• Grazzy

Unga Mödrar (Danmark)

Har följt denna serie ett tag nu och alltid under varje avsnitt är det något som upprör mig!
    Senast igår , vasade dom ett par (21 år gamla, notera!) som hade ett tvilling par under sex månader. Den ena var väldigt sjuk och smittsamt dessutom och skrek våldsamt. Vad gör föräldrarna då? JO, sätter båda barnen framför TVN i vardagsrummet, (båda skikandes), går ut på balkongen stänger dörren och tar varsin cigg??!!
    För det första, barn vid tvn så pass små?!
    För det andra, ingen reagerar på skriken, ciggen MÅSTE ju verkligen gå före!!
    Mamman skyllde på sömnbrist, men va fan ingen sover väl hela nätter när dom är så pass små, iaf inte jag men inte lämnar jag ungen vid TVN och stänger dörren för att göra något för mig själv på det sättet?!

Sen finns ju dom mammor i serien som inte ens vet vem pappan är och skiter fullständigt i att ta reda på det, eller dom som är arebetlösa totalt, lever på SOC eller sina föräldrar och köper snabbmat, cigg och cola för flera tusen i månaden och skiter i att ens leta jobb eller utbildning. 

Vad tycker ni om denna serie?
    Personligen tycker jag den inte tillför något utan snarare upprör. Finns ingen hyllning alls i denna serie ser jag det!         

• Svar på tråden Unga Mödrar (Danmark)
  • Mamma till T

Bara läst ts

Denna mamma är helt ensam med tvillingarna på vardagarna då pappan är borta på jobb.

Tror nog hon är mer trött än oss med ett barn och dessutom en pappa som hjälper till!

• Anonym

Vi får inte glömma Camilla heller :) Hon gillar ja.

• Anonym
    Mamma till T skrev 2011-10-28 08:23:55 följande:
    Bara läst ts

Denna mamma är helt ensam med tvillingarna på vardagarna då pappan är borta på jobb.

Tror nog hon är mer trött än oss med ett barn och dessutom en pappa som hjälper till!
    Men han var ju hemma under den tiden? Varför kunde han inte tagit barnen då undrar jag?
  • Anonym (B)
    Mamma till T skrev 2011-10-28 08:23:55 följande:
    Bara läst ts

