Inlägg från: Tekla78 |Visa alla inlägg
  • Tekla78

Juli bebis 2012

Woogie skrev 2012-03-13 08:48:29 följande:
    Vad smart! Men suger fleece verkligen upp? Blött, kallt tyg mot huden är ju jätteobehagligt menar jag. Jag tycker att natusans har fungerat bra, men egna i tyg är ju både miljövänligare och billigare!
    Jag kan fatta mer eller mindre avgörande beslut i mitt liv utan att fråga på FL först!

Det var det tyget jag hade hemma. Man kanske inte kan ha superläckande bröst. Hade nog så att det blev lite fuktigt bara, kommer inte ihåg riktigt. Fleece blir inte kallt om det blir fuktigt iaf, tror det leder bort vätskan från kroppen likt ull. För mig funkade de bra och var sköna.
  • Tekla78
    EllaBella02 skrev 2012-03-13 14:26:25 följande:
    Hej! Är era bebisar i magen också olika mycket akiv på olika dagar? Jag tycker att som igår tex, var min jätteaktiv och sparkade hur mycket som helst, men idag så är det mycket lugnare.. har känt sparkar då och då hela dagen, men inte som igår.... : )

Det känns olika mycket beroende på hur min ligger. Igår kändes det som om den snurrade som bara den. Ena stunden sparkade den neråt, nästa på sidan och sedan uppåt. När den ligger med ben o armar inåt ryggen känns det dovare.
  • Tekla78
    momster skrev 2012-03-13 20:38:33 följande:
    Jo jag förstår att det är svårt och jobbigt att ta tag i saker samtidigt som man sörjer. Med mej är det ganska lugnt. Slemproppen gick troligtvis i dag så jag måste ta de lugnt. Men trolla var snäll och hitta massa info åt mej så nu är jag iallafall så lugn man kan bli. Men är så svårt att låta bli och ligga och känna efter har jag precis märkt.

Hoppsan Kerstin... Men visst är det så att den kan återbildas ganska lätt? Det gjorde den på min systerdotter. Har du ringt in eller sökt akut? Vad ska man göra om slemproppen går så tidigt? MissMurrig, kramar till dig!
  • Tekla78
    Alemonia skrev 2012-03-14 08:56:06 följande:
    MissMurrig: Det låter som en riktigt jobbig situation med allt. Jag hoppas verkligen att det ordnar sig!

momster: Går det bra att ta det lugnt? Med tanke på jobb och livet i övrigt?

Är det någon annan som redan har barn som noterat att det rör sig lite extra i magen när det skrivs av olika orsaker? Jag har tänkt på det två gånger nu när dottern varit riktigt arg och skrikit i samband med nattningen då jag själv också legat i sängen.
    Det sparkas alltid när jag börjar läsa för 3-åringen, tror bebben gillar det :) Och, ja, han sparkar mer när det skriks också!
  • Tekla78
    Maryveken skrev 2012-03-14 21:05:40 följande:
    Förresten, är det någon mer än mig som redan fått känningar av karpaltunnelsyndrom? 
    Förra graviditeten hade jag nog börjat få karpaltunnelsyndrom vid den här tiden. Hade domningar/stickningar i både händer och fötter, men många sa att man inte kunde ha i fötterna. Dock var det samma symptom så jag tycker det är konstigt. Mot slutet hade jag skenor för handlederna så att det skulle hålla sig i schack, men jag kunde ändå jobba tills två veckor innan beräknat BF. Hade känningar även efter förlossningen även om det försvann successivt.

Momster, skönt att det såg bra ut!
  • Tekla78
    momster skrev 2012-03-17 05:04:31 följande:
    Finns de nån som har nå bra tips på hur man kan sova på nätterna ? Dottern väcker en sen blir jag vaken :( somnar lagom när grabbens klocka ringer och han ska ha medicin kl 6. det är sådär roligt tycker jag.
    Jag har en app på min telefon som heter mindfulnessappen där man andas för typ meditation. Tanken är att man ska sitta upp, meditera och koncentrera sig på att vara vaken, men ligger jag ner och lyssnar somnar jag garanterat! Finns 3- 5- 15- och 30-min-program. Rekommenderas för vanlig avslappning om man är stressad också!
  • Tekla78

Vi bor i Stockholm/Telefonplan och det blir Södersjukhuset/Södra BB för oss om det finns plats. Går på mödravården där. Mindre nöjd med mödravården denna gång än förra, men det beror nog på att jag har varit så orolig och att omföderskor inte har tid lika ofta hos BM som förstföderskor. Det var fantastiskt att föda där när man hade varit i lokalerna och sprungit flera gånger och med tanke på makens sjukhusskräck. Alla maskiner finns, men är undangömda så länge man inte behöver dem. Blir något akut finns ju "den vanliga" förlossningen en knapptryckning bort med professionellt läkarteam etc.

