är man arbetslös och anmäld till jobcentret så får man kontanthjælp eller starthjælp om man inte arbetat i danmark. Starthjälpen med 1 barn ligger nog på runt 5000 efter skatt och 6500 med 2 barn.

Hur mycket man får i barnbidrag beror på hur många barn man har och också ålder på barnen. Alla med 3 barn får till exempel inte 12000 var tredje månad.

0-2-årige: 4.248 kr. per kvartal 3-6-årige: 3.363 kr. per kvartal 7-14-årige: 2.646 kr. per kvartal Ungeydelse: 15-17-årige: 882 kr. per måned

När det gäller födsel så har i varje fall Norge och Danmark varit väldigt lika. Den enda skillnad är att Danmark erbjuder alla gravida kub-test oavsett ålder

åh var i dk bor du ?
  • 3 barns mamma84

kotten83
    Så att vi pratat med varandra innan  

• annatheresa

Carla82 och mamma84: Nu svarar ni för hur det är i era respektive länder, eller? Föräldrapenning från Försäkringskassan i Sverige antar jag att man inte får om man inte är skriven i Sverige...?

3 barns mamma84 skrev 2011-10-27 11:46:04 följande:
    om man jobbat innan ett barn ska komma till värden får man den normala bidraget hmm vet inte hur mkt iaf några 1000 lappar ..ca 3-4000 kr ?
    Hur länge måste man ha jobbat då?
    "Barnbidrag" är inkomstbaserat och gäller kärnfamiljen.
    Hur menar du med att det gäller kärnfamiljen? Ensamstående t ex får inte barnbidrag eller?? (Låter ju jättekonstigt i så fall! De om några behöver det väl.)
  • 3 barns mamma84
    annatheresa skrev 2011-10-27 13:12:18 följande:
    Carla82 och mamma84: Nu svarar ni för hur det är i era respektive länder, eller? Föräldrapenning från Försäkringskassan i Sverige antar jag att man inte får om man inte är skriven i Sverige...?Hur länge måste man ha jobbat då?
    "Barnbidrag" är inkomstbaserat och gäller kärnfamiljen.
    Hur menar du med att det gäller kärnfamiljen? Ensamstående t ex får inte barnbidrag eller?? (Låter ju jättekonstigt i så fall! De om några behöver det väl.)
    barnbidrag kommer till oss iaf vi får barnbidragen ut var 3 månad och då får vi för 3 barn 12,000 kr ..
    Det finns inte FK här i dk utan pengar får man från komunen. Om man inte haft jobb och bara praktig så får man minibelopp på 1-2 000 kr i mån ..
    Om man jobbat innan så får man (bas belopp som är dubbel så mer)
    Jag har bott här i 2 år nu och jag har inte haft job lite svårt faktist ! och jag blev gravid när ajg pakterade i 1 års tid och blem mammaledig och har fått 2000 kr i mån .. men när jag praktiserade fick jag ut ca 7-8000 kr i mån .   
Svar på tråden Utlandsföräldrar diskuterar