Man har all rätt att vara trött som mamma och inte alltid orka, men man har ALDRIG rätt att försumma sina barn enligt min mening iaf! Pappan försummar ju barnen med han är inte mycket bättre, det är barnen som får ta skiten det är hemskt.. 
    Om hon nu inte pallar för hon väl ta hjälp! Det finns ju faktiskt hjälp att få om man känner sig överväldigad, i alla fall här i Sverige( antar det finns likande i Danmark) .  
  • Grazzy
    Anonym (B) skrev 2011-10-28 09:22:11 följande:
    Man har all rätt att vara trött som mamma och inte alltid orka, men man har ALDRIG rätt att försumma sina barn enligt min mening iaf! Pappan försummar ju barnen med han är inte mycket bättre, det är barnen som får ta skiten det är hemskt.. 
    Om hon nu inte pallar för hon väl ta hjälp! Det finns ju faktiskt hjälp att få om man känner sig överväldigad, i alla fall här i Sverige( antar det finns likande i Danmark) .  
  • Anonym (trött twinmamma)
    Anonym (B) skrev 2011-10-28 09:22:11 följande:
    Fast den hjälpen finns faktiskt inte i sverige. Om man inte får trillingar vill säga för då finns det kommuner som går in och hjälper föräldrarna varje natt. Tvillingar har blivit så vanligt så de får ingen hjälp längre.
    självklart skall man inte försumma sina barn, men samtidigt om man är så trött på skrik och gnäll hela dygnet hela veckan varje dag in och ut och ALDRIG får komma ifrån en minut, ja då förstår jag faktiskt varför man helt enkelt skiter i skriket någon minut för man klarar det inte.
    Vad är bäst egentligen? att man som förälder går undan någon minut och får lite luft, eller blir tokig och skakar ungen för att den inte håller tyst?
    Många i ens närhet tar även avstånd när man får tvillingar har jag upptäckt, verkar som de tycker det är något virus eller farligt på något sätt ibland. så då kan du kanske tänka dig in i situationen att alltid hela dygnet höra dem och inte komma ifrån någon gång..
    Våra killar vaknade för mat en gång i timmen första 3 månaderna, även på natten, osynkat. varje matning tog 15-40 min per bebis. hade man tur fick man sova ca 20 timmar på en vecka
  • Anonym (B)
    Anonym (trött twinmamma) skrev 2011-10-28 09:31:05 följande:
    Fast den hjälpen finns faktiskt inte i sverige. Om man inte får trillingar vill säga för då finns det kommuner som går in och hjälper föräldrarna varje natt. Tvillingar har blivit så vanligt så de får ingen hjälp längre.
    självklart skall man inte försumma sina barn, men samtidigt om man är så trött på skrik och gnäll hela dygnet hela veckan varje dag in och ut och ALDRIG får komma ifrån en minut, ja då förstår jag faktiskt varför man helt enkelt skiter i skriket någon minut för man klarar det inte.
    Vad är bäst egentligen? att man som förälder går undan någon minut och får lite luft, eller blir tokig och skakar ungen för att den inte håller tyst?
    Många i ens närhet tar även avstånd när man får tvillingar har jag upptäckt, verkar som de tycker det är något virus eller farligt på något sätt ibland. så då kan du kanske tänka dig in i situationen att alltid hela dygnet höra dem och inte komma ifrån någon gång..
    Våra killar vaknade för mat en gång i timmen första 3 månaderna, även på natten, osynkat. varje matning tog 15-40 min per bebis. hade man tur fick man sova ca 20 timmar på en vecka
    Okej då tar jag tillbaka det om hjälp Glad
    Om du läst vad jag skrivit innan så skrev jag att det är helt OK att gå ut på toan eller balkongen och samla sig en minut, det är ju bara förståligt!! Men att bara gå omkring och låtstas som barnen inte finns känns konstigt för mig iaf.. Jag har inte tvillingar själv, men väldigt många i min släkt har har nog inte hela uppfattningen om att vara tvilling mamma men jag är inte helt ovetande.. Att ta en minut för sig själv är ingen stor grej men att försumma barnen är det!
    Jag fattar mycket väl att det är påfrestande men att bara försumma barnen?! Det kommer ju även sen i senare program med den morsan som blir tillsagd av läkaren att tänka mer på dottern och inte bara sonen, men det skiter hon i! Sånt gör mig väldigt arg då tycker jag man är en dålig mamma!  
  • Grazzy
    Anonym (B) skrev 2011-10-28 09:39:20 följande:
    Okej då tar jag tillbaka det om hjälp Glad
    Om du läst vad jag skrivit innan så skrev jag att det är helt OK att gå ut på toan eller balkongen och samla sig en minut, det är ju bara förståligt!! Men att bara gå omkring och låtstas som barnen inte finns känns konstigt för mig iaf.. Jag har inte tvillingar själv, men väldigt många i min släkt har har nog inte hela uppfattningen om att vara tvilling mamma men jag är inte helt ovetande.. Att ta en minut för sig själv är ingen stor grej men att försumma barnen är det!
    Jag fattar mycket väl att det är påfrestande men att bara försumma barnen?! Det kommer ju även sen i senare program med den morsan som blir tillsagd av läkaren att tänka mer på dottern och inte bara sonen, men det skiter hon i! Sånt gör mig väldigt arg då tycker jag man är en dålig mamma!  

Håller med dig där! En minut eller varför inte våga be utomstående om hjälp i form av familj eller den egna pappan om hon har det så jobbigt med barnen? Att bara sitta och tycka synd om sig själv och gå och gömma sig som om barnen inte finns är tecken på dåligt föäldraskap i mina ögon. Jag skulle definitivt bett om hjälp för länge sedan om jag hade tvillingar, mer hjälp än det jag får nu med ett barn. Hade jag inte haft min egen tid då mina föräldrar eller sambons föräldrar gärna tar hand om min son, hade jag gått under! Våga be om hjälp!!
  • Anonym (trött twinmamma)

Fast ofta hjälper det inte inte att be om hjälp. Jag har skrikit på min sambo att han ska hjälpa till med barnen, hotat med att gå ifrån honom och dylikt, men han tycker också det är fruktansvärt påfrestande och skiter totalt i det. visserligen det är inte barnens fel att deras pappa är ett svin som är lat nog att tycka att han ska slippa göra allt men det innebär mer arbete för mig som mamma.
    Släkten har sina egna problem och egna liv att ta itu med, så de kan liksom inte hjälpa till. Vännerna är för rädda för att göra det, eller orkar inte, vill inte hjälpa till. hur mycket man än ber om hjälp så är det inte så lätt som att bara fråga om den.

mina barn är snart året, jag har varit ifrån 4 timmar för en ikea tur för att inhandla stolar till barnen, det är allt. resterande har jag fått mata, trösta, hjälpa barnen på egen hand. egentid är någonting jag inte längre vet vad det är och blivit enbart mamma nu och inte längre en egen människa. skulle behövt komma iväg och klippa mig, komma iväg och köpa lite kläder, kanske se en bio eller framförallt äta mat när den är varm samt sova ut ett par nätter. men jag är medveten om mina val och att jag helt enkelt måsta vänta tills barnen är äldre och på egenhand sover längre själva.

