Inlägg från: enilorac81 |Visa alla inlägg
  • enilorac81

Juli bebis 2012

Det händer mycket i tråden! Kul med alla dop, läsa om matvanor för de små osv.

Måste bara fråga- kan era bebisar somna på egen hand inför natten i sin egen säng, eller hur gör ni? Vi försöker få vår son att somna själv i sängen, han gråter och gråter i mer än 1h, kan ju inte vara normalt att gråta så mkt! Eller? Men någon gång måste de ju vänja sig. Ja och jag sitter bredvid honom i sängen, men han kommer ändå inte till ro ð???

• enilorac81

Tack för svaren allihopa. Lille E grät av och till igår mellan 20-21 och jag gick in var 5:e min och sa god natt. Sedan gick min sambo in, tog upp honom och lade honom igen direkt och lade sedan handen på magen, han blev lugn och somnade själv då. Sedan sov han till 4, och det var skönt! Och då fick han bröstet, jag lade tillbaka honom i sin säng och han sov vidare till 7:20 och sedan sov vi tillsammans till 10!!

Ska försöka med 5 min metoden i en vecka, måste ge det ett försök, hade problem med ryggen innan graviditet och känner nu av nästan 6 månaders bärande att ryggen tar stryk.

Jo det finns ju olika typers av gråt, och man får lära sig att tolka det helt enkelt.

Jag återkommer om en vecka och berättar hur det har gått ð???

• enilorac81

Dag 3 av 5:min metoden, till eftermiddagssömnen somnade han efter 30 min, nu ikväll somnade han efter mindre än 20 min, det går åt rätt håll. Och näh, han småskriker, smågråter lite men blir lugnare och lugnare varje gång jag gått in och sagt tydligt god natt! Min rygg får vila ikväll igen â?º

• enilorac81

FruSandra- känner igen känslan av att ligga vaken och lyssna på ifall de sover, speciellt när de förr vaknat väldigt ofta.

Nattens resultat av 5 min metoden var att han somnade inom 20 min dvs, 19:50 sov djupt till kl 1 då han bajsade, så fick ta upp och byta på honom. Sedan lade jag ned honom i sin säng igen, han låg och krånglade lite i sängen utan att ljud, sen skulle jag lägga på honom täcket och då blev han lite ledsen, lade honom vid bröstet, han åt och jag lade tillbaka honom direkt, sen sov han till kl 7! Då tog jag honom till min säng så sov vi vidare till 8:30!

Elias har börjat "snacka" mycket, typ "dadada,lalala" osv, väldigt gulligt

• enilorac81

Lovisblomman- exakt så höll lilla E på, kom till ro så fort man tog upp honom, och det var det som tärde på mig och min rygg, det var därför vi började med 5 minmetoden. Och han är 5 månader och 2 veckor.

Idag så var det inte mkt gråt, mest lite snack innan han somna efter 20 min och jag gick var 5:e min. Ska bli intressant och se hur länge han sover.

FruSandra- jag tycker det är svårt att veta, men tror att BVC inte vill att de ska ha feber när man ska ta spruta, men han verkar ju inte ha jättehög feber...svårt det där

• enilorac81

Uppdatering kring 5 min metoden. Allt blev försenat igår då jag var på middag med mitt team, men kl 20:10 ammade jag lilleman och lade ned honom i sin säng 20:25, han gjorde inte ett ljud- men gick in 3 ggr och sa god natt då han smågnydde lite, sov gjorde han vid 20:50. Kl 00:17 vaknar han upp av att han bajsar och ligger och gnyr så då tar jag upp och byter på honom, lägger honom i sängen där han kommer till ro, men jag ska såklart lägga på täcket på honom, så han vaknar upp (klantiga jag), ger honom lite mat och lägger ned honom, han somnar direkt. Sen bajsar han igen kl 5:30 då byter min sambo på honom och lägger honom bredvid mig- sen sov vi till 8:20 ð???

• enilorac81

Jag förstår de som tycker det låter helt galet att låta sitt barn skrika, tycker själv det är jobbigt, men värt det då båda han och jag får bättre nattsömn ð???

• enilorac81

Vi har köpt lite leksaker, en liten liten spegel så han ser sig själv. Av farmor har vi önskat en åkoåse till sittdelen och av farfar har vi önskat oss en resesäng. Av mina föräldrar har vi önskat oss en lekmatta och typ barnstol. Av min bror lite kläder.

Uppdatering om 5 min metoden. Igår natta vi honom vid 19:30, efter han ätit klart vid 19:40 så somnade han direkt(!!!) i sin egna säng. Han vaknade upp 23:45 och bajsade, bytte på honom och han somna direkt efter det. Sen sov han till 5:45 då höll mina bröst på att sprängas så jag tog upp honom till vår säng. Nu sov vi sen till 9:17!

• enilorac81

Lovisblomman: Vi började i lördags, mardrömskvällen-tog 2h för honom att komma till ro, söndagen 1h, måndags eftermiddagsluren 30 min, måndagskväll 20 min, tiskväll typ 16 min och igår direkt. Men han sover ju så mycket bättre när han nu lyckas somna själv, tror det beror på att när han vaknar upp på natten så kommer han till ro själv nu, kanske för han känner sig trygg med att ligga i sin säng.

Jag tror absolut att bebisar har mardrömmar! Men jag vet inte, tycker ibland att lilleman har låtit lite ledsen i drömmen, men sen kommit till ro själv, men ibland vaknat upp och gråtit (men det var ett tag sen)

Angående 5 min metoden så ska jag utvärdera den efter 1 vecka- men som det ser ut nu så har det verkligen gått framåt! Att han sover från 19:45-5:45 är galet bra (till skillnad från förut). När jag tar upp honom för att byta blöja blir han skitarg, mest för att han liksom inte är riktigt vaken men det är jag som vill byta på honom så han inte sover en hel natt med bajs i blöjan.

Ska vi se om han somnar lika lätt ikväll

• enilorac81

Min sambos mamma sa att hon inte tror på någon metodik utan utan bästa metodiken är en mors tålamod. Tyckte det var klokt sagt.

Förstår att vissa av er tycker jag är galen som har låtit min son få skrika/gråta och det är okej.

Tyckte det Tundra sa var klokt om att föräldrarskapet är ett maraton och inte ett sprinterlopp. Alla uppfostrar vi våra barn olika.

Min mor sa att hon satt bredvid sängen och buffrade oss på rumpan (80-talet skulle man sova på mage som bebis) tills vi kom till ro, och visst kunde vi gråta, men sen somnade vi.

Ikväll somnade lilleman återigen direkt efter amning i sin egen säng, så får jag och min sambo lite tid för varandra innan det är dags för oss att sova. Måste ju vårda förhållandet där också, glada föräldrar

Svar på tråden Juli bebis 2012