Inlägg från: Tekla78 |Visa alla inlägg
  • Tekla78

Juli bebis 2012

pyret12345 skrev 2012-01-09 22:49:26 följande:
    Är nu inne i 15 veckan ( (14+2). Är SÅ nyfiken på vad det är för någon liten i magen så vill absolut titta efter! :) Det där ni skrev med att önska kön, tror det är SÅ vanligt, men ingen vågar liksom prata om det... Jag skäms bara av det faktum att vi ska ta reda på könet. Alla mina vänner är så genusmedvetna ( och min man) och känns som det är lite skamligt att prata om detta i fall man vill ha pojke/flicka...

Men varför skulle det vara mindre genusmedvetet att önska ett visst kön. Finns ju få som på allvar faktiskt tror på att det inte finns genetiska skillnader, eller? Måste nog säga att vi är hyfsat medvetna utan att vara fanatiska. Vår son har dockor, fick vara lucia som han helst ville, har rosa vantar o lila byxor etc.

Nä, då kändes det mer "skamligt" att göra KUB även om jag mest ville göra det för att vara förberedd om det skulle vara något. Är jag helt ute o cyklar här?
  • Tekla78

Någon mer som fått mer intensivt mol i mage/rygg runt v 15-16. Har knappt känt av ont alls tidigare, men nu har jag ont ofta o ganska mycket. Inte så dwt hugger, men jobbigt är det och jag blir orolig. Tänker att det kanske är en vanlig tillväxtperiod?

Håller tummarna jämtlandsstatus!

Sladdis, fick ni veta varför han hade så ont. Det gör nästan lika ont i en själv när de lider Kram

• Tekla78
    Fru Cavallin skrev 2012-01-20 14:24:08 följande:
    Hallå. 
    Någon som bor i Nacka i Stockholm?
    Jag är 32 o bor i Nacka. Har BF den 26:e juli. Börjar äntligen få tillbaka energin!!! Underbart!

//Må så gott 
    Hej! Jag bor på Telefonplan i Stockholm. Väntar andra barnet 7:e juli.

Sladdis, Chess07, BM ringde tillbaks idag. Anledningen att jag blev orolig var egentligen för att molvärken tilltog i styrka och att jag inte kände några rörelser som jag gjorde förra veckan. I och med att jag kände igår kväll (känns som små puttar och som att den vänder sig ungefär) var jag inte orolig längre, men berättade ändå för henne hur det kändes. Hon sa att det lät som foglossning. Med andra barnet var det vanligt att det kom tidigare (även om jag inte hade något av det förra gången). Sen berättade jag att jag varit ute och rest, burit mycket i och med flygresor med 3-åring, och gått mycket, vilket hon tyckte tydde ännu mer på att det borde vara foglossning. Nu har molvärken lättat något så även det gör mig mindre orolig. Mina vänner som är gravida i vecka 25 respektive 35 som har v 15-16 i färskt minne och de tyckte också att de hade mer ont just då.
  • Tekla78
    Trolla75 skrev 2012-01-21 11:14:09 följande:
    Kände inte av något med första barnet förrän efter v. 22, men jag tog mig aldrig tid att känna efter den gången heller.
    Har däremot känt tidigt med både nr 2 och nu med nr 3.

Jag tycker att det känns lättast att känna på kvällen, ligger på rygg med händerna nedanför naveln. Jag får nog ligga still 20-30 minuter innan jag känner hur det fladdrar till. Ibland känner jag och ibland inte. Man får ha lite tålamod.
    Ja, om jag har rört mig mycket innan, dricker ett iskallt glas vatten och sedan lägger mig stilla halvliggande/halvsittande brukar jag känna små puttar/buffar. Förvillande likt gaser i magen, men när jag känner på ungefär samma ställe flera gånger och det inte blir någon prutt efter så känner jag mig säker. Ibland känns det till och med som om den gör en liten volt därinne En BM som jag pratade med tyckte att det var otroligt att jag hade känt, men jag är säker nu. I vecka 15 var jag däremot inte säker.
  • Tekla78

Jämtlandsstatus, Härliga nyheter! Grattis!

Vermilion och down under, Välkomna!

Vi ska på RUL 15/2 och tar nog reda på könet om det går. Om jag har något jag är sugen på är det nog salta saker. Salt skinka (har köpt hem nyskivad precis), salta pinnar etc. Har gått upp ca 3 kg än så länge och är i v. 17. Förra gången trillade kilona på någon gång efter vecka 20 tror jag...