• MattssonE
    Grazzy skrev 2011-10-28 10:22:04 följande:
    Håller med dig där! En minut eller varför inte våga be utomstående om hjälp i form av familj eller den egna pappan om hon har det så jobbigt med barnen? Att bara sitta och tycka synd om sig själv och gå och gömma sig som om barnen inte finns är tecken på dåligt föäldraskap i mina ögon. Jag skulle definitivt bett om hjälp för länge sedan om jag hade tvillingar, mer hjälp än det jag får nu med ett barn. Hade jag inte haft min egen tid då mina föräldrar eller sambons föräldrar gärna tar hand om min son, hade jag gått under! Våga be om hjälp!!
    Håller med om att man måste be om hjälp, men det är ingen självklarhet att det FINNS hjälp att be om. T ex har jag bara min mamma i den här staden som kan hjälpa mig. Sedan bor ju även min dotters pappa här och vill jag kan jag be hans släkt om hjälp, men det känner jag inte att jag har rätt att göra...

Sen förstår jag föräldrar som vill lugna ned sig i 1-2 min innan de tar tag i lillen som gallskriker och har sig. Att sätta barnet i spjälsängen under tiden man går och skriker i en kudde eller tar några bloss är varken ovanligt eller dåligt föräldraskap. Är det bättre att gå omkring och vara ledsen och skrika och gråta istället?
  • Anonym (B)
    MattssonE skrev 2011-10-28 10:40:20 följande:
    Håller med om att man måste be om hjälp, men det är ingen självklarhet att det FINNS hjälp att be om. T ex har jag bara min mamma i den här staden som kan hjälpa mig. Sedan bor ju även min dotters pappa här och vill jag kan jag be hans släkt om hjälp, men det känner jag inte att jag har rätt att göra...

Sen förstår jag föräldrar som vill lugna ned sig i 1-2 min innan de tar tag i lillen som gallskriker och har sig. Att sätta barnet i spjälsängen under tiden man går och skriker i en kudde eller tar några bloss är varken ovanligt eller dåligt föräldraskap. Är det bättre att gå omkring och vara ledsen och skrika och gråta istället?
    Det är ingen som påstått att det är bättre att skrika och gråta eller vara ledsen. Vi är ju överens om att ta någon minut för sig själv är bra! Och man ska göra det om man behöver det.. 

Sen är det såklart inte så att alla kan eller har någon att be om hjälp, jag har bara min sambos familj här min bor 60 mil bort allas situation ser olika ut så är det bara 
  • Grazzy
    MattssonE skrev 2011-10-28 10:40:20 följande:

Nej ingen har påstått att gapa och skrika hjälper. Absolut inte. Men det finns ju gränser för hur länge och i vilken situation man lämnar sitt barn ensamt. Visst tycker jag det är okej att man kanske sätter ner barnet i sängen en stund under värsta skrik perioden, för sedan lugna sig själv och gå in och ta tag i det med nya krafter igen än att gå och ladda som ett åskmoln och ta ut allt på sitt barn för sitt eget dåliga tålamod. Men man får inte en sån bra bild av föräldrarna i serien när dom gör detta. Finns säkert värre föräldrar, men känslan man får är att något inte är helt okej där.
  • Haileysmamma

jag tycker de e sjukt med hon som ska in på nå hem så personalen ser hur hon tar hand om sitt barn. å då på båten över till fastlandet så håller hon sin 4 månaders dotter i famnen och röker! :O

• Grazzy
    Haileysmamma skrev 2011-10-28 11:54:07 följande:
    jag tycker de e sjukt med hon som ska in på nå hem så personalen ser hur hon tar hand om sitt barn. å då på båten över till fastlandet så håller hon sin 4 månaders dotter i famnen och röker! :O
    Jag såg det också. Men då kanske det bara är bra för henne att få lite tillsyn och kanske förhoppningsvis mogna till sig och ta lite mera ansvar. Hade inte funkat att bo kvar hemma tror jag me tanke på hur hon uppförde sig. Sånna personer fattar jag inte varför dom skaffar barn. Kul för dom, men hur kul är det för barnet?
  • MattssonE
    Haileysmamma skrev 2011-10-28 11:54:07 följande:
    ah, det är bortom all kritik... just när det gäller rökningen tycker man att folk borde veta bättre! de sitter och röker i samma rum som barnen leker i, utan några öppna fönster osv. helt sjukt
  • Haileysmamma
    Grazzy skrev 2011-10-28 11:58:07 följande:
    Jag såg det också. Men då kanske det bara är bra för henne att få lite tillsyn och kanske förhoppningsvis mogna till sig och ta lite mera ansvar. Hade inte funkat att bo kvar hemma tror jag me tanke på hur hon uppförde sig. Sånna personer fattar jag inte varför dom skaffar barn. Kul för dom, men hur kul är det för barnet?

