Inlägg från: Tekla78 |Visa alla inlägg
  • Tekla78

Juli bebis 2012

8 timmar på Gekås!!! Puh! Vi lyckades komma dit på en regnig dag i somras, mitt i semestertider, efter många dagars sol. Det var tråångt! Hoppas det var bättre för er.

• Tekla78
    chess07 skrev 2012-05-25 08:29:55 följande:
    En fråga har jag!
    Inatt vaknade jag 2 ggr av att jag fick som fruktansvärda hugg inne i, högt upp i slidan. Det var som nervhugg/ilningar och riktigt obehagligt! Gjorde ingen speciell rörelse utan låg helt still när det kom.
    Någon mer som varit med om det?
    Jag har haft ungefär så två nätter. Tror det är bebis som försöker böka in sig i bäckenet. Jag vaknade, hade ont, gick upp och kissade. Sedan släppte det efter ett tag. Sedan får jag som ilningar i underlivet ibland när jag går. Föreställer mig att det kan vara bebisen som liksom klämmer åt tappen eller något.
  • Tekla78
    EllaBella02 skrev 2012-05-26 22:14:59 följande:
    Jag tycker också att det är tungt nu. Som du säger, bara att ta sig ur soffan är ett projekt, och för Guds skull, tala inte om brassestolarna. Sätter jag mig i en sådan sp får jag sitta där till någon kommer och hämtar mig. : )

Haha, känner igen mig i det där med brassestolarna. Det krävdes några försök innan jag kom upp i torsdags
  • Tekla78
    Vicki123 skrev 2012-05-27 08:31:40 följande:
    Inatt vaknade jag med en fruktansvärd smärta/intensiv kramp i en punkt vid höger ljumske. Vad sjutton kan det ha varit? Fick ställa mig på alla fyra och försöka andas bort det. Blev helt paralyserad av hur ont det gjorde. På en skala 1-10 så var det 9,5. Men släppte efter ca 2min. Har haft detta 2ggr innan. Ngn annan som upplevt ngt liknande? Kram

Ja, den där smärtan vid höger ljumske hade jag också häromdagen, men jag har ingen aning om vad det kan ha varit. Det höll i sig i någon timme till och från och hade intensitet 7 av 10 ungefär.
  • Tekla78

Vi hade loppis på gården idag, men vi anmälde oss inte för att sälja eftersom jag inte kan göra nästan något ansträngande utan att få SD. Kollade runt lite och hittade 4 barnböcker till 3-åringen, en fin cykel, sandaler och en paraplyvagn. Allt för 350kr Allt var saker jag tänkt köpa på blocket eller nytt så jag känner mig riktigt nöjd. Dock har jag fått ligga i horisontalläge hela em efter att ha cyklat och hämtat ut pengar, handlat mjölk och burit ner en del av fynden i källaren :-/ Hade en tanke om att kolla grejer på IKEA idag, men det var bara att överge den... Vill inte få förvärkar och bli orolig. Bättre att lägga sig o läsa en bok istället, det kan man ju unna sig på mors dag ;)

• Tekla78

På tal om mors dag så valde min son ut en blomma till mig. Söt liten ros i kruka med hjärtan på. Någon frågade mig innan om jag blivit firad och jag svarade så att maken hörde: nä, men dagen är inte slut ännu. Tror inte jag hade fått något annars.

• Tekla78
    spillerkillern skrev 2012-05-29 10:53:13 följande:
    Ok det hade varit roligare om han ville följa, men det är hans val. Vi har bekanta med småbarn, så han har ju möjlighet att fråga dom om han undrar något. Jag tycker det ska bli spännande iallafall :)
    Min kille följde med när det var första barnet och tyckte det var jobbigt och larvigt att prata förväntningar o förberedelse i grupp. Efter förlossningen sa han dock att speciellt ett av tillfällena varit värdefullt för att han skulle känna sig tryggare under förlossningen.
  • Tekla78
    Engla80 skrev 2012-05-29 12:56:32 följande:
    Men tror ni babyn kände smärtan? Magen blev stenhård när det hände och när det lossnade så blev det ett himla liv där inne... Idag har det varit bara lite bök som det brukar.
    Det blev säkerligen något slags adrenalinpåslag som bebisen kände av, tror du inte det? Själv får jag sammandragningar av stress, så sammandragningarna kanske berodde på det?

Trött som tusan, javisst! Beror på att bebis bökar både uppåt och neråt på natten och det känns ganska obehagligt. Ibland måste jag koncentrera mig och andas. Sen har vi det vanliga, kissnödig/törstig/hungrig på natten också.

Mina bröstvårtor har ömmat ett tag till och från nu. Kommer inte ihåg det från förra graviditeten, men då kändes ju allt normalt och onormalt eftersom det var första gången, så jag kanske inte la märke till det på samma sätt :)
  • Tekla78

Det är bara att gnälla på! Har inga humörsvängningar själv, men förstår att det måste vara fruktansvärt jobbigt att inte kontrollera det.

• Tekla78

Igår var jag på andning- och avslappningskurs som anordnas av Södra BB där vi förhoppningsvis får föda. Bara att börja träna ordentligt på det. Tänk att andning som är så självklart är en så viktig del i det vi ska utsätta våra kroppar för. Fick massor med matnyttig information om vad andningen faktiskt gör för värkarbetet. Kommer inte ihåg hälften av det nu, men dels så syresätter vi livmodern bättre om vi andas vilket innebär att vi inte får mjölksyra i den på samma sätt (som gör ont i sig), dels så hjälper vi oxitycin-utsöndringen om vi är avslappnade. Oxitycinet, förstod jag det som, utsöndras när barnet trycker på neråt och är värkstimulerande och värkarna i sin tur driver barnet neråt. Så, nu fick ni en liten snabbkurs på det vare sig ni ville eller inte Så öva på att andas och slappna av tjejer! Jag får tillfälle att öva när jag går eftersom det är så obehagligt.

Svar på tråden Juli bebis 2012