• Tekla78
    Hera78 skrev 2012-02-01 20:36:23 följande:
    SJÄLVKLART önskar man ett friskt barn, det var inte så jag menade. Även jag önskar såklart att mitt barn är friskt, men för mig är det inte hela världen om mitt barn skulle ha Downs syndrom eller något annat kromosolfel och det var därför jag undrade vad det är som är så hemskt, är det för att man inte tror att man klarar att ta hand om barnet eller tänker man på hur barnet ska vara annorlunda? Det var det jag menade och var nyfiken på, jag vill inte förringa eller förnärma någons känslor, det var absolut inte min mening.
    Förstår din poäng, men en annan poäng är att personer med Downs syndrom ofta har andra medfödda "kroppsliga" fel, typ hjärtfel eller annat allvarligt. Den oron är nog inte att leka med.

Jag gjorde KUB, inte så mycket för att ta reda på om bebis hade Downs som anledningen att man kunde göra noggrannare undersökningar ifall att den skulle ha haft det. Ytterligare en anledning var att det skulle vara skönt att vara förberedd ifall att. Sen är det klart att det blir en sorg att få ett barn med Downs som inte har samma utvecklingsmöjligheter som andra barn, men om barnet är "friskt" i övrigt vägs säkert den sorgen så småningom upp i och med den glädje som Downs-barn/personer sprider omkring sig.
  • Tekla78

Har RUL 15/2, tycker det känns sent... Har fått lite olika bud om BF, första var 9/7, andra var 7/7 och det senaste räknade jag inte ens om, men det var nog mer runt 10/7. En evighets väntan i alla fall.

Har inget illamående, men börjar känna mig stooor! Inte så att mag-omfånget är så jättestort, bara det att magen känns i vägen när jag sitter. När jag står längre stunder får jag ont/blir trött i ryggen. Hade nästintill inga krämpor med första barnet så därför blir jag så förvånad när det känns såhär redan i vecka 18! Dessutom har jag klåda på smalbenen, men tänker att det är nog pga inåtväxande hårstrån eller något liknande.

Låg och snoozade flera gånger i morse och orkade inte gå upp. Sen kände jag väldigt tydliga sparkar i magen, typ som om bebis tyckte att det var dags för mig att gå ur sängen

• Tekla78

Grattis till bra RUL ni som haft redan!

Flyttade fram min RUL-tid en vecka då jag blev orolig efter en yttepytteblödning i lördags. Känner att bebis kickar i magen, så allt borde vara bra. "Ingen anledning att åka in akut" enligt vårdguiden så jag försöker hålla ut till RUL.

Blir ändå nojig och inbillar mig att liten rör sig mindre än vanligt i magen... men det är nog som sagt säkert bara inbillning.

Välkommen momster

• Tekla78
    snoffsan08 skrev 2012-02-06 20:51:02 följande:
    Dum fråga kanske, men hur vet man att man får ma? Ser man det först vid ul, eller blöder man då med som vid mf?
    Upptäckte MA i vecka 13 (i mars i år). Eftersom jag har en son sedan innan så vill jag beskriva den första blödningen som att slemproppen gick. En seg blodblandad slemhinna. Sen gjorde det ont i magen som om jag fick knivar instuckna, alltså inget mol eller så utan mer som fruktansvärd mensvärk. Åkte in och på VUL konstaterades att embryot slutat växa i vecka 7. Dagen efter började jag blöda ordentligt och fick någon dag senare skrapa ändå eftersom allt inte kommit ut. Vet inte, men jag tror ändå att MA är ovanligt så långt gånget som 17+.
  • Tekla78
    FruSandra skrev 2012-02-07 14:53:57 följande:
    På torsdag är de RUL för min del...

Jag känner mej inte alls glad idag... Känner mej lessed/ deprimerad. Jag ingen ork eller lust till nånting..

Dock tror jag att de är pga att jag är sjukskriven sen 4 veckor tillbaka, och till en början februari ut.. Min oro att FK inte ska godkänna sjukskrivningen är obeskrivlig!

Vad gör man då? Om den inte blir godkänd?

Jag kan ju knappas komma tillbaka till jobbet. Jobbar på förskola 1-5 år dessutom är de en I ur och skur avdelning. Vilket menas med att vi är ute i skogen större delarna av dagen.

Ska jag stappla omkring där då med världens foglossning och en krycka?   

FK förlorade ju ett diskrimineringsfall för ett tag sedan och tror att de fått skärpa sig sedan dess. Det bör nog gå vägen!
Svar på tråden Juli bebis 2012