jag blev så upprörd när jag såg det.. så ja det är nog bra att hon flyttar dit garanterat.. tråkigt men sant.
  • Haileysmamma
    MattssonE skrev 2011-10-28 13:07:37 följande:
    ah, det är bortom all kritik... just när det gäller rökningen tycker man att folk borde veta bättre! de sitter och röker i samma rum som barnen leker i, utan några öppna fönster osv. helt sjukt

ja det är helt tokigt att dem röker i inom hus när man har barn.

visst jag röker men jag byter kläder innan jag går ut och röker och byter sedan när jag kommer in igen å tvättar händer och dricker nånting så de ska lukta så lite så möjligt , röker inte heller när jag är ute å går med barnvagnen.

men dem verkar inte ha nå vett alls.   
  • R3becca
    Anonym (B) skrev 2011-10-27 21:16:38 följande:
    Såklart att man inte behöver bara för överbeskyddande, och man ser ju inte allt som händer när de filmar! Såklart är man trött som småbarns förälder och man måste inte ta upp ungen så fort den skriker! 
    Det är skillnad på att ta en minut inne på toan för att samla sig än att gå omkring och låtsas som inget händer.. Det är mer som barnen blir försummade, vilket även kommer i senare avsnitt med samma mamma! Hennes ena barn blir försummat för hon lägger ner mer tid på det andra, det säger ju en hel del tycker jag!

Sen kan man aldrig säga att någon annan har det värre än någon annan!! Så bara för något barn blir slaget så ska andra som "bara" blir försummade glömmas!? Det är sådant tänkade som gör att barn lider i onödan!  
    Nej så klart inte. Men nu vet vi ju inte (förmodligen inte ens föräldrarna) varför just den där bebisen grät.
    Var det för att h*n ville ha en torr blöja? Var den hungrig? Var det tråkigt på tvn? Kände den sig "bortglömd" och rädd eller ville den helt enkelt bara ha närhet?

Men nu "lägger hon ju ner mer tid" på det andre barnet för att det ena är sjukt och får inte vara i närheten av det andra. Hon "lämnade ju bort" sin son ett tag för att någon av dem var svårt sjuka, och fick inte vistas i samma rum ens, som sitt syskon.
    Eller har jag missat något? Jag är faktiskt inte så insatt i serien då jag oftast bara vill skrika åt dom och deras (för mig) puckade argument.
    Anonym skrev 2011-10-28 08:20:57 följande:
    Ursäkta?! Det låter helt knäppt i mina öron! Visst kan man gå undan en stund, gå på toa eller göra något "måste" men som dessa föräldrar, MÅSTE ta en cigg på balkongen och STÄNGER balkongs dörren och sätter sig och har sin egna killa mysiga stund och skita i sina barn som är så pass små att dom tittar på TV och skriker? Det är inget jag skulle välja, herregud vilket dåligt samvete jag skulle ha då.. jag fattar inte hur man tänker som föräldrar under en sån handling för jag själv skulle aldrig kunna göra sånt! Så tycker du man skämmer bort sina barn om man bär på dom så fort dom är ledsna? Eller är det man själv som är känslokall och självisk då undrar jag. Jag mår bra och mitt barn mår bra av närheten och tryggheten jag kan ge mitt barn istället för tänka på mig själv när jag vet dessutom ett av barnen är svårt sjuk. Helt galet fel i min mening!
     Ja, men då gjorde de ju något "de måste". Ta en paus. Precis som ALLA andra föräldrar behöver emellanåt.
    Nej, nej. Jag förespråkar så mycket närhet som möjligt när det gäller spädbarn, men det finns ju gränser.
    (på gott och ont då!)
    Jag plockar alltid upp min dotter om hon gråter, men inte alltid i samma sekund som hon börjar gråta.
    Det beror ju helt på situationen.

• Ninja05

Alla röker som skorstenar under graviditeten och även efter... också jävligt sunt.

Men löste sig för vissa när dem skulle föda, dem led ju så då fick dem nikotinplåster av personalen! Fast gick iofs ut och rökte efter en stund ändå...

Svar på tråden Unga Mödrar (Danmark)