Vi kollade på vagn idag och det lutar åt en Emmaljunga Nitro City. Var inne på en Phil&Teds innan, men storebror blir ju 3,5år när bebisen föds och maken och jag har kommit fram till att det mest är lathet från vår sida som gör att han fortfarande sitter i vagn. Han var jätteduktig på att gå utan vagn innan vintern, men det är ju inte lika kul att gå när man har stora overaller och tunga kängor på sig. Vi får köra med ståbräda och springcykel helt enkelt.

• Tekla78
    mousetrap skrev 2012-03-21 11:14:31 följande:
    Hade också det där med "sen avnavling" på min förlossningslista (tror jag hade 6 punkter på den), policyn på Östra Sjukhuset är (var?) att navla av för att mäta ph.
    Men dom lät den sitta.
    Och som någon sa till mig sedan, som förälder BESTÄMMER MAN, så vill man ha sen avnavling (och allt annat har gått som det ska då, givetvis) så ska man få det. Punkt. 
    Ja, som förälder bestämmer man förutsatt att ingen i personalen tycker att det är fara för ens barns liv för då bestämmer de om vad som är bäst för barnet.

Tecknar man Trygg Hansa försäkring gäller den tidigast från v. 26. Hade en försäkringsrådgivare på jobbet som verkligen rekommenderade TH's barnförsäkring trots att den inte ingick i deras program för han ansåg att den var bäst. Han hade själv TH till sina barn, så jag kör på TH alla gånger!

När jag var gravid sist tror jag att mödravården hade i sitt program att man skulle skriva ner tankar och önskemål inför förlossningen, dvs. förlossningsbrev, någon gång efter vecka 30 så jag tycker inte att det känns som någon brådska ännu i alla fall. Jag ska be om lavemang eftersom jag tyckte det kändes jobbigt att det kom ut under förlossningen (fast jag varit på toa flera gånger). Jag vet att det är nyttigt för barnet att komma i kontakt med de bakterierna, men var inte alls bekväm med det hela även om det är naturligt att det blir så. Annars tänker jag att jag vill ha lustgas och TENS som sist och inte akupunktur som jag bara tyckte gjorde ont på mig.

Tjohooo! Vecka 25 imorgon
  • Tekla78
    snoffsan08 skrev 2012-03-21 20:41:41 följande:
    Jag har oxå bara haft lustgas och TENS till mina förlossningar. Varm vete kudde oxå. Har funkat klockrent, så jag tror nog att det blir samma denna gång. Har även haft TH försäkring alla gånger. Har allt annat där med.   Härligt, det närmar sig med stormsteg Jobbigt det här med järn tabletter, jag har inte börjat än och är glad så länge jag slipper. Blir oxå stenhård i magen av dom samt en massa blod. Jag klarade mig dock från hemorojder (eller hur det nu stavas) fram till då jag födde 3an, då fick jag det för första gången. Inge kul alls.

Just det, vetekudden! Min man värmde den så jag blev alldeles röd på magen. Han fick lite skäll av BM medan jag mest tyckte att det var skönt att den var så varm så den brände man är allt lite knäpp under en förlossning... Har ätit Niferex ganska länge nu och har tack och lov inte haft några direkta besvär. Hoppas ni hittar en bra lösning ni som får problem av järnet.
  • Tekla78
    FruSandra skrev 2012-03-21 22:02:08 följande:
    Jag har också klarat mej från hemorojder. Men antar att ja kommer få de om de ska ökas på med järntabletter sen... Hur vet man in man får de? Märker man de eller?

Hemmisar är inte skönt någonstans :( om jag får det börjar det klia i rumpan i början. Om jag inte lyckas få det att gå tillbaka genom att vara lösare i magen börjar det göra riktigt ont. Kan kanske jämföras närmast med urinvägsinfektion fast i rumpan? Länge sedan jag hade det nu. Men du märker om du får det. Försök bara hålla dig relativt lös i magen genom fibrer och mycket vatten.
Svar på tråden Juli bebis 2012